Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka tärkeää on, että 1.-luokkalainen oppii tekemään kirjaimet ja numerot just oikein

Vierailija
28.09.2010 |

ja oikeasta suunnasta? Tyttö on osannut lukea ja kirjoittaa yli vuoden, ja tietenkin hänelle on tullut tietty rutiini tehdä kirjaimet tietyllä tavalla.



Kirjaimet ovat kauniita, siistejä ja täysin tunnistettavia, mutta tyttö esim. usein aloittaa ne alhaalta. Myöskään k:t, t:t, l:t jne eivät häneltä mene luontaisesti viivaston yläviivaan asti - eivätkä j:t tai y:t alaviivaan. Numeroissa sama juttu: tyttö tekee ne omalla tavallaan ja aloittaa usein "väärästä" päästä.



Nyt hän tuskailee, kun koulussa opetetaan ihan eri tavalla. Olen koettanut kannustaa häntä opettelemaan koulun tavan ja perustellut sen sillä, että myöhemmin on helpompi oppia kirjoittamaan kaunoa. En tiedä, pitääkö tuo edes paikkaansa. Jos ei, niin kyllä minuakin turhauttaa vaatia lasta tekemään asiat tietyllä lailla vain periaatteesta.



Miten siis on: onko kirjoittamisessa hallittava pilkuntarkat säännöt, ennen kuin niistä saa ruveta poikkeamaan?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis juuri niin, että aloitti kirjaimet alhaalta.

Opettajakin laittoi viestiä koko luokalle, sillä useimmilla oli tämä vaiva.



Kyllä minusta pitää opetella kirjoittamaan "niin kuin kuuluu". Nyt kuopus on eskarissa ja kirjoittanut myös jo kauan ja hänelle olen nyt alkanut huomautella väärinpäin kirjoittamisesta (ennen en ole koskaan heidän lukemisiinsa tai kirjoittamisiinsa puuttunut).



Eli kyllä minä pistäisin opettelemaan kirjoittamisen oikein päin. Ei laskujakaan voi tehdä kuinka haluaa, vaan niille on säännöt (joo, vertaus vähän ontuu, mutta ymmärtänette pointin).

Vierailija
2/16 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta pitää opetella kirjoittamaan "niin kuin kuuluu".

Perusteliko ope tätä teille jotenkin?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli vain päivänselvää, että tehdään niinkuin opetetaan. Sooloilla voi muualla;-)



Mutta kun asiaa mietin, uskon että sujuvan, nopean kirjoituksen ja kaunon takia kirjaimet kirjoitetaan syystä niin päin kuin kirjoitetaan.



t.2

Vierailija
4/16 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisikohan niin, että on tutkittu, että kirjoittaminen on jatkossa vaikeampaa(hitaampaa), jos ne tekee väärinpäin. Onhan näitä hiottu vuosia kuitenkin.



Vierailija
5/16 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi alkaa kirjaimen tekemisen alhalta ylöspäin, silloin kun se ei ole tapana. Mutta jos opettaja näkee niin voi huomauttaa vaikka ei jatkossa tiedä kuinka.



Kun tietty kirjain aloitetaan alhaalta ylös, se voi näyttää hutaisulta. Isoissa kirjaimissa voi kuvitella esim. L:n olevan kaksiosainen, sillä kulmassa voi olla pieni aukko, kun taas aloittamalla ylhäältä pysähtyen kulmaan ja jatkaen sitä saadaan ehjä.



Viivastoilla pysyy, kun se kirjain mikä tulisi aloittaa ylhäältä alas päin, tehdään niin.



Viivastot ovat joillekin vaikeaa hahmottaa, joskus on laitettu tummempana toinen viiva erotukseksi. Värilliset viivat voisivat auttaa huomaamaan mikä kirjain menee yläkerroksen asti ja mikä jatkuu "alakertaan"...



Lapsilla on yleensä malli pisteviivoin ja nuoli mistä aloitetaan ja suunta.



Pienten aakkosten jälkeen (tekstauskirjaimet) alkaa ns. käsialakirjoitus jossa välillä on opetettu tyyppikirjoitusta ja välillä käsialaa, vastaa enstistä kaunokirjoitusta. Niissä on hyvä oppia tekemään oikean suunnan mukaiseti.



Vierailija
6/16 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. mieheni aloittaa joidenkin kirjainten kirjoittamisen (omasta näkökulmastani) ihan väärästä päästä näin aikuisenakin. Esimerkiksi iso R lähtee oikealle osoittavasta sakarasta. Käsiala on kuitenkin siistiä eikä mies ole koskaan mitenkään kärsinyt asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat tärkeitä viimeistään sitten, kun opetellaan kaunokirjoitusta, joten sitä tuskaa vähentäisi, jos nyt tyttösi oppisi kirjaimet "oikein". On niitä niitä joku pedagogi ja ergonimisti joskus urakalla miettineet, joten kai niihin joku sujuvuuden peruste on.

Vierailija
8/16 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oikea kirjoitusuunta on hyvä oppia, sillä ns. tyyppikirjoitusta opetellessa (eli jossa kirjaimet liitetään yhteen)se on olennaisen tärkeää. Oikea kirjoitussuunta siis!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säännöt, ne saa kirjoittaa miten parhaiten taitavat, ja tosi nopeesti sitä tekstiä tulee, vaikka kirjaimet kallellaan vasemmalle, ja kirjoittavat "yläpuolelta". Miksi oikeakätisillä ei vastaavaa vapautta?

