Millaista on ahtaajan työ ja onko todella haastavaa?
Kiinnostaisi tietää jos jollain on kokemusta noista hommista. Liksa tuossa työssä olisi tosi hyvä, mutta onko todella haastavaa ja semmoista, että voi tapahtua onnettomuuksia helposti? Siinä kuitenkin liikutellaan raskaita kontteja ja muuta kuormaa laivoihin ja pois niistä.
Kommentit (23)
Täysin automatisoitujakin satamia on pitkin maailmaa, ainakin hyvin pitkälle. Koko ajan ihmistyövoimalle maksettavat liksat siis pienenevät, vaikka palkkoja korotetaankin.
On se raskasta työtä, ja pitää olla tarkkana, koska ei siirretä mitään kevyitä paketteja vaan kontteja. Osa sisältää vaarallisia kemikaaleja. Työtapaturmia tapahtuu ja nykyään harvemmin, mutta kuitenkin ihmisiä saattaa kuolla työtapaturmissa. Vuorotöitä ja lyhyempiä tunteja tehdään sisään esim olemalla joka kuussa lauantai töissä. Usein siihen sunnuntai ylitöitä päälle. Kaikki työsuoritukset on seurattavissa tietojärjestemistä, ja parempiin suorituksiin painostetaan.
Työ on fyysisesti raskasta, ja toisaalta raskaiden työkoneiden ajaminen ja jatkuva tärinä aiheuttaa helposti selkänikamien kulumia yms. Lisäksi laivoissa on katupölyä, pakokaasua ja töissä ollaan oli sää mikä tahansa. Onneksi pakkaset on nykyään vähissä, mutta merenrannalla ei talvella ole kovin lämmintä. Jatkuvasti hirveä meteli kun tuulettimet pauhaa, ja ainainen kiire tehdä asiat nopeasti, ja esimiehet ja työkaverit alkavat heti vattuilla, jos homma ei suju. Konttilaivoissa taas rimpuillaan ja kiipeillään mahdollisesti jäisten konttien päällä korkeilla paikoilla. Ei ole ihan unelma duuni.
Suomeen ei voi rakentaa täysin automatisoituja satamia, koska täällä on talvi. Muuten se olisi jo.
Sinä typerä kiviaikavarvaš et osaisi niitä koneita ajaa metriäkään.Pysy vaan suosiolla pyyhkimässä vanhuksien takapuolia, siihen sinunkin aivokapasiteetti juuri ja juuri riittänee...
Ex oli ahtaaja, ja aina sanoi, että se on tekniikkalaji. Toiset reuhtoi ja yritti pullistella pumpattuja lihaksiaan, mutta tekivät väärällä tekniikalla joten se olikin heille tosi raskasta. Kun oikean tekniikan osaa, menee helposti. Toki pitää olla tarkka että tekee oikein ettei tule sanomista, tai käy onnettomuuksia.
Toivon nopeasti automatisointia, niin loppuu se liikapalkan saanti. Menkööt opiskelemaan. 😄
Ei ole kummallista osaamista vaativaa hommaa. Kuka tahansa pääsee ruuhkahuippuja tasaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ex oli ahtaaja, ja aina sanoi, että se on tekniikkalaji. Toiset reuhtoi ja yritti pullistella pumpattuja lihaksiaan, mutta tekivät väärällä tekniikalla joten se olikin heille tosi raskasta. Kun oikean tekniikan osaa, menee helposti. Toki pitää olla tarkka että tekee oikein ettei tule sanomista, tai käy onnettomuuksia.
Kai siinä työssä pitää vähän muutakin kuin lihaksia käyttää. Ei nykyään ainakaan voi ihan miten vain lastia latoa...
On kai jotain lastia koskevia turvallisuussääntöjäkin osattava?
Koneiden kuljettajat käy kattavissa soveltuvuustesteissä, ennenkuin pääsee ajamaan. Psykologiset ja motoriset reaktioajat, stressinsieto yms. Ei silti sosiaaliset taidot ja sen kyllä huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kummallista osaamista vaativaa hommaa. Kuka tahansa pääsee ruuhkahuippuja tasaamaan.
