Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tein ohjelmointitehtävät antamalla Chat GPT:lle tehtävät

Vierailija
01.05.2023 |

Että naurattaa, kun on muita älykkäämpi, niin pääsee muita vähemmällä. 😂

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten naurattaa vielä enemmän, kun joudut tekemään vaikeampia tehtäviä, joita ei enää ratkaisekaan ChatGPT:llä.

Vierailija
2/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti testasit, että ohjelmat myös toimivat tai voi tulla hylsy. Väitän, että viisivuotias oppii kahdessa viikossa paremmaksi koodariksi kuin chatgpt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistahan, että chatgpt valehtelee myös paljon. Se ei ole kuin noin 85 prosenttisesti oikein. Tiettyjen tutkimusten mukaan.

Vierailija
4/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloksena täyttä sontaa. Kuten ketjun aloitus. Älkää uskoko näihin.

Vierailija
5/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuloksena täyttä sontaa. Kuten ketjun aloitus. Älkää uskoko näihin.

Kyllä tätä on ihan oikeasti tutkittu, että ChatGPT on oikein hyvä yksinkertaisten ohjelmointitehtävien ratkaisemisessa. Juuri sellaisten, joita pääosa ensimmäisen ohjelmointikurssin tehtävistä on. Mutta ei kukaan opi ohjelmoimaan sillä, että aloittaa suoraan vaikeista tehtävistä. Jotta osaisi ratkaista vaikeita tehtäviä, pitää ensin opiskella perusteet harjoittelemalla helppoja tehtäviä. Ihan vastaavasti kuin ei koulussakaan aloiteta matematiikan opettelua ratkaisemalla yhtälöitä ja derivoimalla, vaan ensin opetellaan yhteen- ja vähennyslaskua, vaikka samat laskut voi jokainen laskea suoraan taskulaskimella.

Vierailija
6/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään pieni koe. Te joilla on ChatGPT käytössä, pyytäkää sitä tekemään Java-kielinen ohjelma, joka tulostaa tekstin "Tänään on Vappu!".

Koodin pitäisi olla jotain tämäntyyppistä:

public class Vapputerveiset {

   public static void main(String[] args) {

      System.out.println("Tänään on Vappu!");

     }

}

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit Hello, world -tehtävän chatgpt:n avulla kun et itse osannut.

Vierailija
8/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee java ohjelma joka näyttää ruudulla Hyvää Vappua

ChatGPT

Tässä on Java-ohjelma, joka tulostaa ruudulle "Hyvää Vappua":

java

Copy code

public class Vappu {

public static void main(String[] args) {

System.out.println("Hyvää Vappua");

}

}

Tällainen tuli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdään pieni koe. Te joilla on ChatGPT käytössä, pyytäkää sitä tekemään Java-kielinen ohjelma, joka tulostaa tekstin "Tänään on Vappu!".

Koodin pitäisi olla jotain tämäntyyppistä:

public class Vapputerveiset {

   public static void main(String[] args) {

      System.out.println("Tänään on Vappu!");

     }

}

Inspiroin ja pyysin tekemään Hyvää Vappua ohjelman. Eilen tsättäilin tuon kanssa koko illan.

Minä: Tee java ohjelma joka näyttää ruudulla Hyvää Vappua 10 kertaa.

Tässä on Java-ohjelma, joka tulostaa "Hyvää Vappua" 10 kertaa:

java

Copy code

public class Vappu {

public static void main(String[] args) {

for (int i = 0; i

System.out.println("Hyvää Vappua");

}

}

}

Tämä ohjelma käyttää "for"-silmukkaa, joka suorittaa 10 kertaa "System.out.println" -komennon, joka tulostaa "Hyvää Vappua" jokaisella kierroksella. Voit tallentaa tämän koodin tiedostoon nimeltä "Vappu.java", kääntää sen javac-kääntäjällä ja ajaa sen sitten komentoriviltä tai käyttämällä kehitysympäristöä kuten Eclipse tai IntelliJ IDEA.

Vierailija
10/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noissa perusjutuissa tule ongelmia, Java on ohjelmien yleiskieli, kyllä jopa PGT osaa sen kyllä virheittä.

Jos teitä ohjelmointi kiinnostaa, tai ihan yleissivistykseksi tässä ylen artikkeli:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/09/17/koodi-kaikkialla-lyhyt-johdatu…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se aika hyvin koodaa.....eikä mennyt kuin ehkä 10s aikaa.