Vierailija
10/16 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärkeää, että kirjaimet tehdään oikeasta suunnasta. Myöhäistä tietysti valittaa, kun vahinko on jo tapahtunut, mutta tuohon olisi pitänyt puuttua jo paljon aikaisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä opella ei ole mahdollisuutta käydä läpi 25 lapsen omintakeisia tapoja tehdä kirjaimia. On helpompi opettaa koko luokka samalla tavoin, kuinpohtia jokainen tapa ja tyyli, mitä siitä saattaa seurata kaunokirjoituksen opettelun kannalta. Jos kovin moni kirjain tehdään hitaasti, kirjoittaminenkin saattaa olla vaivalloista. Ope tuskin haluaa lapselle hankaluuksia vaan ihan hyvää vaan. Todennäköisesti luovuuteen on mahdollista muillakin tunneilla.

Vierailija
12/16 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäistä tietysti valittaa, kun vahinko on jo tapahtunut, mutta tuohon olisi pitänyt puuttua jo paljon aikaisemmin.


Meillä tyttö on nyt tokalla ja kirjoittaa kaikki kirjaimet oikein, vaikka vuosi sitten vähintään puolet lapsi aloitti väärin päin.

Eikä ole ollut tuskaa eikä vaikeaa:-)

t. 2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein saikki lapset kirjoittavat osan kirjaimista väärinpäin kirjoitusharjoitusten alkaessa. Usein se on S.



Se että lapsi aloittaa kirjaimen kirjoituksen vääästä kohtaa on eri asia.



Meidänkin 6v tykkää aloittaa kirjaimet alhaalta ja homma näyttää hutiloinnilta.

Vierailija
14/16 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

säännöt, ne saa kirjoittaa miten parhaiten taitavat, ja tosi nopeesti sitä tekstiä tulee, vaikka kirjaimet kallellaan vasemmalle, ja kirjoittavat "yläpuolelta". Miksi oikeakätisillä ei vastaavaa vapautta?

Ja en muuten kirjoita "yläpuolelta". Tiedän oikeakätisiäkin jotka kirjoittavat "yläpuolelta". Vasenkätisen kirjoitus näyttää vain erilaiselta, vaikka teknisesti voisi mennä samalla tavalla kuin oikeakätisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein saikki lapset kirjoittavat osan kirjaimista väärinpäin kirjoitusharjoitusten alkaessa. Usein se on S. Se että lapsi aloittaa kirjaimen kirjoituksen vääästä kohtaa on eri asia.


Enkä siis peilikirjoitusta, vaikka sitäkin on jossain välissä ollut joissain kirjaimissa. Kuopus on kirjoittanut kokonaan väärinpäinkin eli kirjaimet peilikirjoituksena ja oikealta vasemmalle.

t.2/13

Vierailija
16/16 |
28.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa opetettavaan tapaan tehdä kirjaimet ja numerot. Harjoittelemalla "vanha" tapa voi vielä unohtua; jatkon kannalta näin on varmaan helpointa.



Oman lapseni osalta olen tyytyväinen, että hän ei osannut vielä lukea (osasi kylläkin kaikki kirjaimet) tai kirjoittaa (muuta kuin oman + perheenjäsenten nimet) mennessään kouluun - kaikki tulee kerralla opeteltua "oikealla" tavalla. Nyt hän on oppinut parissa viikossa lukemaan ja yrittää kirjoittaa lyhyitä sanoja. Meidän koulun (ekaluokkalaisten) vanhempainillassa korostettiim, että tässä vaiheessa saa vielä numerot tai kirjaimet lipsahtaa väärin päin (esim. S, E, 3); pääasia että lapsi oppii kirjoittamaan ne "teknisesti" oikein. Kirjainten ja numeroiden oikea suunta vakiintuu sitten harjoittelemalla. Ja meille vanhemmille näytettiin lyhyesti miten lapsia opetetaan lukemaan, jotta kotona lukuläksyt tehtäisiin samalla tavalla kuin koulussa (eli ei A-U=AU, T-O=TO=AU-TO vaan AUTO, eikä toisteta jo luettua sanaa).



Kouluun mennessään jo lukevilla lapsilla seuraava hankala juttu saattaa olla tavuttaminen. He ovat ehkä oppineet lukemaan eri tavalla (esim. tunnistamalla sanan), jolloin he eivät osaa "pilkkoa" sanoja tavuihin. Ja tavuttamista tarvitaan sitten kirjoitustaidon kehittymiseen. Erityisopettajan mukaan näin syksyllä häntä työllistävät pääasiassa nämä jo kouluun tullessa lukevat/kirjoittavat lapset, joiden pitää oppia uusi tapa lukea ja kirjoittaa. Ja vuoden vaihteen jälkeen vuorossa ovat ne, joilla on syksyn aikana ilmennyt hankaluuksia lukemisen tai kirjoittamisen suhteen (siis sellaiset lapset jotka eivät ole osanneet lukea/kirjoittaa kouun aloittaessaan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi