Moottoritielle liittyminen ja nopeusrajoitukset
Voisiko joku selittää tällaiselle aloittelevalle autoilijalle, kuinka rampilta pitäisi pykälien mukaan liittyä moottoritielle, kun rampin rajoitus on 80 km/h ja moottoritien rajoitus 120 km/h?
Tiedän usean tällaisen liittymän, jossa moottoritien rajoituskyltit tulevat vasta kaukana rampin päättymisen jälkeen ja rampilla on yleisrajoitus 80 km/h voimassa. Käsittääkseni ei ole olemassa mitään sääntöä, jonka nojalla rampilla saisi ajaa törkeää 50% ylinopeutta eikä mitään tiettyä rajaa minkä jälkeen 80 km/h ei enää pädekään.
Tässä ei varmaankaan ole ongelmaa mikäli autoja on moottoritiellä vähän, mutta aika hankala on liikennesääntöjä rikkomatta päästä 80 km/h nopeudella 120 km/h puskurit toisissaan kiinni etenevän autojonon väliin.
Joillakin rampeilla tätä on helpotettu laittamalla 100 km/h tai 120 km/h heti rampin suoran osuuden alkuun, mutta ei läheskään kaikilla.
Toinen ongelmahan on sitten se, että rampilta tulija ei näissä ongelmaliittymissä edes mistään tiedä mikä rajoitus siellä moottoritiellä ylipäätään on voimassa. Jos on vaihtuvat kyltit, niin voi olla mitä tahansa 80-120 km/h välillä.
Kannattaa pitää tämä mielessä aina kun joku tulee rampilta "alinopeutta eteen". Hän saattaa vain noudattaa liikennesääntöjä.
Kommentit (4)
Samaa joskus ihmetellyt, että voisiko poliisi teoriassa mielivaltaisesti sakottaa jos liittyy yhtä nopeasti kuin muu liikenne
Kyllä se 120 pitää olla jo rampilla.
T.poliisi
ihan sama, pedaali pohjaan vaan kun rampilta lähdetään.
Esim. kun Sääksjärveltä lähdetään Tampereen suuntaan siinä on rampilla 80 km/h ja moottoritiellä 120 km/h eikä mitään muita rajoituskylttejä ennen kuin vasta joskus rampin päättymisen jälkeen.