Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääkaupunki puolustautuu: Esplanadin kokeilussa on kuunneltu ihmisiä

Vierailija
01.06.2023 |

Helsingin Esplanadin kokeilulla pyritään parantamaan kaupunkilaisen elämää ja kuuntelemaan heidän toiveitaan kaupungin kehittämisen suhteen, sanoo Helsingin kaupungin kaupunkiympäristötoimialan toimialajohtaja Ville Lehmuskoski. Kokeilussa Esplanadin autoliikenteeltä on poistettu yksi kaista ja muutettu se pyörätielle.

Lehmuskosken mukaan päätökset kokeiluista perustuvat useisiin aiempiin selvityksiin ja kyselyihin, jotka ovat kartoittaneet asukkaiden ja elinkeinoelämän edustajien näkemyksiä keskustan kehittämisestä. Hän muistuttaa, että myönteiset vaikutukset, kuten parantunut kaupungin vetovoima, voivat ylittää mahdolliset kielteiset vaikutukset.

Lehmuskosken mukaan kaupunginhallitus on linjannut vuonna 2021, että kävelykeskustan laajentaminen valmistellaan kunnianhimoisesti. Päätökset kokeilujen pysyvämmistä muutoksista esitellään avoimesti sekä päättäjille että kaupunkilaisille.

Pyörätie Esplanadille on toteutettu väliaikaisena ja poistettavissa olevalla tavalla. Lehmuskosken mukaan nämä toimenpiteet ovat tärkeitä askeleita kohti viihtyisämpää ja hyvinvointia tuottavaa Helsingin keskustaa.

https://www.verkkouutiset.fi/a/paattaja-puolustautuu-esplanadin-kokeilu…

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä espalla tehdään pyörätiellä. En ymmärrä.

Vierailija
2/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väliaikaistahan kaikki on kunnes muuttuu pysyväksi. Kuultu on varmasti ja hyvinkin sopivaksi katsottuja ihmisiä. Näin ne hommat etenee..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"on kuunneltu ihmisiä" - niin varmaan on mutta kysymys kuuluukin että ketkä ne on jotka tuossa saa tahtonsa läpi kun kaupunkilaiset tai yrittäjät ei ole tuollaista halunneet. En yhtään epäile etteikö nekin olisi ihmisiä jos tarkkaan katsotaan.

Malmin kenttäkin on varmaan väliaikaisesti kiinni kun siihen rakennetaan väliaikaisesti asuinalue...

Samoin tää miljardin ratikkasilta on vain väliaikainen. 

Vierailija
4/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ikävää tällainen julkisuudessa esiintynyt kritisointi. Kyllä hankkeen tiimoilta on aivan varmasti kuultu ihmisiä, ainakin kaikkia edistyksellisemmän maailmankatsomuksen omaavia kaupunkilaisia, tai ainakin Annika Tuonnemäkeä.

Ja elinkeinoelämän edustajien näkemykset keskustan kehittämisen suhteen eivät ole objektiivisia. Myönteisiä vaikutuksia on jokatapauksessa mahdollista saavuttaa, kaupungin parantunut vetovoima voi ylittää kaikki odotukset, ehkäpä tulevaisuudessa on mahdollista perustaa huumeiden käyttötiloja espalta vapautuviin liiketiloihin, ym. monimuotoista, tasa-arvoisesti myös vaihtoehtoisten elämäntapojen harjoittajien tarpeet huomioivaa toimintaa.

Vierailija
5/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pyörätie Esplanadille on toteutettu väliaikaisena ja poistettavissa olevalla tavalla."

Meinaako lehmuskoski nakutella henkilökohtaisesti sen asvaltin irti alla olevista mukulakivista taltan ja vasaran avulla kun tämä kokeilu kohta päättyy?

Vierailija
6/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ainakaan mua kuunneltu. Olisin halunnut paremmin parkkipaikkoja, että siellä voisi käydäkin joskus.

Näillä säillä espalla ei kävellä eikä pyöräillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"on kuunneltu ihmisiä" - niin varmaan on mutta kysymys kuuluukin että ketkä ne on jotka tuossa saa tahtonsa läpi kun kaupunkilaiset tai yrittäjät ei ole tuollaista halunneet. En yhtään epäile etteikö nekin olisi ihmisiä jos tarkkaan katsotaan.

Malmin kenttäkin on varmaan väliaikaisesti kiinni kun siihen rakennetaan väliaikaisesti asuinalue...

Samoin tää miljardin ratikkasilta on vain väliaikainen. 

Ei saa kritisoida ratikkaa!

Vierailija
8/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väliaikaistahan kaikki on kunnes muuttuu pysyväksi. Kuultu on varmasti ja hyvinkin sopivaksi katsottuja ihmisiä. Näin ne hommat etenee..

Pidän todennäköisempänä kysymyksiä malliin: "Haluatko turvallisemman ja ihmisystävällisemmän kaupungin?".

Jos vastaa kyllä, niin kannatit juuri Espan puolitusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheä Töölöstä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"on kuunneltu ihmisiä" - niin varmaan on mutta kysymys kuuluukin että ketkä ne on jotka tuossa saa tahtonsa läpi kun kaupunkilaiset tai yrittäjät ei ole tuollaista halunneet. En yhtään epäile etteikö nekin olisi ihmisiä jos tarkkaan katsotaan.

Malmin kenttäkin on varmaan väliaikaisesti kiinni kun siihen rakennetaan väliaikaisesti asuinalue...

Samoin tää miljardin ratikkasilta on vain väliaikainen. 

Ei saa kritisoida ratikkaa!

Saa. Ja täytyy. Pidättelen naurua kun Vantaakin saa oman ratikan:D

Vierailija
10/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väliaikaistahan kaikki on kunnes muuttuu pysyväksi. Kuultu on varmasti ja hyvinkin sopivaksi katsottuja ihmisiä. Näin ne hommat etenee..

On kuultu, mutta ei ole otettu huomioon. Sitähän nämä asiantuntijakuulemiset ovat, ei pääse sitten jälkeenpäin sanomaan että on tehty päätöksiä ideologiapohjalta :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väliaikainen kuten autovero. Ollut vuodesta 1967 saakka voimassa...

Varmaan ihan kohta poistumassa? Odotan henkeäni pidätellen.

12/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virheä Töölöstä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"on kuunneltu ihmisiä" - niin varmaan on mutta kysymys kuuluukin että ketkä ne on jotka tuossa saa tahtonsa läpi kun kaupunkilaiset tai yrittäjät ei ole tuollaista halunneet. En yhtään epäile etteikö nekin olisi ihmisiä jos tarkkaan katsotaan.

Malmin kenttäkin on varmaan väliaikaisesti kiinni kun siihen rakennetaan väliaikaisesti asuinalue...

Samoin tää miljardin ratikkasilta on vain väliaikainen. 

Ei saa kritisoida ratikkaa!

Saa. Ja täytyy. Pidättelen naurua kun Vantaakin saa oman ratikan:D

Vantaalaisena en ajattele koko ratikkaa kuin suurena veronmaksajien rahanmenona. Mutta jos se nyt helpottaa Itä- ja Keski-Vantaalla asuvien liikkumista paikasta toiseen, niin mikäpä siinä. Vantaalla ei kuitenkaan ole sellaista keskustaa kuin Helsingissä, johon mentäisiin vain lorvimaan ja paistattelemaan päivää. Jos vielä miettii, mitä kauppoja Espalla edes on ollut, niin turisteja vartenhan ne ovat siellä olleet. Ei keskiverto helsinkiläinen käy kovinkaan usein - moni ei kertaakaan elämässään - ostoksilla Luis Vuittonilla, Marimekolla ja mitä kauppoja siellä nyt olikaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän niitä ruuhkia tehdä että on syy panna ruuhkamaksu täytäntöön. Hiphei, Helsinki!:D

Vierailija
14/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

PalstaTrolli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väliaikaistahan kaikki on kunnes muuttuu pysyväksi. Kuultu on varmasti ja hyvinkin sopivaksi katsottuja ihmisiä. Näin ne hommat etenee..

Pidän todennäköisempänä kysymyksiä malliin: "Haluatko turvallisemman ja ihmisystävällisemmän kaupungin?".

Jos vastaa kyllä, niin kannatit juuri Espan puolitusta.

Just näin! Haluaisin todella ihan mustaa valkoisella listan, mitä on kysytty ja KENELTÄ.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väliaikainen kuten autovero. Ollut vuodesta 1967 saakka voimassa...

Varmaan ihan kohta poistumassa? Odotan henkeäni pidätellen.

Autovero ollut kylläkin jo vuodesta 1958 saakka voimassa, väliaikainen autovero...

Varmaan useiden palstalle kirjoittelijoiden vanhemmatkin on nuorempia kuin meidän "väliaikainen autovero".

Vierailija
16/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virheä Töölöstä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"on kuunneltu ihmisiä" - niin varmaan on mutta kysymys kuuluukin että ketkä ne on jotka tuossa saa tahtonsa läpi kun kaupunkilaiset tai yrittäjät ei ole tuollaista halunneet. En yhtään epäile etteikö nekin olisi ihmisiä jos tarkkaan katsotaan.

Malmin kenttäkin on varmaan väliaikaisesti kiinni kun siihen rakennetaan väliaikaisesti asuinalue...

Samoin tää miljardin ratikkasilta on vain väliaikainen. 

Ei saa kritisoida ratikkaa!

Saa. Ja täytyy. Pidättelen naurua kun Vantaakin saa oman ratikan:D

Miksi sinua huvittaa se, millä liikennevälineellä Vantaalla olevat ihmiset liikuttavat itseään maapallon pinnalla? Oletko sekaisin?

Vierailija
17/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virheä Töölöstä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"on kuunneltu ihmisiä" - niin varmaan on mutta kysymys kuuluukin että ketkä ne on jotka tuossa saa tahtonsa läpi kun kaupunkilaiset tai yrittäjät ei ole tuollaista halunneet. En yhtään epäile etteikö nekin olisi ihmisiä jos tarkkaan katsotaan.

Malmin kenttäkin on varmaan väliaikaisesti kiinni kun siihen rakennetaan väliaikaisesti asuinalue...

Samoin tää miljardin ratikkasilta on vain väliaikainen. 

Ei saa kritisoida ratikkaa!

Saa. Ja täytyy. Pidättelen naurua kun Vantaakin saa oman ratikan:D

Eikä, ei saa. Ratikka, tuo 1800-luvun uutuus, juna keskellä kaupunkia, on äärettömän kätevä, perustamiskustannuksiltaan huokea, ja muutosjoustava ratkaisu 2020-luvun kaupunki ja taajama alueille. Ratikan hyvien puolien pitäisi olla edellämainitun perusteella kristallinkirkkaat jokaiselle ajattelevalle, edistyksellisemmän maailmankatsomuksen omaavalle ihmiselle.

Seuraavaksi ratikka Sipooseen ja Nurmijärvelle myös. Voivat hekin luopua saastuttavista henkilöautoistaan.

Vierailija
19/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"on kuunneltu ihmisiä" - niin varmaan on mutta kysymys kuuluukin että ketkä ne on jotka tuossa saa tahtonsa läpi kun kaupunkilaiset tai yrittäjät ei ole tuollaista halunneet. En yhtään epäile etteikö nekin olisi ihmisiä jos tarkkaan katsotaan.

Taito onkin siinä että kysytään "oikeilta" ihmisiltä.

Opiskelin aikoinaan yliopistossa jonka kampuksella oli ilmaisia parkkipaikkoja joten opiskelijatkin pääsivät sujuvasti luennoille vähän kauempaakin.

Tämä autoilun salliminen aiheutti hirvittäviä peppukipuja punavihreille humanisteille jotka vaativat kovaan ääneen parkkipaikkojen poistamista ja yksityisautoilun kieltämistä.

Ilmoittivat tehostavansa vaatimuksiaan keräämällä viikon ajan galluppia jolla todistavat ettei *kukaan* tarvitse autoa eikä halua sallia näiden pääsyä yliopistolle.

Minähän päätin osallistua gallupiin mutt kun en löytänyt kyselijöitä mistään vaikka varta vasten etsin niitä.

Vasta aivan viikon lopulla selvisi että ne olivat sijoittuneet sellaisten yliopistonmäelle johtavien portaiden alapäähän jonka juurella on suuri polkupyöräparkki puiston laidalla eikä kukaan autolla kulkeva pääse vahingossakaan tuolle alueelle.

Näin toimivat kaikki ideologian ohjaamat kansandemokratiat.

Vierailija
20/63 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen töihin Espan yli päivittäin, ja on niin kamalaa katsottavaa ollut tuo asfaltointiprosessi, ja olen kyynelsilmin ja katsomatta yrittänyt mennä ohi. 

Aivan järkyttävää! Kultuurimaiseman tuho. Suomen arvokkaimman kultuurialueen tärveleminen. 

Se paksu asfaltti noin 10 metrin leveydellä 200-300 vuotta vanhojen ihmisten käsinhakkaamien mukulakivien pâällä, saa pahoinvoivaksi. 

Siinä on jo pyörätie. Eihän edes NYKYISTÄ pyörtietä juuri käytetä! 

Nyt autot patoutuvat pitkiksi jonoiksi, turistit istuvat takseissa pääsemättä ettenpäin ja ihmiset myöhästyvät palavereista kun ei pääse eteenpäin. 

Ja kuka haluaa syödä tai juoda niillä ns. Terasseilla pakokaasun katkussa?

Ja muutenkin alueen 00130 kadunvarsiin tulleilla kasvatuslaatikoita kukaan tuskin käyttää, eihän takapihoilla oleviakaan käytetä, koska alueen viherpeukaloilla on mökki tai ulkomaankoti. 

Milloin tämä hulluus loppuu?

Miksi tehdä muutoksia vain muutosten vuoksi? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän