Uusi matikanope ja kaikki oppilaat pihalla. APUA
Nuorten luokalla (9 lk) on uusi matematiikanope ja koko syksyn on kuulunut kotiin valituksia siitä, että opettaja ei osaa opettaa.
Eilen oli tytön synttärit ja siellä sitten puoli luokkkaa avautui opettajasta. Ei pelkästään se huonot tai keskitason oppilaat vaan myös 9-10 oppilaat sanoivat olevansa ihan pihalla ja eivät ymmärrä mitään. Ja se on huolestuttavaa
Opettaja suoltaa kaavoja taululle mitään selittämättä ja jos kysyy niin sanoo "kyl te osaatte" . . . ja suuttuu jos kysyy monta kertaa.
Kirjakin on vaihtunut LaskuMatikaiseen joka on kyllä juuri sellainen kirja, jollainen matematiikan kirjan ei saisi olla. TÄYNNÄ soveltavia tehtäviä, ei ollenkaan teoriaa ja esimerkkejä, ns peruslaksut puuttuvat kokonaan.
Koulun muilla luokilla on Laskutaito, joka sisältää joka alueesta teorian helppojen ja vaikeiden esimerkkien avulla. Ja osa tehtävistä on helppoja perustehtäviä.
Ope oli sanonut lisäksi että kokeeseen tulee vain soveltavia tehtäviä, mikä ei käsittääkseni oli oiekin. Kokeessa pitää olla osa perustehtäviä ja osa soveltvia. tietääkö kukaan missä suhteessa ??
MITÄ teen ? valitan, mutta miten ? Ihan selkeästi tämä koulun luokka on eriarvoisessa asemassa muihin luokkiin verrattuna. Kokeetkin tällä opella HUOMATTAVSTI vaikeampia kuin muilla
Kommentit (15)
vanhan kertausta? Ovat tainneet olla jo pitemmä naikaa pihalla?
Montako koetta ne jo on kerinneet pitämään, kun sanot, että kokee huomattavasti vaikeampia? Meidän lapsen luokalla ei vielä yhtään vaikka jaksolukujärjjestykset? Todennäköisesti jos koe on vaikeampi niin sitten vastaavasti vaaditaan vähemmä npisteitä tiettyyn arvosanaan. Lopputulos sama.
Mut puhu ensin opettajan kanssa ja jos sitten vielä ihmetyttää niin puhu rehtorille. Jos sittenki nvielä ihmetyttää niin puhu opeuts/koulutoimenjohtajalle. jos sittenkin vielä ihmetyttää niin hallintokanne. Lapsesi on tosin jo ylioppilas ennen kuin se on käsitelty, mutta ei se mitään, olet saanut valittaa.
Lapseni koulussa tapeltiin yhden opettajan kanssa, joka antoi tolkuttoman paljon läksyjä. Siitä valitetttiin jne, mutta rehtori sanoi ettei hän voi asiaan puuttua, ope saa tehdä niin kuin parhaaksi näkee.
tietääkö kukaan linkkiä materiaalin, jossa puhuttaisiin yhdenvertaisuudesta matikanopetuksessa saman koulun sisällä ja suomen sisällä ?
tai ohjeita/määräyksia siitä, mikä osuus kokeessa pitää olla perustehtvuä ja mikä ei.
tai verrataanko koulussa kaikkien 9 luokkien matikantuloksia jotenkin ( esim että yhden luokan tulokset putoavat dramaattisesti toisiin verrattuna ?)
OPETTAJAT huomio
määräyksiä, että koulun sisällä samaa ainetta pitäisi opettaa samalla tavalla. Kyllä opettajat voivat tehdä "omalla tyylillään".
En myöskään ole ikinä kuullut, että olisi määräyksiä soveltavien tehtävien osuudesta kokeessa. OPSia pitää noudattaa, mutta ei siellä mennä mihinkään koetehtävien tasolle, kyllä ne on opettajan päätettävissä.
Kun ruotsi alkoi yläasteella, tyttärellä oli ihana ope, joka sai koko luokan mukaan opetukseen ja ruotsin opiskelu oli kaikkien mielestä kivaa. Siinä saa jo olla melkoisen hyvö opettaja. ;o) Myös numerot oli hyviä. Ope jäi äitiyslomalle. Tilalle tuli tyyppi, jonka johdolla ruotsin opiskelu oli tuskaa ja kaikilla laski numero ainakin kahdella. Mun mielestä silloin koulun pitäisi puuttua asiaan. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut.