Tee java ohjelma, jossa noin cm:n kokoinen pallo liikkuu satunnaisesti ruudulla

ChatGPT

Tässä on yksinkertainen Java-ohjelma, joka luo ikkunan ja piirtää satunnaisesti liikkuvan pallon:

java

Copy code

import java.awt.Color;

import java.awt.Graphics;

import java.awt.event.ActionEvent;

import java.awt.event.ActionListener;

import java.util.Random;

import javax.swing.JFrame;

import javax.swing.JPanel;

import javax.swing.Timer;

public class LiikkuvaPallo extends JPanel implements ActionListener {

private static final int LEVEYS = 500;

private static final int KORKEUS = 500;

private static final int PALLON_KOKO = 50;

private static final int NOPEUS = 5;

private int x;

private int y;

private int dx;

private int dy;

private Random random;

public LiikkuvaPallo() {

x = 0;

y = 0;

dx = NOPEUS;

dy = NOPEUS;

random = new Random();

Timer timer = new Timer(10, this);

timer.start();

}

@Override

public void paintComponent(Graphics g) {

super.paintComponent(g);

g.setColor(Color.RED);

g.fillOval(x, y, PALLON_KOKO, PALLON_KOKO);

}

private void liiku() {

if (x + dx < 0 || x + dx > LEVEYS - PALLON_KOKO) {

dx = -dx;

}

if (y + dy < 0 || y + dy > KORKEUS - PALLON_KOKO) {

dy = -dy;

}

x += dx;

y += dy;

}

@Override

public void actionPerformed(ActionEvent e) {

liiku();

repaint();

}

public static void main(String[] args) {

JFrame frame = new JFrame("Liikkuva Pallo");

frame.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);

frame.setSize(LEVEYS, KORKEUS);

LiikkuvaPallo panel = new LiikkuvaPallo();

frame.add(panel);

frame.setVisible(true);

}

}

Tämä ohjelma luo ikkunan, joka näyttää piirretyn pallon. Pallo alkaa liikkua satunnaisesti yhdessä x- tai y-suunnassa. Joka kerta, kun pallon sijainti päivitetään, "paintComponent" -metodi kutsutaan uudelleen piirtämään uusi pallo uudella sijainnilla. "liiku" -metodi tarkistaa, onko pallo osunut ikkunan reunaan ja kääntää pallon suunnan tarvittaessa. "actionPerformed" -metodi käynnistää peliloopin, joka päivittää pallon sijainnin säännöllisin väliajoin.

Voit tallentaa tämän koodin tiedostoon nimeltä "LiikkuvaPallo.java", kääntää sen javac-kääntäjällä ja ajaa sen sitten komentoriviltä tai käyttämällä kehitysympäristöä kuten Eclipse tai IntelliJ IDEA.

Vierailija
12/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mäkin tein ja assari piti idio ottina kun joka ikinen koodin pätkä oli päin mäntyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein jo ensimmäisellä luokalla matematiikan kotiläksyt taskulaskimella!

Vierailija
14/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuloksena täyttä sontaa. Kuten ketjun aloitus. Älkää uskoko näihin.

Tuskin aloittaja on tuollaista tehnyt, mutta onhan se totta, että tekoäly osaa yksinkertaista koodia nykyisin kirjoittaa. Ei oikeasti vielä mitään järkevää tai hyödyllistä osaa tuottaa, mutta jotain sentään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten naurattaa vielä enemmän, kun joudut tekemään vaikeampia tehtäviä, joita ei enää ratkaisekaan ChatGPT:llä.

Sitten voi kysyä kaverilta. Miksi tuhlata aikaa koodin kirjoittamiseen kun joku koje tekee sen nopeammin? Ihan samaa kehitystähän tässä on tapahtumassa kun siirryttiin kirjoituskoneesta tietokoneeseen tai sää sammakosta laskennalliseen sääennustukseen.

Vierailija
16/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se aika hyvin koodaa.....eikä mennyt kuin ehkä 10s aikaa.

Tee java ohjelma, jossa noin cm:n kokoinen pallo liikkuu satunnaisesti ruudulla

ChatGPT

Tässä on yksinkertainen Java-ohjelma, joka luo ikkunan ja piirtää satunnaisesti liikkuvan pallon:

java

Copy code

import java.awt.Color;

import java.awt.Graphics;

import java.awt.event.ActionEvent;

import java.awt.event.ActionListener;

import java.util.Random;

import javax.swing.JFrame;

import javax.swing.JPanel;

import javax.swing.Timer;

public class LiikkuvaPallo extends JPanel implements ActionListener {

private static final int LEVEYS = 500;

private static final int KORKEUS = 500;

private static final int PALLON_KOKO = 50;

private static final int NOPEUS = 5;

private int x;

private int y;

private int dx;

private int dy;

private Random random;

public LiikkuvaPallo() {

x = 0;

y = 0;

dx = NOPEUS;

dy = NOPEUS;

random = new Random();

