Legoista... (ov)
Oppiiko lapsi legojen kautta tietynlaisen tavan ajatella ja hahmottaa maailma? Tuli mieleen lasten lelulaatikoita siivotessa, että tutun lapsella ei ole ollenkaan legoja. Ymmärrän tietenkin, että syynä on luultavasti se, ettei tätä lasta kiinnosta legoilla leikkiminen.
Tekee kuitenkin mieli pohtia tarkemmin, voiko leluvalinnoilla vaikuttaa lapsen kehitykseen ja kun luultavimmin voi minkälaiset lelut olisivat lapsen ajatusta kehittäviä? Jos nyt ajatellaan pyrkimystä kehittää omaperäisyyttä ja kykyä ajatella kriittisestikin.
Älkää heti tyrmätkö. En mieti tätä kulmat kurtussa enkä ole heittämässä lasten legoja pois.
Kommentit (18)
mielestäni perus-legot tai mitkä tahansa muut rakennuspalikat ovat parempia leluja, kuin niiden "leiki ja opi" tyyppisten sarjojen lelut, joilla voi tehdä sitä yhtä ja samaa asiaa uudestaan ja uudestaan... Ei siinä paljon muuta opi kuin toistamaan, eikä lapsi jaksa olla kiinnostunut niistä kovin kauan. Legot sopii monenikäisille, niistä saa tehtyä paljon erilaisia juttuja.
Meillä 1v2kk leikkii tyytyväisenä dubloilla, välillä jopa rakentelua, mutta niin pienellä ne kelpaa tuhanteen muuhunkin leikkiin. Missään tapauksessa en pidä legoja "rajoittavina" leluina, päinvastoin!
kirjoitus-virheitä näkyy eksyneen runsaasti edellisen tekstiin, menen häpeämään...
ei lapsi niillä välttämättä leiki. Meillä tyttö ei ole koskaan leikkinyt prinsessaleikkejä tai pienillä hahmoilla, mutta pojalle nuo leikit istuvat. Legoilla kyllä rakentelee kaikki, mutta niilläkin voi leikkiä niin monella eri tavalla. Jotkut rakentavat nopeasti mielikuvitusleikille kulissit kun taas toisen keskittyvät siihen rakentamiseen. Eli ei Legojen puuttuminen vaikuta kokonaisuuteen, enemmän vaikuttaa lapsen persoonallisuus.
peruslegot on ihan ok, lapsi voi tehdä niistä mitä tahansa. En pidä legopakkauksista joissa on valmis konsepti mikä rakennetaan. En myöskään pidä legojen sukupuolittuneesta maailmasta eli siksikin kelpaavat vain peruslegot.
Meillä on siis yksi dublojen aloituspakkaus mistä saa talon ja on pari hahmoa mukana. Siihen on ostettu myöhemmin lisäksi vain perusdubloja ja legoja eli niitä pakkauksia joissa on vain tavallisia legopalikoita.
hahmotamaan kolmiulotteisesti eli ovat siksi todella suositeltavia.
Meillä on tosi paljon legoja koska lasten isä on rakastanut legoja lapsena ja leikkinyt niillä tosi paljon. No aikauisenakin rakensi talon vaikka ei ole ikinä ollut sen alan töissä tai opiskellut alaa. Samoin on rakentanut harrasteauton ihan osista. Eli on tosi hyvä hahmottamaan ratkaisuja miten asiat pitäisi tehdä että homma toimii eikä todellakaan pelkää kokeilla ja joskus epäonnistuakkin.
Meidän 6v poika rakentaa legoista (ja tekniikkalegoista) enimmäkseen oman mielikuvituksen mukaan. Ja rakennelmat ovat monesti tosi omaperäisiä. Ja hienoja. Minä en insinöörikoulutksestani huolimatta osaa rakentaa niitä teknisiä ratkaisuja yhtähyvin kun legoilla paljon rakennellut 6v. Esimerkiksi poika sai uuden legotraktorin. Rakensi sen ohjeen mukaan ja laittoi siihen toisesta paketista tulleen legomoottorin jolla traktorin voisi laittaa moottorilla liikkuvaksi. Alta puolituntia kun lapsi oli keksinyt tavan kiinnittää moottori traktoriin sopivaan kohtaan ja laittaa kuminauhan avulla voimansiirto takarenkaan akselille jonka muokkasi ensin sopivaksi.
Minusta legojen hyviä puolia voisi olla
- kehittää hahmotuskykyä
- hienomotoriikkaa
- keskittymiskykyä
- opettaa sietämään pettymyksiä (kun ei heti osaaakkaan)
- voi yrittää uudelleen jos ei aluksi onnistu
- vaikeutta löytyy tarpeen mukaan lisää kun rakennelmat monimutkaistuvat
peruslegot on ihan ok, lapsi voi tehdä niistä mitä tahansa. En pidä legopakkauksista joissa on valmis konsepti mikä rakennetaan. En myöskään pidä legojen sukupuolittuneesta maailmasta eli siksikin kelpaavat vain peruslegot.
