Koulussa jätetään yhä harvempi luokalle
"Enää opettaja tai koulu ei voi yksipuolisesti päättää luokalle jäämisestä, vaan siitä keskustellaan moniammatillisesti yhdessä vanhempien ja koulun oppilashuollon kanssa."
YLE;n verkkosivu tänään.
.
Kaunis ajatus oli, että jokainen lapsi saa tarvitsemansa tuen eikä luokalle jätämistä enää tarvittaisi. Totuus on toinen. Jos tukea saa, se ei ole riittävää. Osa tulee ulos peruskoulusta lähes luku- ja kirjoitustaidottomana eikä edes arjen peruslaskutaidot suju. Tällaiselta perustalta on vaikea lähteä opiskelemaan toiselle asteelle, koska tuskin on ammattia, jossa ei peruskoulutaitoja tarvittaisi.
.
Hankalampien ja raskaampien lasten kohdalla koulussa mietitään, jaksammeko katsella tuota perseilemistä vielä yhen ylimääräisen vuoden vai päästetäänkä läpi. Tätä ttuutta luokallejäämisten vähenemisen taustalla ei saa kertoa. Mutta kun apua ei edelleenkään ole saatavissa, miksi opettajat pilaisivat koko luokan oppimismahdollisuudet ottamalla häiriköt uusintakierrokselle?
Kommentit (2)
Annetaanko koulussa ehtoja enää ollenkaan, kuka tietää?
Kaikilla lapsilla ei vain ole edellytyksiä selvitä hyvin arvosanoin peruskoulusta. Heikkolahjaisille opetus mukautetaan ja arvosanan perään vaan laitetaan tähti tai usaempi sen mukaan, miten paljon on jouduttu mukauttamaan. Nämä "tähtioppilaaat" osallistuvat muiden kanssa toisen asteen yhteisvalintaan. Ammattikoulussa mukauttamista jatketaan tarpeen mukaan.
Vain yksi esimerkki:
Yhdistelmäajoneuvon kuljettajaksi pääsi yhteisvalinnassa opiskelemaan nuori, jolla oli hyvin pienet eväät. Kaikista ammattikoulun oppiaineista hän pääsi läpi voimakkaasti tuettuna, yleensä alimmalla arvosanalla, mutta kumminkin.
Koulussa kuitenkin tajuttiin, että häntä ei vain kerta kaikkiaan voi päästää muun liikenteen sekaan raskaan ajoneuvon kanssa. Hän sai päättötodistuksen autonkuljettajaksi valmistumisesta, ei raskaan liikenteen pätevyyksiä.