Miksi olen täysin sokea yhdyssanoille?
Olen jo tottunut siihen että täällä aina vittuillaan asiasta, mutta osaisko joku sanoa ihan asiallisesti että mikä tähän voisi olla syynä ja onko mitään tehtävissä jotta ne oppisin erottamaan? Jostain ihmeellisestä syystä olen pärjännyt esim. lukiossa hyvin äidinkielessä ja yo-kirjoituksissakin sain laudaturin äikästä. Joko olen 15 vuodessa unohtanut kielioppisäännöt tai sitten olen ovelasti osannut kirjoituksissa välttää yhdyssanat :)
Kommentit (30)
Olen jo tottunut siihen että täällä aina vittuillaan asiasta, mutta osaisko joku sanoa ihan asiallisesti että mikä tähän voisi olla syynä ja onko mitään tehtävissä jotta ne oppisin erottamaan? Jostain ihmeellisestä syystä olen pärjännyt esim. lukiossa hyvin äidinkielessä ja yo-kirjoituksissakin sain laudaturin äikästä. Joko olen 15 vuodessa unohtanut kielioppisäännöt tai sitten olen ovelasti osannut kirjoituksissa välttää yhdyssanat :)
Ainakin tässä viestissä yhdyssanat ovat ihan kohdallaan :) Pahimmillaan olisit voinut kirjoittaa esim. kieli oppi säännöt, äidin kielessä jne...
Kaunokirjallisuuden lukeminen on paras keino oppia yhdyssanat.
"liitepartikkelia tai possessiivisuffiksia?"
Mitä ne voisivat olla?
Halusit varmaan päteä ja odotitkin lisäkysymyksiä. Eikö? :D
en ole ap
mutta joskus pähkäilen itsekin ;-)
Kaunokirjallisuuden lukeminen on paras keino oppia yhdyssanat.
Kyllä! Olin oikea lukutoukka jos silloin :) sain diplominkin jonain vuonna kun olin luokan ahkerin lukija. Enkä muutenkaan muista että kouluvuosina olisi ollut mitään ongelmia, lähinnä nyt myöhemmällä iällä niitä on ilmennyt.
Toki erotan jotkut yhdyssanat, mutta esim. lapsi kyselee joskus että " onko banaaninkuori tai pikkukivi yhdyssana" niin enpä osaa vastata mitään :/
on kokeilla laittaa esim. "punainen" sanojen väliin. Jos se siihen käy silloin sana ei ole yhdyssana. Esim. avaruus punainen asema. Eli avaruusasema on yhdyssana koska "punainen" ei siihen väliin käy.
jonkinasteinen lukihäiriö. Onko sulle apua mistään muistisäännöistä, esim. siitä, että yhdyssanan osien väliin ei voi loogisesti panna mitään, vaikkapa liitepartikkelia tai possessiivisuffiksia?
Niin, joskus olen kuullut että voisi kokeilla -kin päätettä. Ongelma vaan on että suurin osa sanoista kuulostaa silti ihan loogiselta korviini... esim. tummankinpunainen... on se ihan järkeenkäypää...
"liitepartikkelia tai possessiivisuffiksia?"
Mitä ne voisivat olla?
Halusit varmaan päteä ja odotitkin lisäkysymyksiä. Eikö? :D
en ole ap
mutta joskus pähkäilen itsekin ;-)
päteä, eiköhän nuo käsitteet opeteta ihan koulussakin, ainakin mun aikana yläasteella käsiteltiin näitä asioita. Mun piti kyllä kirjoittaa liitepartikkelilla ja adjektiiviattribuutilla, mutta kirjoitin vahingossa possessiivisuffiksilla.
Asiaan: yhdyssanan osien väliin siis ei panna mitään muuta, esimerkiksi sitä liitepartikkelia tai adjektiiviattribuuttia. Voi esimerkiksi sanoa "kaunis pikkutyttö", "pieni kaunis tyttö" muttei "pikku kaunis tyttö". Voi sanoa "nojatuolissakin (istui joku)", muttei "nojakin tuolissa (istui joku)".
Myös tämä säännön olen oppinut jo yläasteaikoina. Tietenkin on olemassa paljon haastavampia yhdyssanoja, mm. sellaisia, jotka kirjoitetaan tietyssä yhteydessä erikseen. Tämä on kuitenkin sellainen perussääntö.
on kokeilla laittaa esim. "punainen" sanojen väliin. Jos se siihen käy silloin sana ei ole yhdyssana. Esim. avaruus punainen asema. Eli avaruusasema on yhdyssana koska "punainen" ei siihen väliin käy.
Eli banaanin punainen kuori, ihan hyvä, banaanin kuori ei siis ole yhdyssana?
Pikku punainen kivi, ei hyvä, pikkukivi on siis yhdyssana?
esim. tummankinpunainen... on se ihan järkeenkäypää...
ainakaan yhteen kirjoitettuna. Mutta nuo värien vaaleudet ja tummuudet voidaan kirjoittaakin yhteen tai erikseen, riippuen siitä, miten asiaa painotetaan. Tuossa tapauksessa voisi kirjoittaa tietenkin "tummankin punainen".
Voi tosiaan olla, että sulla on kyse jostain lukihäiriöstä. Semmoinenkin muistisääntö on muuten olemassa, että jos alkuosa on nominatiivissa, kyseessä on yhdyssana.
jonkinasteinen lukihäiriö. Onko sulle apua mistään muistisäännöistä, esim. siitä, että yhdyssanan osien väliin ei voi loogisesti panna mitään, vaikkapa liitepartikkelia tai possessiivisuffiksia?
