Sähköautojen määrä kaksinkertaistui 2022
Täyssähköautojen määrä on viimeisen vuoden aikana kaksinkertaistunut ja ladattavien hybiriden määrä kasvanut 35 %. Joulukuun 2022 lopussa liikenteessä oli 148 928 sähkökäyttöistä henkilöautoa, joista 44 889 oli täyssähköautoja ja 104 039 ladattavia hybridejä.
Jos kasvu jatkuu tätä vauhtia sähköautoja on 5 vuoden päästä yli 500 000 ja siitä eteenpäin niitä tulee vuosittain 120 000 lisää. 10 vuoden päästä sähköautoja on Suomessa n. miljoona. Ehkä enemmänkin jos bensan hinta nousee. Suomen autokantahan on aika vanhaa ja uusimisen tarpeessa.
Kommentit (7)
Suurin sa niistä lienee hankittu alkuvuoden korkeiden bensan hintojen aikana, ennen sähkökriisin alkua.
Kasvu ei jatku samaa vauhtia.
Suomen henkilöautokanta on noin 2,8milj. Eli ladattavien autojen osuus on edelleen 5% Sähköautojen osuus alle 2%
Kun suomalaisen henkilöauton keskimääräinen arvo on noin 4000€ alkaa sähköautojen myynnin kasvukäyrä taipua syöksyyn jo paljon ennen 10% osuutta.
Syy:
Sähköautojen tekniikka on vielä pitkään sellaista, että sen elinkaari on korjauskustannusten takia lyhyt. Autoihin iän ja kulutuksen tuomat viat (muutkin kuin akusto) saavuttavat korjausten kannattamattomuusrajan paljon ennen sitä pistettä, että niihin olisi autonkäyttäjillä laajasti varaa, tai toisaalta halua ottaa riskejä niistä.
Tänää lähti tilaukseen uusi Tesla model Y. Ajellaan sit sähkövatkaimella jatkossa . Toivottavasti vaan ratti ei irtoo kesken ajon .
Jälleenmyyntiarvo on nolla... tai siitä pitää maksaa kun sen hävittää... elektroniikka romua
Vierailija kirjoitti:
Kasvu ei jatku samaa vauhtia.
Suomen henkilöautokanta on noin 2,8milj. Eli ladattavien autojen osuus on edelleen 5% Sähköautojen osuus alle 2%Kun suomalaisen henkilöauton keskimääräinen arvo on noin 4000€ alkaa sähköautojen myynnin kasvukäyrä taipua syöksyyn jo paljon ennen 10% osuutta.
Syy:
Sähköautojen tekniikka on vielä pitkään sellaista, että sen elinkaari on korjauskustannusten takia lyhyt. Autoihin iän ja kulutuksen tuomat viat (muutkin kuin akusto) saavuttavat korjausten kannattamattomuusrajan paljon ennen sitä pistettä, että niihin olisi autonkäyttäjillä laajasti varaa, tai toisaalta halua ottaa riskejä niistä.
Tässä taas bensalenkkarin jorinaa, jossa ei ole faktaa edes siteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Jälleenmyyntiarvo on nolla... tai siitä pitää maksaa kun sen hävittää... elektroniikka romua
Aika surkea yritys bensalenkkarilta.
Eli parin vuoden päästä muita kuin sähköautoja ei enää osteta uusina.