Miksei Suomessa ole koulubusseja?
Joitain poikkeuksia lukuun ottamatta, toki maalla on taksi- ja bussikyytejä kouluihin. Mutta esim. keskikokoisessa kaupungissa lapsi menee itse kouluun, vanhemmat vievät tai lapsi menee bussilla...Miksei voisi olla USA:n tapaan keltaista bussia joka kiertää asuinalueet joilla asuu lapsia?
Kommentit (21)
Koska tääl ei oo montaakaan katua missä saa bussin täyteen.
Jos lapsi menee jo nyt kouluun bussilla niin mihin sitä keltaista koulubussia tarvitaan?
Niitä koulubusseja on kuule Suomi täynnä. Niihin vaan otetaan muitakni kyytiin.
Nehän ei sitten ees kulje kuin lukuvuoden aikana.
Euroopassa lapset ajavat pyörällä tai kävelevät. Ei siis ole niin kuin Amerikassa missä joka paikkaan täytyy mennä autolla.
Jenkeissä ei monin paikoin edes ole kävelyteitä joita pitkin lapset voisivat mennä kouluun, vaan lyhyetkin matkat on pakko mennä ovelta ovelle autolla tai vaikka sillä koulubussilla. Tuloksena maailman ylipainoisin kansa.
Suomessa yhteiskuntarakenne on erilainen, kuin muissa maissa. Lapset kulkevat julkisilla, tai maaseudulla kunnan järjestämillä koulukyydeillä. Omatoimisuuteen ja yhteiskuljetukseen julkisella sektorilla kannustetaan. Tämä opetetaan lapsille jo pienestä pitäen.
Näin lapset oppivat yhteiskuntakelpoisiksi, eivätkä valita pikkuasioista, kuten koulukyydeistä.
Mitähän etua on ns. koulubussin erilaisesta rakenteesta tavalliseen bussiin verrattuna? Tavallisenkin bussin voi maalata keltaiseksi jos se väri on jotenkin merkityksellinen asia.
Miksi ei ole tarhabusseja/työbusseja/baaribusseja/ammattikoulubusseja?
Jäi epäselväksi, minkä ongelman tällainen investointi ratkaisisi?
Minä kuljin eteläsuomalaisella maaseudulla 70-luvun alussa koulubussilla. Kaikki eka- ja tokaluokkalaiset otettiin kyytiin, mutta kolmasluokkalaiset ja sitä ylempänä olevat joutuivat kävelemään, jos asuivat alle neljän kilometrin päässä koulusta. Välillä kieltämättä harmitti, kun ero oli parisataa metriä, ja bussi huristeli ohitse virnuilevat kaverit kyydissään. Ei ollut pyöräteitä ja katuvaloja.
Yhteiskunta on tuosta muuttunut jonkin verran, mutta kaukana ollaan amerikkalaisesta.
Kyllä pienimille koulaisille julkisilla kulkeminen voi olla ahdistavaa. Olen kerran tilannut ja maksanut taksin tytölle, joka oli kyydissä ohi koulun pysäkin.
Tämä tapahtui aikana, jolloin lapsen uskalsi yksin laskea taksin kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ole tarhabusseja/työbusseja/baaribusseja/ammattikoulubusseja?
Ainakin Helsingissä linja 56 on kunnon amisbussi ja 550 hörhö/kallubussi.
Kyllä täällä yhdessä maan suurimmista kaupungeista on koululaislinjoja. Kyllä niihin muutkin kun koululaiset pääsee, päätepysäkki on sitten jollain koululla. Sitten on normaaleilla bussilinjoilla koululaisvuoroja, käytännössä se tarkoittaa, että menee kaksi bussia melkein peräkkäin aamun pahimpaan koululaisruuhkan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän etua on ns. koulubussin erilaisesta rakenteesta tavalliseen bussiin verrattuna? Tavallisenkin bussin voi maalata keltaiseksi jos se väri on jotenkin merkityksellinen asia.
Turun kaupunkiliikenteen bussit ovat keltaisia.
Suomessa on niin lyhyet koulumatkat, että ne kävellään alakouluun. Yläkouluihin pääsee tavallisella bussilla.
Surkea tuntipalkka, vähän työtunteja jotka alkaa aikaisin aamulla ja jatkuu sitten iltapäivällä, pitää olla D-kortti omasta takaa, vanha kalusto. Isommat koululaiset jotka hilluu bussissa rajattomasti ilman erillistä valvojaa, ja muut autoilijat jotka kohtelevat koulubusseja törkeästi. Tässä muutamia syitä, miksi amerikkalaisilla koulupiireillä on vaikeuksia palkata bussinkuljettajia, ja Suomessa olisi varmaan aivan samoin.
Yli puolet kuljettajista on naisia, perinteisesti bussinkuljettaja on ollut vanhempi naishenkilö, jonka osa-aikainen työ on tuonut hiukan lisätienestiä perheelle. Nyt kun nämä boomerit ovat jääneet eläkkeelle, on vaikea löytää nuorempia heidän tilalle. Tällä hetkellä kuljettajien keski-ikä on 57.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ole tarhabusseja/työbusseja/baaribusseja/ammattikoulubusseja?
Ainakin Helsingissä linja 56 on kunnon amisbussi ja 550 hörhö/kallubussi.
OMG! Vältän bussia 550 viimeiseen saakka. Varsinkin iltapäivisin. Yritän löytää aina vaihtoehdon, jos vaan mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän etua on ns. koulubussin erilaisesta rakenteesta tavalliseen bussiin verrattuna? Tavallisenkin bussin voi maalata keltaiseksi jos se väri on jotenkin merkityksellinen asia.
Turun kaupunkiliikenteen bussit ovat keltaisia.
Suomessa on niin lyhyet koulumatkat, että ne kävellään alakouluun. Yläkouluihin pääsee tavallisella bussilla.
Maalla kouluun voi olla 40km.
Kannatan. Ärsyttää mennä töihin aina tuntia aiemmin, jotta ei tarvitse kuunnella mekastavia lapsia bussissa.