Niin, joskus olen kuullut että voisi kokeilla -kin päätettä. Ongelma vaan on että suurin osa sanoista kuulostaa silti ihan loogiselta korviini... esim. tummankinpunainen... on se ihan järkeenkäypää...
Tuo nyrkkkisääntö -punainen - ei auta minuakaan yhteen, yhtä loogiselta kuulostaa kirkon punainen torni kun punainen kirkon torni. Tai is0 koulun piha versus koulun iso piha. Eli onko kirkon/torni Tai Koulun/piha yhteen vai erikseen ???
Ja tuosta lukemisesta, olen aika lukenut paljon, eli siitäkään ei ole kiinni tämä yhdyssana sokeus.
Kaunokirjallisuuden lukeminen on paras keino oppia yhdyssanat.
Kyllä! Olin oikea lukutoukka jos silloin :) sain diplominkin jonain vuonna kun olin luokan ahkerin lukija. Enkä muutenkaan muista että kouluvuosina olisi ollut mitään ongelmia, lähinnä nyt myöhemmällä iällä niitä on ilmennyt.
Toki erotan jotkut yhdyssanat, mutta esim. lapsi kyselee joskus että " onko banaaninkuori tai pikkukivi yhdyssana" niin enpä osaa vastata mitään :/
Banaaninkuorihan on banaanin kuori ja pikkukivi on käsite, joka tarkoittaa pikku kiveä. Molemmat siis yhteen, mutta monella muullakin olisi noissa ongelmia. Esim. pikkuserkku tarkoittaa sukulaista, mutta pikku serkku pienikokoista serkkua. Toiset käsitteet (kuten nuo esimerkkisi) ovat vakiintuneita ja kirjoitetaan siksi yhteen.
on kokeilla laittaa esim. "punainen" sanojen väliin. Jos se siihen käy silloin sana ei ole yhdyssana. Esim. avaruus punainen asema. Eli avaruusasema on yhdyssana koska "punainen" ei siihen väliin käy.
Eli banaanin punainen kuori, ihan hyvä, banaanin kuori ei siis ole yhdyssana?
Pikku punainen kivi, ei hyvä, pikkukivi on siis yhdyssana?
Se riippuu lauseyhteydestä. "Banaanin kuori on keltainen" mutta "Liukastuin banaaninkuoreen".
" eiköhän nuo käsitteet opeteta ihan koulussakin, ainakin mun aikana yläasteella käsiteltiin näitä asioita.
Moni meistä on vaan käynyt sen yläasteen monta vuosikymmentä sitten joten jokunen asia on saattanut unohtua vuosien saatossa. Koita ymmärtää.
Jos taas yrität laittaa sitä adjektiivia jonnekin, mihin se ei yksinkertaisesti mene (esim. koulu punainen aine tai rekka sininen auto), on kyseessä yhdyssana.
Entäs Pikku toukka paksulainen?
ei ole mikään vakiintunut käsite, se ei tarkoita mitään. Siis Pikku toukka.
Pikku on taipumaton adjektiivi.
" eiköhän nuo käsitteet opeteta ihan koulussakin, ainakin mun aikana yläasteella käsiteltiin näitä asioita.
Moni meistä on vaan käynyt sen yläasteen monta vuosikymmentä sitten joten jokunen asia on saattanut unohtua vuosien saatossa. Koita ymmärtää.
Se ei kuitenkaan ole pätemistä, jos käytän semmoista termiä, jota käytetään myös ihan kouluopetuksessa. Pätemistä olisi, jos käyttäisin selittämättä vaikkapa sellaista termiä kuin obliikvi tai osma.
Meikäläiset eivät yleensä jaksa käyttää alan terminologiaa arkipuheessa. Itse ole opetustyössä oppinut, että monille sanat "verbi" ja "subjekti" ovat liikaa. Oman alan ihmisten kanssa puhuttaessa termit ovat hyviä ja tarkkoja työkaluja, niiden heittäminen tavallisten ihmisten niskaan on silkkaa hifistelyä. Koulussa pari kertaa mainittu asia ei jää kaikille ikuisiksi ajoiksi mieleen :)
En itsekään ymmärtäisi, jos diplomi-insinööri kertoisi työstään oikeilla käsitteillä.
Itse en osaa aina yhdyssanoja, mutta en ainakaan vielä ymmärtänyt kaikkea lukemaan kyseisetä jutusta.
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/6.1.html
En tietenkään täysin sulje pois lukihäirön mahdollisuutta, varsinkin kun omalla lapsella sellainen todettiin pari vuotta sitten. Ihmetyttää vaan, että koulussa olen aina pärjännyt hyvin, ja tosiaankin pidän lukemisesta, luen paljon ja sujuvasti. Tai ehkä kouluaikoina ei vielä osattu kiinnittää huomiota tuollaiseen asiaan, riitti että kokeista tuli kittettäviä, joten mikäänhän ei voinut olla vialla.
Mutta kiitos kovasti asiallisista vastauksista ja auttamisyrityksistä
jonkinasteinen lukihäiriö. Onko sulle apua mistään muistisäännöistä, esim. siitä, että yhdyssanan osien väliin ei voi loogisesti panna mitään, vaikkapa liitepartikkelia tai possessiivisuffiksia?