Timer timer = new Timer(10, this);

timer.start();

}

@Override

public void paintComponent(Graphics g) {

super.paintComponent(g);

g.setColor(Color.RED);

g.fillOval(x, y, PALLON_KOKO, PALLON_KOKO);

}

private void liiku() {

if (x + dx < 0 || x + dx > LEVEYS - PALLON_KOKO) {

dx = -dx;

}

if (y + dy < 0 || y + dy > KORKEUS - PALLON_KOKO) {

dy = -dy;

}

x += dx;

y += dy;

}

@Override

public void actionPerformed(ActionEvent e) {

liiku();

repaint();

}

public static void main(String[] args) {

JFrame frame = new JFrame("Liikkuva Pallo");

frame.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);

frame.setSize(LEVEYS, KORKEUS);

LiikkuvaPallo panel = new LiikkuvaPallo();

frame.add(panel);

frame.setVisible(true);

}

}

Tämä ohjelma luo ikkunan, joka näyttää piirretyn pallon. Pallo alkaa liikkua satunnaisesti yhdessä x- tai y-suunnassa. Joka kerta, kun pallon sijainti päivitetään, "paintComponent" -metodi kutsutaan uudelleen piirtämään uusi pallo uudella sijainnilla. "liiku" -metodi tarkistaa, onko pallo osunut ikkunan reunaan ja kääntää pallon suunnan tarvittaessa. "actionPerformed" -metodi käynnistää peliloopin, joka päivittää pallon sijainnin säännöllisin väliajoin.

Voit tallentaa tämän koodin tiedostoon nimeltä "LiikkuvaPallo.java", kääntää sen javac-kääntäjällä ja ajaa sen sitten komentoriviltä tai käyttämällä kehitysympäristöä kuten Eclipse tai IntelliJ IDEA.

Oppikirjaesimerkit luonnistuvat chatgpt:ltä paljon paremmin kuin soveltamista vaativat oikean maailman ongelmat, joihin ei löydy suoraa vastausta netistä.

Vierailija
17/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei tajua että jää kiinni kopionnista. Jostain se chatgpt hakee datan

Vierailija
18/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kuinka paljon te kommentoitte koodianne? Meillä n 10v sitten C++ -kielellä piti jokainen osio kommentoida ja dokumentoida. Käytetäänkö tätä muualla kuin kouluissa, miten työelämässä? Tässä nyt yksinkertainen koodi, johon laitoin noi kommentit kuten meille aikoinaan opetettiin.

#include <iostream.h>

void main()

{

  //Esitellään muuttujat

   int luku1, luku2, tulos;

   luku1 = luku2 = tulos = 0;

   //pyydetään ensimmäinen luku

    cout << endl << "Anna ensimmäinen luku:";

   //luetaan annettu luku ja tallennetaan muuttujaan luku1

    cin >> luku1;

  // pyydetään toinen luku

    cout << endl << "Anna toinen luku:";

   //luetaan annettu luku ja tallennetaan muuttujaan luku2

    cin >> luku2;

   //Lasketaan muuttujien arvot tulos-muuttujaan

   tulos = luku1 + luku2;

 //Tulostetaan tulos-muuttujan sisältö

   cout << "Tulos on " << tulos;

}

Vierailija
19/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firma voikin tehdä hommat tekoälyllä sen sijaan että palkkaisi sinut.

Vierailija
20/20 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, kuinka paljon te kommentoitte koodianne? Meillä n 10v sitten C++ -kielellä piti jokainen osio kommentoida ja dokumentoida. Käytetäänkö tätä muualla kuin kouluissa, miten työelämässä? Tässä nyt yksinkertainen koodi, johon laitoin noi kommentit kuten meille aikoinaan opetettiin.

#include <iostream.h>

void main()

{

  //Esitellään muuttujat

   int luku1, luku2, tulos;

   luku1 = luku2 = tulos = 0;

   //pyydetään ensimmäinen luku

    cout << endl << "Anna ensimmäinen luku:";

   //luetaan annettu luku ja tallennetaan muuttujaan luku1

    cin >> luku1;

  // pyydetään toinen luku

    cout << endl << "Anna toinen luku:";

   //luetaan annettu luku ja tallennetaan muuttujaan luku2

    cin >> luku2;

   //Lasketaan muuttujien arvot tulos-muuttujaan

   tulos = luku1 + luku2;

 //Tulostetaan tulos-muuttujan sisältö

   cout << "Tulos on " << tulos;

}

Aikalailla, kun teen asiakkaille dynaamisia dokumentteja. Kommenttien avulla he pystyvät ymmärtämään mitä heidän datalleen on kussakin vaiheessa tehty.