Ilmoittakaa arvon palstalaiset milloin olette menossa. En jää lystistä paitsi vaan tulen katsomaan ammattitason työskentelyänne.
Eiköhän se ole enemmän kestävyys ja tekniikka, kuin voima. Paljon erilaisia töitä, jos osaa tehdä.
Minkäslainen tutkinto työhön vaaditaan? Ai niin, ei tartte koulutusta muuta kuin elämänkoulu, työ tekijäänsä opettaa.
Miksi Suomessa ei ole automatisoitua satamia, koska työn voisi helposti automatisoida? No, ammattiliitot lobbaa ja vastustaa.
En tarkoita sanoa että työ olisi maailman helpoin, mutta se ettei vaadita tutkintoa ja että työ on automatisoitavissa kertoo kyllä vähän vaikeustasosta.
Vierailija kirjoitti:
Minkäslainen tutkinto työhön vaaditaan? Ai niin, ei tartte koulutusta muuta kuin elämänkoulu, työ tekijäänsä opettaa.
Miksi Suomessa ei ole automatisoitua satamia, koska työn voisi helposti automatisoida? No, ammattiliitot lobbaa ja vastustaa.En tarkoita sanoa että työ olisi maailman helpoin, mutta se ettei vaadita tutkintoa ja että työ on automatisoitavissa kertoo kyllä vähän vaikeustasosta.
Ei se nyt niin helppoa ole automatisoida ainakaan Suomessa. Talvi tuo omat haasteensa mm. konenäköön. Etelämpänä tuo automatisointi toimiikin paremmin ja satamilla on erittäin suuri riski tehdä tänne pohjolaan miljoonien investointeja. Sitäpaitsi kun 3D tulostus yleistyy ja halpenee, sekä metsäteollisuua ajetaan muihin maihin niin satamien volyymi tulee laskemaan varmaan 80%.
Vierailija kirjoitti:
Minkäslainen tutkinto työhön vaaditaan? Ai niin, ei tartte koulutusta muuta kuin elämänkoulu, työ tekijäänsä opettaa.
Miksi Suomessa ei ole automatisoitua satamia, koska työn voisi helposti automatisoida? No, ammattiliitot lobbaa ja vastustaa.En tarkoita sanoa että työ olisi maailman helpoin, mutta se ettei vaadita tutkintoa ja että työ on automatisoitavissa kertoo kyllä vähän vaikeustasosta.
Osa on kyllä käynyt väliaikaisia koulutusohjelmia läpi ja firmoilla on omat koulutukset kaikkiin laitteisiin erikseen. Siellä ajetaan lukkeja, kurottajia ja nostureita pienempien härveleiden lisäksi. Sitäpaitsi kouluissa oppii nykyään usein aika vähän mitään. Asiat käydään kerran läpi ja kokeiden jälkeen unhdetaan suurin osa. Amk:sta jää perusvalmiudet, mutta mitään ei osata tehdä kunnolla. Työharjoittelu sielläkin on se keskeinen juttu, jos saa järkevän paikan.
Suomessa on paljon roro liikennettä, jota ei voi automatisoida. Liukkaalla kelillä kontinsiirto laitteet taas jäävät jumiin. Robotit eivät pysty mihinkään luovaan soveltamiseen, jota kuitenkin aina välillä tarvitaan.
Lastaus ja purku on tuottoisaa myös satamaoperaattoreille ja siksi ahtaajilla on hyvät palkat. Lisäksi ahtaajat ovat hyvin järjestäytyneitä ja pitävät oikeuksistaan kiinni toisin kuin monella muulla alalla.
Joo ja kukaan ei kerro miten paljon liikennettä pyöritetään lakoista huolimatta muulla henkilöstöllä. Ei ole AKT:n tai työnantajapuolen etu. Paperiteollisuus taas tietää lakoista etukäteen. Tekevät täydellä teholla tuotteita varastoihin eurooppaan, ja voidaan pistää koneet seis kun varastot suomessa on täynnä lakon aikana. Saadaan säästöjä ja valitetaan, että muka hävitään miljoonia päivässä kun tavara ei kulje.
Kertokaa mietteitä?