Toivottavasti tajuat että lapsi ei ehkä välitä sukupuolineutraalista ideologiastasi? Oma ipanani sai aikoinaan prinsessalinnan (duploa) ja siitä on ollut iloa vuosiksi. Nykyisin (tyttö)lapseni ovat koululaisia ja legoja on joka lähtöön (cityä, peruspalikkaa, kingdoms, merirosvot jne. jne....)
Meillä vain ei poika 4v. ole koskaan legojen kanssa pahemmin leikkinyt, ei dublojen eikä noiden tavallisten. Siksi otin ne pois hänen huoneestaan ja vein varastoon odottamaan pikkusiskon (nyt 3kk)kasvamista legoikään jos vaikka häntä sitten kiinnostaisi.
peruslegot on ihan ok, lapsi voi tehdä niistä mitä tahansa. En pidä legopakkauksista joissa on valmis konsepti mikä rakennetaan. En myöskään pidä legojen sukupuolittuneesta maailmasta eli siksikin kelpaavat vain peruslegot.
Toivottavasti tajuat että lapsi ei ehkä välitä sukupuolineutraalista ideologiastasi?
Uskon että välittää kyllä, oppii hahmottamaan maailmaa itsenäisemmin. Näin kävi itsellenikin aikoinaan.
Näin legofanina pakko kysyä ettetkö aio koskaan kokeilla enää legoja /dubloja tuolle 4v lapselle ? Meilläkin legot/dublot ovat joskus hetken varastossa samoin kun muutkin lelut mutta kyllä ne sitten taas tuodaan lastenhuoneeseenkin vuorollaan.
Vaikka lasta ei olisi vielä kiinnostanutkaan nuo niin saattaa olla että muutaman kuulauden tai puolen vuoden kuluttua ne olisivatkin tosi kivoja kun tuodaan varastosta "uusina".
En pidä legopakkauksista joissa on valmis konsepti mikä rakennetaan.
Leikin itse lapsena legoilla aivan älyttömästi ja meillä oli jo silloin näitä länkkäri- ja avaruus- ja citylegoja, eikä niistä oikeastaan ikinä rakennettu niitä alkuperäisiä ajoneuvoja tms vaan käytettiin niitä osia omiin rakennelmiimme - mehän osattiin rakentaa tietenkin paljon hienompia härveleitä kuin ne Legon suunnittelijat.
Ja ihan samanlailla leikkivät omatkin lapseni, enpä ole yhtä ainutta legorakennelmaa heillä nähnyt - ekan uuden pakkauksen kokoamisen jälkeen siis, joka olisi tehty pakkauksen ohjeiden mukaan.
Lapsilla on esim. merirosvolegoja, joissa eri sukupuolille on selkeät roolit, naiset merenneitoja ja miehet merirosvoja. Tuolta kannalta en ollut edes ajatellut asiaa.
Ennemminkin mietin ihan tapaa jolla legot kiinnitetään toisiinsa, siihen ei ole olemassa kuin se yksi oikea tapa. Verrattuna esim. Zoob-rakennussarjaan, jossa eri osat voi kiinnittää eri tavoin toisiinsa. Huomaamatta lapsi oppii, että on erilaisia tapoja tehdä jokin asia. Ap http://www.zoob.fi/
Mutta ihmetyttää, eivätkö ne keksi mitään sellaisia juttuja, jotka eivät olisi niin tylsästi sukupuolittuneita ja/tai kaupallisiin ilmiöihin pohjautuvaa (Star Wars).
meillä lapset on tykänneet leluista, mitkä ei oo liian valmiita. Tähän sopii legot hyvin, koska niistä joutuu itse rakentamaan sen lelun.
Legot kehittävät hahmotuskykyä, koska ensin täytyy suunnitella, mitä rakentaa ja sitten yrittää toteuttaa se.
tykkäävän eniten näistä sukupuolittuneista legoista. Ehkäpä kaipaavat jonkinlaista selvitystä sukupuolien eroista? Sääli, että sukupuolittuneiden legojen pitää pönkittää sitä vanhaa ja perinteistä mallia sukupuolien rooleista. Ainoastaan Duploissa olen huomannut perinteisten sukupuoliroolien romuttamista (naispoliiseja ja -eläintenhoitajia). Ap
Tyttö on Luke Skywalker tai Prinsessa Leia, Peter Pan tai Helinä-keiju. Olemme opettaneet, että leikissä voi ottaa minkä roolin vain ja isona ammatin saa päättää myös ihan itse. En usko, että tyttöys tai poikuus on koskaan meidän lapsia kahlinnut, vaan on hienoa olla pieni tyttö tai pieni poika ja kasvaa sitten aikanaan naiseksi tai mieheksi.
Se on Duplo, kovalla p:llä, ei b:llä...
Anteeksi pilkunviilaus, mutta tuo jaksaa aina ihmetyttää. Se nimihän lukee niissä palikoissakin. ;)