Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polkupyörän levyjarrut

Vierailija
24.08.2023 |

Ostin uuden pyörän jossa itselleni uusi asia eli levyjarrut ja ne kihnutti äänekkäästi eli osittain laahasivat ilmeisesti valmiiksi kieron jarrulevyn takia. Lukuisista säätöyrityksistä huolimatta jarrutuntuma oli hieman arveluttava ja jarrut purivat vasta jarrukahvan ollessa melko pohjassa, jotta levyt eivät ääntäneet. Myöhemmin ollessani kävelyllä kiinnitin huomiota ohiajaviin pyöräilijöihin ja monilla kuului se samanlainen kihnutus eli levyt kierot heilläkin. Onko tämä nyt niin hyvä keksintö olevinaan?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levyjarrut ovat todella paljon paremmat, mutta ilmeisesti sinulla on joku vika niissä. Kannattaa korjauttaa.

Minä ja vaimoni ajamme 2000-3000 kilometriä vuodessa, molemmilla levyjarrut eikä mitään ongelmia

Vierailija
2/6 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä ole hinkutusääniå itse ainakaan pannut merkille muilla pyöräilijöillä, enkä omassakaan. Ne on kyllä melko haastavia säätää, jos ei ole sitä useammin tehnyt. Levyjen suoristamiseen on työkalu olemassa. Itsellä eivät ole kieroutuneet levyt, vaikken ole parrin vuoteen edes vaihtanut ja ajelen pyörällä paljon päivittäin. Pyörässä varmaan jotkut huonolaatuiset levyt. Ja todella paljon paremmat ovat jarrutukseen verrattuna vannejarruihin, varsinkin sateella ja talvella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jarrulevyt voi suoristaa. Jos sinulla on hydrauliset jarrut niin niiden kanssa on aina vähän säätöä aluksi. Kuskaa fillari takaisin kauppaan ja pyydä oikaisemaan levyt ja tarkistamaan jarrujen muut säädöt. Jos jarrukahva menee lähelle pohjia ennen kuin jarru alkaa puremaan niin se on syytä säätää herkemmäksi.

Levyjarrullisen fillarin kanssa kannattaa myös vähän miettiä jarrujen käyttöä. Itse olen aika painava ja etenkin lämpiminä päivinä levyt kuumenevat helposti. Kuumetessaan ne taas saattavat vääntyä. Jarruja ei pidä laahata vaan jarruttaa tarvittaessa lyhyesti ja terävästi, Voi myös opetella muita tapoja hidastaa fillarin vauhtia. Esimerkiksi omaa ajoasentoaan muuttamalla voi vaikuttaa ilmanvastukseen ja vähentää tarvetta jarruttamiselle. Ei tuosta suurta iloa ole ellet ole ajamassa alas Alpeilta mutta voihan sitä aikansa kuluksi treenata.

Vierailija
4/6 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekaaniset jarrut? Ne eivät ole parhaimmillaankaan kovin hyvät. Hydrauliset ovat paljon paremmat. Mutta jos levyä ei saa oikaistua, niin uusi tilalle, takuuseenhan sen pitäisi mennä. Eikä ole kovin kalliit ostaakaan.

Vierailija
5/6 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekaaniset jarrut? Ne eivät ole parhaimmillaankaan kovin hyvät. Hydrauliset ovat paljon paremmat. Mutta jos levyä ei saa oikaistua, niin uusi tilalle, takuuseenhan sen pitäisi mennä. Eikä ole kovin kalliit ostaakaan.

Kyyllä ne vaijerivetoisetkin pelaa ihan OK, jos vaan puristimet ovat laadukkaat ja säädöissään. Kersan pyörässä ovat vähän turhankin äkäiset, kun millin-parin kahvaliikkeellä on kevyen kuskin rengas lukossa. Eivät ainakaan mitään kihnuta.

Nestemalli toki on paras.

Huonoin minusta on vaijerikäyttöinen jossa ei ole kunnon puristinta ollenkaan, vaan mäntä painaa levyä vain toiselta puolelta.

Vierailija
6/6 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poljen 7000-8000 km vuoden aikana. Ei ole ongelmia levyjarrujen kanssa. Niitä pitää osata säätää vaan oikein

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän