IL: Sähköautot katsastuksessa yhtä huonoja kuin polttomoottoriautot, Tesla surkea
"Sähköautoja hylätään jo ensimmäisessä katsastuksessa, joten tältä osin ne eivät poikkea polttomoottoriautoista. Asia selviää saksalaisen katsastuslaitoksen TÜV-Report 2023 -julkaisusta."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/970511f8-6da2-4533-8d66-69cd4c00…
Kommentit (32)
Jarrut ja alustan ripustukset sähköautoissa kovilla. Pitäisikö niissä olla nykyistä järeämpi alusta, sillähän niistä viosta pääsisi??
Olisit sinäkin AP opiskellut itsellesi kunnon ammatin ja saanut hyväpalkkaisen työn niin voisit ostaa itsellesi sähköauton niin ei tarvitsisi katkerana linkittää tuommoisia tänne.
Vierailija kirjoitti:
Olisit sinäkin AP opiskellut itsellesi kunnon ammatin ja saanut hyväpalkkaisen työn niin voisit ostaa itsellesi sähköauton niin ei tarvitsisi katkerana linkittää tuommoisia tänne.
Ei kai nyt kukaan halua hylkäyksiä tai jopa ajokieltoja katsastuksesta? Harmittavaa kun sähköauto ekassa katsastuksessa joutuu ajokieltoon kun siellä joku kriittinen alustanosa väljä tai jarruissa pahoja puoltamisongelmia.
Varsinkin jarrujen käytämättömyys on suomen suolaisilla talviteillä myrkkyä. Yksi talvikin riittää niin jarrut jumittaa pahasti ja levyt voi kulua pilalle laahaamisesta. Sähköautoissa siis itse jarrut aika vähäisessä käytössä kun ensisijaisesti hidastaa sähköä generoimalla.
Vierailija kirjoitti:
Jarrut ja alustan ripustukset sähköautoissa kovilla. Pitäisikö niissä olla nykyistä järeämpi alusta, sillähän niistä viosta pääsisi??
Paitsi kustannuskysymys, niin kysymyshän myös siitä huomioivatko Suomen surkeakuntoiset tiet kun muualla maailmassa tiet yleensä paljon paremmassa kunnossa. Vastaus on että usein ei pelkän Suomen oloja huomioida autojen suunnittelussa. Alusta voi kestää etelän sileillä teillä, mutta Suomessa sitten hajoilee.
Hyvin harvoin uudehkoja bensa-autoja sen moottoritekniikan vuoksi hylätään katsastuksessa. Eiköhän ne yleisimmät syyt ole kaikki sellaisia osia jotka on käytännössä ihan samoja riippumatta siitä onko bensa, sähkis vai dieselmoottori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit sinäkin AP opiskellut itsellesi kunnon ammatin ja saanut hyväpalkkaisen työn niin voisit ostaa itsellesi sähköauton niin ei tarvitsisi katkerana linkittää tuommoisia tänne.
Ei kai nyt kukaan halua hylkäyksiä tai jopa ajokieltoja katsastuksesta? Harmittavaa kun sähköauto ekassa katsastuksessa joutuu ajokieltoon kun siellä joku kriittinen alustanosa väljä tai jarruissa pahoja puoltamisongelmia.
Kannattaa huolehtia autonsa huolloista niin ei ole tätä ongelmaa. Vika ei ole katsastuksissa vaan siinä, että joku tollo ajaa autolla jossa ei jarrut toimi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit sinäkin AP opiskellut itsellesi kunnon ammatin ja saanut hyväpalkkaisen työn niin voisit ostaa itsellesi sähköauton niin ei tarvitsisi katkerana linkittää tuommoisia tänne.
Ei kai nyt kukaan halua hylkäyksiä tai jopa ajokieltoja katsastuksesta? Harmittavaa kun sähköauto ekassa katsastuksessa joutuu ajokieltoon kun siellä joku kriittinen alustanosa väljä tai jarruissa pahoja puoltamisongelmia.
Kannattaa huolehtia autonsa huolloista niin ei ole tätä ongelmaa. Vika ei ole katsastuksissa vaan siinä, että joku tollo ajaa autolla jossa ei jarrut toimi!
Ei jarrujen herkistys yleensä kuulu huolto-ohjelmaan vaan pitää ylimääräistä maksaa.
Valitettavasti sähköautoista ei tullut vallankumouksellista tekniikkaa joka vaan toimisi. Edes polttomoottoriautoja paremmin.
No ei kai tämä nyt mikään ylläri ole, harvoin ne autot moottorin takia pomppaa vaan juuri jarrut tai joku muu syy mitkä ihan samoja sähköautoissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit sinäkin AP opiskellut itsellesi kunnon ammatin ja saanut hyväpalkkaisen työn niin voisit ostaa itsellesi sähköauton niin ei tarvitsisi katkerana linkittää tuommoisia tänne.
