Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko henkilöautolla lähteä kiertämään Eurooppaa kesällä?

Vierailija
15.02.2023 |

Mitä huomioida?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/11 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukrainassa kannattaa vähän varoa venäläisiä ainakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia ihan perusjuttuja

- tietulli- ja sähköiset tarramaksut

- turvallisuusvälineiden vaatimukset autoon ( esim. pitää olla huomioliivit autossa)

- tunnelimaksut

- sallitut pysäköintipaikat

Niin Saksaan menevien autolauttojen, kuin Tanskan siltamaksutkin ovat melko hintavia.

Vierailija
4/11 |
15.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään tapauksessa.

Se henkilöauto on jätettävä kotiin ja vuokrattava joku muu kulkine: vaikkapa matkailuauto

Onko tämä joku provo?

Vierailija
5/11 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen kysymys.

Vierailija
6/11 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

?? MIksei voisi?

Viimekesänä oltiin 5 vkoa. Aloitettiin automatkailu 33 vuotta sitten kun lapset olivat pieniä. 

Moottoritiemaksutarrat kannattaa tosiaan muistaa Itävallan ja Sveitsin rajalta, Italiassa pitää olla kolikoita että saa motarimaksut maksettua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon ruuhkia ja tietöitä, siellä sentään kunnostetaan teitä.

Vierailija
8/11 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuu on Euroopassa lomakuukausi. Silloin on kuuma, motareilla on ruuhka ja hotellit ja leirintäalueet täynnä. Syyskuun alku on hyvä kuukausi autolomailla Keski-Euroopassa. Silloin ei ole kuuma, ei turisteja, hinnat alemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lähteä sähköautolla niin tulee kilometrit halvemmiksi.

Vierailija
10/11 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elokuu on Euroopassa lomakuukausi. Silloin on kuuma, motareilla on ruuhka ja hotellit ja leirintäalueet täynnä. Syyskuun alku on hyvä kuukausi autolomailla Keski-Euroopassa. Silloin ei ole kuuma, ei turisteja, hinnat alemmat.

No entäs heinäkuu kun Suomessa on lomakausi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
17.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiä olikstää provo vai ei, mutta autetaan nyt alkuun. Ekaks tietysti suosittelen kokeilemaan kotimaassa, vähän kattoa että millasia päivätaipaleita sitä jaksaa mukavasti ajella ja tykkääkö yöpyä leirintäalueella teltassa, vai majottuuko hotelleihin. Sellasta perusjuttua. Samalla saa viimeistään selville paljonko se auto vie polttoainetta.

Sitten ei muuta kun suunnittelemaan reittiä käytössä oleva aika ja budjetti huomioiden. Saksassa motarit on ilmaisia, ja olikohan Alankomaissakin, muualla taitaa enemmän ja vähemmän olla maksullisia. Siihen pitää varata rahaa. Motareilla matka taittuu, pienemmillä teillä paljon hitaammin, mutta niillä sitten yleensä näkee enemmän.

Eri maissa on vähän eri vaatimuksia mitä pitää autossa olla, mutta turvaliivit oltava monessa maassa heti päällä jos pysähtyy ja nousee ulos autosta maantiellä (vai motarilla...?l), ensiapupakkaus, ja sitten on vielä kahdenlaisia tarroja tai lappusia, joita on oltava: ainakin saksassa ja ranskassa ja taisi olla italiassa on "ympäristötarra", joka pitää tilata etukäteen ja liimata auton tuulilasiin, jos meinaa ajella kaupunkialueilla. Nämä vaihtelee maan ja kaupungin ja jopa ilmatilan mukaan. Sitten joissain maissa (itävalta, sveitsi ainakin) on "vinjettejä" eli tiemaksulippusia, jotka oltava liimattu tai ainakin mukana.

Nämä kaikki saa selville parhaiten kun liittyy autoliittoon ja selailee sieltä sivuilta.

Muuten sitten mietittävää... autossa levähdysalueilla ei ehkä kannata nukkua, varsinkin jos on yksin. Voi tulla ryöstetyksi. Tuulilasikameraa ei joissain maissa saa käyttää, voi tulla kalliiksi jos käyttää kiellosta huolimatta. Ei kande tehdä liian tiukkoja ajopäiviä, vaan antaa mahdollisuus sille että kun näkee jotain mielenkiintoista, niin pysähtyy. Muutenkin kannattaa nauttia autoilun tuomasta vapaudesta ja mennä minne milloinkin huvittaa. Toki jos on joku tietty päämäärä minne haluaa päästä niin se huomioiden.

Vaikka säästäisi ruoassa ja tekisi eväät autoon, niin kannattaa pitää taukoja ettei väsy. Itse koitan ajella aina sopivan vauhdikkaasti ja sujuvasti liikenteen mukana, mutta pidän aina mielessä varsinkin etelämpänä, että liikennesäännöt siellä ovat lähinnä suosituksia. Ei siis kannata pitää tiukasti kiinni omista oikeuksista vaan joskus on hyvä väistää vaikka toisen pitäis. Motarilla ei pidä jäädä roikkumaan vasemmalle kaistalle, vaan reipas ohitus ja paluu oikealle kaistalle. Tämä pitäs kyllänosata jo suomessa. Ja varsinkin saksassa kannattaa todella katsoa peiliin ja kääntyä katsomaan vasemmalle onko takana ketään, takana tuleva voi tulla sieltä oikeasti kolmeasataa, ja se on äkkiä sitten takakontissa jos hidas tupelo tumppaa oikealta kaistalta siihen eteen.

Hanki vakuutusyhtiöstä green card, ja jos auto on rahoituksella, niin rahoitusyhtiöltä vientilupa.

Tässä näitä nyt alkuun.