Yritysten vs yksityisten henkilöiden palvelu
Itse olen ollut insinöörinä tuottamassa palveluita toisille yrityksille ja viranomaisena työskennellyt sekä yksityishenkilöiden että yritysten kanssa.
Yrityksissä on aina ystävällinen ja asiallinen suhtautuminen yhteistyökumppaneihin ja viranomaisiin. Heille se on yleensä vain työtä. Ei sen kummempaa, ei ole tunteita pelissä.
Yksityishenkilöiden osalta ei koskaan tiedä millaista kuraa saa niskaansa. Siellä kun on paljon mielenterveysongelmia ja vastaavia juttuja. Monesti ajattelevat, ettei asiakaspalvelijoita kohtaan tarvitse olla ystävällinen vaan saa huutaa ja melskata miten tykkää.
Yrityksiä palvellessa en ole koskaan nähnyt sellaista. Viranomaisena monissa yrityksissä meille tarjotaan pullakahvit tai lounaat jos asioimme viranomaisasioissa isommilla tarkastuksilla ja puhumme yleensä "yhteistä kieltä".