Ei kai nyt kukaan halua hylkäyksiä tai jopa ajokieltoja katsastuksesta? Harmittavaa kun sähköauto ekassa katsastuksessa joutuu ajokieltoon kun siellä joku kriittinen alustanosa väljä tai jarruissa pahoja puoltamisongelmia.
Kannattaa huolehtia autonsa huolloista niin ei ole tätä ongelmaa. Vika ei ole katsastuksissa vaan siinä, että joku tollo ajaa autolla jossa ei jarrut toimi!
Ei jarrujen herkistys yleensä kuulu huolto-ohjelmaan vaan pitää ylimääräistä maksaa.
Jos jarrut toimii niin huonosti, ettei auto mene katsastuksesta läpi niin on kai se nyt selvää, että huoltoa pitää tehdä.
Sähköautojen suuremman painon vuoksi vähitellen maan tieverkosto rapautuu. Ei ehditä ylläpitää, eikä ole enää varaakaan.
Se tuo lisää vaurioita autoihin niillä kuoppaisilla teillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit sinäkin AP opiskellut itsellesi kunnon ammatin ja saanut hyväpalkkaisen työn niin voisit ostaa itsellesi sähköauton niin ei tarvitsisi katkerana linkittää tuommoisia tänne.
Ei kai nyt kukaan halua hylkäyksiä tai jopa ajokieltoja katsastuksesta? Harmittavaa kun sähköauto ekassa katsastuksessa joutuu ajokieltoon kun siellä joku kriittinen alustanosa väljä tai jarruissa pahoja puoltamisongelmia.
Kannattaa huolehtia autonsa huolloista niin ei ole tätä ongelmaa. Vika ei ole katsastuksissa vaan siinä, että joku tollo ajaa autolla jossa ei jarrut toimi!
Ei jarrujen herkistys yleensä kuulu huolto-ohjelmaan vaan pitää ylimääräistä maksaa.
Jos jarrut toimii niin huonosti, ettei auto mene katsastuksesta läpi niin on kai se nyt selvää, että huoltoa pitää tehdä.
Eli ylimääräistä raha menee jarruremppoihin.
Eikö se Teslan huolto-ohjelma ollut missä jopa jarrunesteen vaihto vapaaehtoinen. Selittänee sen mitä keskustelun otsikko kertoo Teslasta. Eli yritetään paperilla saada näyttämään vähähuoltoisilta, katsastustilastot sitten karua luettavaa.
Onhan Pohjois-Amerikassakin alueita jossa on talvella lunta, pakkasta ja tiesuolaa. Jarrulevyjä ja paloja menee vaihtoon usein ja ruostevaurioitakin esiintyy, auton käyttöikä siellä n. 10 vuotta jolloin alkaa paali kutsua. Vain köyhässä Suomessa ruosteisia paskoja pitää tekohengittää kanaverkko-pakkeli -virityksillä kun ei ole varaa uusia tiesuolan syövyttämiä ruostekasoja ajallaan.
Täällä Suomessakin on niin kuluttavat olosuhteet, että autokanta pitäisi uusiutua paljon nykyistä nopeammin, mutta eihän se onnistu kun valtio on katsonut asiakseen varastaa ihmisten rahat ja kylvää ne ympäri maailmaa kaikenlaisiin typeriin ideologioihin, suunnilleen Saharan autiomaan teiden hiekoittamiseen... :/
Sähköautot ovat myös jenkkien luotettavuustilastoissa häntäpäässä. Varsinkin Tesla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit sinäkin AP opiskellut itsellesi kunnon ammatin ja saanut hyväpalkkaisen työn niin voisit ostaa itsellesi sähköauton niin ei tarvitsisi katkerana linkittää tuommoisia tänne.
Ei kai nyt kukaan halua hylkäyksiä tai jopa ajokieltoja katsastuksesta? Harmittavaa kun sähköauto ekassa katsastuksessa joutuu ajokieltoon kun siellä joku kriittinen alustanosa väljä tai jarruissa pahoja puoltamisongelmia.
Kannattaa huolehtia autonsa huolloista niin ei ole tätä ongelmaa. Vika ei ole katsastuksissa vaan siinä, että joku tollo ajaa autolla jossa ei jarrut toimi!
Ei jarrujen herkistys yleensä kuulu huolto-ohjelmaan vaan pitää ylimääräistä maksaa.
Jos jarrut toimii niin huonosti, ettei auto mene katsastuksesta läpi niin on kai se nyt selvää, että huoltoa pitää tehdä.
Eli ylimääräistä raha menee jarruremppoihin.
Eikö se Teslan huolto-ohjelma ollut missä jopa jarrunesteen vaihto vapaaehtoinen. Selittänee sen mitä keskustelun otsikko kertoo Teslasta. Eli yritetään paperilla saada näyttämään vähähuoltoisilta, katsastustilastot sitten karua luettavaa.
Ei missään autossa ole pakollista jarrunesteen vaihtoa. Jokainen saa omistamallaan autolla tehdä mitä lystää. Vaihtaa tai on vaihtamatta.
Niin ja ihan samoja jarruosia kaikki autot käyttää. Alihankintana autovalmistajat ne ostaa jarruvalmistajilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit sinäkin AP opiskellut itsellesi kunnon ammatin ja saanut hyväpalkkaisen työn niin voisit ostaa itsellesi sähköauton niin ei tarvitsisi katkerana linkittää tuommoisia tänne.
Ei kai nyt kukaan halua hylkäyksiä tai jopa ajokieltoja katsastuksesta? Harmittavaa kun sähköauto ekassa katsastuksessa joutuu ajokieltoon kun siellä joku kriittinen alustanosa väljä tai jarruissa pahoja puoltamisongelmia.
Kannattaa huolehtia autonsa huolloista niin ei ole tätä ongelmaa. Vika ei ole katsastuksissa vaan siinä, että joku tollo ajaa autolla jossa ei jarrut toimi!
Ei jarrujen herkistys yleensä kuulu huolto-ohjelmaan vaan pitää ylimääräistä maksaa.
Jos jarrut toimii niin huonosti, ettei auto mene katsastuksesta läpi niin on kai se nyt selvää, että huoltoa pitää tehdä.
Eli ylimääräistä raha menee jarruremppoihin.
Eikö se Teslan huolto-ohjelma ollut missä jopa jarrunesteen vaihto vapaaehtoinen. Selittänee sen mitä keskustelun otsikko kertoo Teslasta. Eli yritetään paperilla saada näyttämään vähähuoltoisilta, katsastustilastot sitten karua luettavaa.
Onneksi säästyy bensarahaa niin voi kerran vuodessa herkistellä jarrut. Halpaa huoltoa kun ei edes osia tarvitse vaihtaa.
YLLÄTYYYYS! Sähköautossa onkin mm. iskunvaimennus, jarrut, pyörientuenta, ohjausnivelet yms samaa mitä jo -50 luvun autoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit sinäkin AP opiskellut itsellesi kunnon ammatin ja saanut hyväpalkkaisen työn niin voisit ostaa itsellesi sähköauton niin ei tarvitsisi katkerana linkittää tuommoisia tänne.
Ei kai nyt kukaan halua hylkäyksiä tai jopa ajokieltoja katsastuksesta? Harmittavaa kun sähköauto ekassa katsastuksessa joutuu ajokieltoon kun siellä joku kriittinen alustanosa väljä tai jarruissa pahoja puoltamisongelmia.
Kannattaa huolehtia autonsa huolloista niin ei ole tätä ongelmaa. Vika ei ole katsastuksissa vaan siinä, että joku tollo ajaa autolla jossa ei jarrut toimi!
Ei jarrujen herkistys yleensä kuulu huolto-ohjelmaan vaan pitää ylimääräistä maksaa.
Jos jarrut toimii niin huonosti, ettei auto mene katsastuksesta läpi niin on kai se nyt selvää, että huoltoa pitää tehdä.
Eli ylimääräistä raha menee jarruremppoihin.
Eikö se Teslan huolto-ohjelma ollut missä jopa jarrunesteen vaihto vapaaehtoinen. Selittänee sen mitä keskustelun otsikko kertoo Teslasta. Eli yritetään paperilla saada näyttämään vähähuoltoisilta, katsastustilastot sitten karua luettavaa.
Ei missään autossa ole pakollista jarrunesteen vaihtoa. Jokainen saa omistamallaan autolla tehdä mitä lystää. Vaihtaa tai on vaihtamatta.
Niin ja ihan samoja jarruosia kaikki autot käyttää. Alihankintana autovalmistajat ne ostaa jarruvalmistajilta.
Ero on siinä että takuu vaatii monella merkeillä jarrunesteen vaihdon. Tesla ei vaadi mutta jarrut ei varmasti kuulu takuun piiriin Teslallakaan. Moni tesla omistaja siis jättää vaihtamatta ja keskustelun otsikko kertoo kaiken
Erityisesti korostuivat alustan ja jarrujen ongelmat.
Alustan ongelmat seurausta polttomoottoriautoa huomattavasti korkeammasta painosta. Jarruongelmat taas johtuu regeneroivasta latauksesta, eli jarrut ruostuu varsinkin tiesuolassa kiinni kun ovat vähäisessä käytössä.