Mä olen ollut tämä opettaja tuon numeroiden laskemisen suhteen englannin puolella. Tuskaa opiskelu ei toivottavasti ollut.
Olin lukiossa opettajana ja samassa talossa olevaan yläkouluun tarvittiin joku pitämään englantia parille luokalle. Ryhdyin mielelläni hommiin ja huomasin suunnilleen ekan viikon aikana, että oppilailla oli ihan järjettömän hyvät numerot taitoihin nähden. Niinpä laskin lähes kaikilta numeroa vähintään yhdellä, aika monelta kahdella ja joltakulta jopa kolmella numerolla ysiluokan aikana. Puhuin tästä asiasta rehtorille useaan otteeseen lukuvuoden aikana, jotta hän osaisi varautua mahdollisiin vanhempien yhteydenottoihin ja olin valmistautunut perustelemaan arviointini sekä esimiehelleni että huoltajille. Sitä ei kuitenkaan tarvinnut tehdä.
Näiltä kahdelta luokalta n. 85-90% oppilaista meni lukioon. Kuinkas kävikään - heidän arvosanansa pysyivät suunnilleen samoina lukiossakin (en opettanut kuin kourallista heitä lukiossa, kollegat hoitivat suurimman osan opetuksen). Muiden osalta kävi taas hyvin yleinen ilmiö, eli että numerot laskee lukiossa esim. englannissa kevyesti 2-4 numeroa peruskoulun numeroihin verrattuna, sillä opettajat on antaneet aivan liian hyviä arvosanoja. Arvosanapudotukset 6/7/8 -> 4 eivät ole ollenkaan tavattomia!
Tämä oli aika lailla OT, mutta ajattelin tuoda tämän meidän lukion opettajien huolena laajempaankin tietoisuuteen. Joillakin opiskelijoilla on ihan epärealistiset käsitykset omista taidoistaan ja pettymys on kova kun peruskoulun arvosanat eivät ole lähelläkään todellista osaamista.
Painotan vielä, ettei näin tietenkään aina ole eikä lukioon tulo aina tarkoita numeroiden laskua!
Perustele kunnolla. Pyri saamaan tarvittaessa muitakin yhteydenottoja rehtorille, jolloin asia saa enemmän painoarvoa.
Siitä ylöspäin tuskin kannattaa mennä. Jos kyseessä on jo 9luokka, niin muut keinot eivät anna tarpeeksi nopeita ratkaisuja.
Jos olet huolissasi lapsesi osaamisesta, niin opeta kotona itse matematiikkaa hänelle. Itsessään yksi numero sitten vaikuttaa tuskin niin paljoa jatkopyrkimisiin. Jos aine saa negatiivisen sävyn ja korkean kynnyksen lapsellasi, niin kotona voi asiasta puhua ja saada omalla opiskelulla aikaan onnistumista.
Kurjaa kyllä kun opettaja on ihan omissa sfääreissään. Meillä kävi aikanaan kolmasluokkalaiselle tälläinen kun englannin opetus alkoi. Muuta koulua opetti kielten opettaja, mutta tätä yhtä luokkaa luokanopettaja (ei englannin opetukseen edes pätevyyttä). Vaatimustaso oli kova ja luokan muilta vanhemmilta kuulin samoja kokemuksia. Jotkut tekivät vertailevaa tutkimusta muiden luokkien opetukseen ja ero oli huima. Oli jotenkin hämmästyttävää että yksi luokka koulusta oli niin eri arvoisessa asemassa tässä aineessa kun muu koulu.
Meillä ikävää asiassa oli että kyseessä oli uusi aine, joka leimautui lapselle epämieluisaksi ja hankalaksi opettajan vuoksi. Eli taitojen vuoksi en ollut niin huolissani, vaan sen mitä se aiheuttaa aineen kohdalla oppimisen asenteeseen lapsella.
Onneksi opettaja kyseisessä aineessa vaihtui vuoden kuluttua. Tosin ennen sitä olin yhteydessä opettajaan ja kyselin erityisesti lapsen pärjäämisestä (kerroin kyllä että koetulosten perusteella, vaikka tiesin muillakin tuloksen olleen yhtä huono). Pyysin myös tukiopetusta ja neuvoja miten auttaa kotona lasta opiskelussa. En tainnut olla ainoa vanhempi joka opettajaan otti yhteyttä näissä merkeissä. -Taisi kuormittaa myös opettajaa aika paljon...
Toihan on ihan peruskauraa, että aina koulussa on mukamas joku "hirviöope", josta sitten "kaikki" tietää, miten se on ankara ja vaativa. Sitten joku on "kiva ja rento", yleensä joku käytännön aineen opettaja, jota suorastaan palvotaan. Ja jostakusta kerrotaan juttuja, miten se on nähty jossain oudoissa paikoissa vapaa-aikana tai peräti alkossa tai jotain, hui!
Ja välillä revitään draamaa siitä, miten "me ei KUKAAN tajuta MITÄÄN" ja "Meillä on ihan ÄLYTTÖMÄN paljon ankarampi arvostelu kuin rinnakkaisluokalla." Jne. jne.
Älä tässä vaiheessa syksyä, kun korkeintaan yhdet kokeet on ehtineet olla, vedä mitään kovin kummallisia johtopäätöksiä asiasta. Mene tunnille katsomaan, jos oikeasti huolettaa, ja sano lapsellesi, että hän ainakin lakkaa hokemasta "mäentajuumitään"-mantraa.
että yläkoulun matikankirjojahan voi lainata ihan kirjastosta. Jos tuntuu, että jossain muussa kirjasarjassa selitetään asiat paremmin voi niitä toki opetella toisestakin kirjasta, siis sitä teoriaosuutta. Ja harjoitella vaikka sieltä joillain tehtävillä. Oma-aloitteisuutta tuo tietysti kysyy.
joitakuita, jotka oppivat opettajasta huolimatta ja vaikka ilman opettajaa. Siitä, mitä oppilaat ryhmässä puhuvat, ei kannata vielä tehdä kovin suoria johtopäätöksiä. Teinit intoutuvat helposti "vaahtoamaan" ja haluavat olla samaa mieltä toisten kanssa, vaikka yksin eivät ihan niin kärkevästi ajattelisikaan. Toki voi olla perää opettajan huonoissa opetusmetodeissa, mutta rohkenen väittää, että on tapahtunut rankkaa liioittelua ja yleistämistä.
Minulle ainakin kävi yläasteella niin,että joka vuosi vaihtui enkun opettaja ja sitten ysin alussa tuli naisopettaja suoraa "helvetistä". Olin itse aloittanut englannin opiskelun vasta 7-luokalla (eka luin ruotsia 3-6lk) ja vaikka osasinkin jo kohtuullisesti (70-80 luvuilla lapset eivät todellakaan oppineet enkkua tv-sarjoista jo 6v niinkuin nykyisin,heh!!) niin en ollut niin hyvä kuin jotkut jotka olivat lukeneet jo 3lk saakka.
Tässä luokassa kaikilla laski arvosanat,niillä hyvilläkin ja kokeet olivat ihan älyttömiä ja tunneilla opeteltiin keskusteluita esim. ravintolakielellä (siis kokkien ym keskusteluja keskenään joissa siis käytettiin ruoka-aineita ja välineitä yms joita ei tarvinnut tietää,eikä normaalissa käytössä kaikki tiedä) jne
Ihan ulalla olin. Lukiossa englannin numero nousi kohisten.
Ei ole mikään pakko olla perustehtäviä tms. Soveltavat tehtävät kehittävät älyä enemmän, ja niitä joutuu oikeassakin elämässä tekemään, ei koulun ulkopuolella kukaan anna valmiita kaavoja ja ohjeita minkään tekemiseen. Olisipa minullakin ollut yläasteella tuollainen matikanope
kun niiltä Nico-Pettereilta ja Jasmin-Jennicoilta nyt jotakin sitten vaaditaankin!! Voi voi, perustakaa vaikka adressi.
Kun ruotsi alkoi yläasteella, tyttärellä oli ihana ope, joka sai koko luokan mukaan opetukseen ja ruotsin opiskelu oli kaikkien mielestä kivaa. Siinä saa jo olla melkoisen hyvö opettaja. ;o) Myös numerot oli hyviä.
Ope jäi äitiyslomalle. Tilalle tuli tyyppi, jonka johdolla ruotsin opiskelu oli tuskaa ja kaikilla laski numero ainakin kahdella.
Mun mielestä silloin koulun pitäisi puuttua asiaan. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut.