"Mitä sä ny tänne tulit tollasen takia"
Kukaan ei mene esimerkiksi lääkäriin päivystykseen tai akuuttivastaanotolle ilman todellista syytä tai ärsyttääkseen lääkäriä. Lääkäriin pitää ihan MENNÄ, sinne ei noin vain kotoa voi teleportata vaan sinne joutuu järjestämään ensin kyydin (joka maksaa jos kyseessä on oma auto, taksi tai julkisen liikenteen kertalippu), sitten itse lääkärikäynti vielä maksaa, loppupäivä pitää suunnitella lääkärikäynnin mukaan ja jotkut inhoavat sosiaalisia tilanteitakin. Itse en ujona asperger-ihmisenä ja köyhänä työttömänä mene ikinä lääkäriin ellei ole aivan pakko. Esimerkiksi en mennyt kerran murtuneen jalkapöydän takia lääkäriin, vaikka olisi kannattanut mennä.
Parempi myös niin päin, että menee lääkäriin eikä siellä löydykään sitä vaivaa mitä epäili, kuin että toiveajattelisi, että "kyllä tämä ohi menee eikä juuri minulle voi tulla mitään niin vakavaa" eikä täten menisi lääkäriin ja myöhemmin vasta selviäisi, että olisi sittenkin pitänyt mennä heti sinne lääkäriin. Myöhemmin tilanne, jonka takia olisi pitänyt mennä heti lääkäriin, on kerennyt pahentua ja vaivaa on vaikeampi hoitaa sekä potilas paranee huonommin kuin jos olisi heti mennyt lääkäriin. Päivystyksessä on myös niin, että jos selittää vaivan liian lyhyesti, tulee väärinymmärretyksi (jää mainitsematta olennaisia asioita), ja jos selittää asian perusteellisesti, lääkäri ei ehdi/jaksa kuunnella. Eli niin tai näin, toimii väärin selittäessään vaivaa jonka tarkassa kuvailussa kestää tovi kauemmin kuin siinä että sanoo vaikka jonkun luun olevan murtunut. Joitain vaivoja kun ei voi selittää kokonaisuudessaan niin lyhyesti, kuin vaikka murtumasta kertoessaan. Ja jos vaiva on alkanut virka-ajan ulkopuolella (jolloin akuuttivastaanotot eivät ole auki) ja tuntuu ettei pystyisi seuraavaan aamuun asti odottamaan, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin päivystykseen meneminen tai hätänumeroon soittaminen.
Lääkäriin päivystykseen/akuuttivastaanotolle meno oli siis vain esimerkki tilanteesta, jossa voidaan tuskastua asiakkaan saapumisesta sinne paikan päälle eikä yhtään ajatella, miten paljon vaivaa ja/tai rahaa (köyhille pienikin rahamäärä on jo iso summa, joka pitää henk. koht. talouden budjetoinnissa ottaa huomioon) siihen siellä käymiseen voi kulua ja miten paljon joku ujo asiakas voi olla kerännyt rohkeutta tulla käymään paikan päällä asiansa takia. Kävely, pyöräily ja potkulautailu ovat ilmaisia tapoja liikkua, mutta jos ei ihan vieressä asu, vie aikaa kävellä/pyöräillä/potkulautailla sinne paikan päälle. Mihinkään muuallekaan (esim. pankkiin) kukaan ei mene ilman hyvää syytä, koska vaikka esim. pankkikonttorissa asiointi itsessään ei maksakaan, sinne kyydin järjestäminen voi maksaa tai olla ainakin vaivalloista, loppupäivä pitää suunnitella sen siellä käynnin mukaan ja jotkut inhoavat sosiaalisia tilanteitakin.
Kommentit (17)
Siellä joku yrittää puolustella valtavalla eepoksella terveydenhuoltojärjestelmän aiheetonta kuormittamista.
Olen sitä mieltä, että jokaiselle aiheettomasti päivystykseen hakeutuvalle pitäisi antaa ensimmäisellä kerralla kirjallinen varoitus ja 100€ sakko, toisella kerralla 1000€ sakko ja kolmannella kerralla €10000 euron sakko. Minimissään.
Kyllä sinne päivystykseen ollaan tulossa aivan ihme syiden vuoksi. Kokemusta on. Tyyliin jalka kipeä. Oletko ottanut kipulääkettä? En!
Mäkään en mennyt sen jälkeen, kun sain PUHELIMESSA ihmeellistä v*ttuilua. Lopputuloksena oli monen viikon sairaalahoitokiertue, josta toipuminen kesti kuukausia.
Aloitus on jälleen yksi syy miksi pöytäkone pitäisi ottaa pois kun nainen täyttää 50.
Mua oltiin heittämättä ulos päivystyksestä koska "ei tänne minkään jalkakivun takia tulla, tulet sitten maanantaina tai menet työterveyteen, kai sulla työterveyspalvelut on".
No on joo, mutta kun oirekuva täytti mahdollisen laskimoveritulpan merkit ja kipu oli kova, niin aattelin nyt mennä kun alkoi pelottamaan jos on veritulppa. Odotin 8 tuntia ja lopulta pökerryin aulaan. Heräsin 3 päivän päästä teholta. Veritulppahan se.
Potilasvakuutuskeskus on ottanut ilmoitukseni käsittelyyn ja korvauksia on melko varmuudella tulossa, sanoi vakuutusyhtiöni juristi. Olen nyt sairauslomalla kohta yhdeksättä viikkoa.
Yksi tuttu hoitaja neuvoi, että kannattaa nauhoittaa kaikki keskustelut mitä päivystyksessä hoitohenkilökunnan kanssa käy. Se ei tietenkään ole laillista, mutta toimii tausta- ja painostusmateriaalina sairaalan hallintoa vastaan. En sitten enää mene päivystykseen ilman tallennusvälineitä.
Vierailija kirjoitti:
Mua oltiin heittämättä ulos päivystyksestä koska "ei tänne minkään jalkakivun takia tulla, tulet sitten maanantaina tai menet työterveyteen, kai sulla työterveyspalvelut on".
No on joo, mutta kun oirekuva täytti mahdollisen laskimoveritulpan merkit ja kipu oli kova, niin aattelin nyt mennä kun alkoi pelottamaan jos on veritulppa. Odotin 8 tuntia ja lopulta pökerryin aulaan. Heräsin 3 päivän päästä teholta. Veritulppahan se.Potilasvakuutuskeskus on ottanut ilmoitukseni käsittelyyn ja korvauksia on melko varmuudella tulossa, sanoi vakuutusyhtiöni juristi. Olen nyt sairauslomalla kohta yhdeksättä viikkoa.
Yksi tuttu hoitaja neuvoi, että kannattaa nauhoittaa kaikki keskustelut mitä päivystyksessä hoitohenkilökunnan kanssa käy. Se ei tietenkään ole laillista, mutta toimii tausta- ja painostusmateriaalina sairaalan hallintoa vastaan. En sitten enää mene päivystykseen ilman tallennusvälineitä.
Hoitohenkilökunta kieltäytyy koskemasta sinuun jos yrität tallentaa tilanteen.
Saisitko vielä vähän pidennettyä tarinaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua oltiin heittämättä ulos päivystyksestä koska "ei tänne minkään jalkakivun takia tulla, tulet sitten maanantaina tai menet työterveyteen, kai sulla työterveyspalvelut on".
No on joo, mutta kun oirekuva täytti mahdollisen laskimoveritulpan merkit ja kipu oli kova, niin aattelin nyt mennä kun alkoi pelottamaan jos on veritulppa. Odotin 8 tuntia ja lopulta pökerryin aulaan. Heräsin 3 päivän päästä teholta. Veritulppahan se.Potilasvakuutuskeskus on ottanut ilmoitukseni käsittelyyn ja korvauksia on melko varmuudella tulossa, sanoi vakuutusyhtiöni juristi. Olen nyt sairauslomalla kohta yhdeksättä viikkoa.
Yksi tuttu hoitaja neuvoi, että kannattaa nauhoittaa kaikki keskustelut mitä päivystyksessä hoitohenkilökunnan kanssa käy. Se ei tietenkään ole laillista, mutta toimii tausta- ja painostusmateriaalina sairaalan hallintoa vastaan. En sitten enää mene päivystykseen ilman tallennusvälineitä.Hoitohenkilökunta kieltäytyy koskemasta sinuun jos yrität tallentaa tilanteen.
Diginauhuri taskuun tai laukkuun niin eivät edes tiedä tallentamisesta.
Ap puhuu psykiatrisen osaston päivystyksestä.
Yksi tuttu hoitaja neuvoi, että kannattaa nauhoittaa kaikki keskustelut mitä päivystyksessä hoitohenkilökunnan kanssa käy. Se ei tietenkään ole laillista, mutta toimii tausta- ja painostusmateriaalina sairaalan hallintoa vastaan. En sitten enää mene päivystykseen ilman tallennusvälineitä.[/quote]
Kyllä se on ihan laillista. Suomen lain mukaan saa nauhoittaa kaikki keskustelut joihin itse osallistuu. Ne saa nauhoittaa siinäkin tapauksessa että toinen yrittää kieltää. Siitä on olemassa korkeimman oikeuden ennakkotapauskin. Kannattaa nauhoittaa myös puhelut ja keskustelut muuallakin terveydenhuollossa kuin päivystyksessä. Ja tehdä valitus jos asiattomuuksia ilmenee. Ei asiat muuten muutu.
T. Toinen hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinne päivystykseen ollaan tulossa aivan ihme syiden vuoksi. Kokemusta on. Tyyliin jalka kipeä. Oletko ottanut kipulääkettä? En!
Siinä on katsos se idea, että selvitetään mistä se kipu johtuu. Josko olisi vaikka murtuma. Kato ihan sen takia tullaan kipeän jalan (joku tulee jonkin muun syyn takia, tai tuodaan) sinne päivystykseen. Onko teitä siellä paljonkin sun tason älykkyysosamäärällä varustettuja yhtaikaa työvuorossa?
Sääliksi käy ylikuormitettua henkilökuntaa, kun joutuu kuluttamaan aikaansa aloittajan kaltaisten häiriköiden kanssa, sen sijaan että voisivat keskittyä pikaista hoitoa vaativiin potilaisiin.
Tarkoitus ei ollut puolustella ketään turhaan päivystykseen tulevia vaan pelkästään ihmetellä, että ovatko jotkut todella niin tyhmiä, että jaksavat nähdä paljon vaivaa tullakseen päivystykseen jostain pienestä asiasta (jonka voisi hoitaa kiireettömällä ajanvarauksella ja joka ei ole päivystysasia) ja ottaa siitä vielä 20-40 euron laskun harteilleen jostain, koska itse en nimenomaan IKINÄ mistään vaarattomasta vaivasta menisi varsinkaan kiireellisille asioille tarkoitettuun päivystykseen. Päivystys nimenomaan on kiireellisille asioille, jotka eivät voi odottaa virka-aikaan ja siitä olenkin tietoinen. Liiankin kiire tuntuu päivystyksessä olemaan koska ei ehditä kuunnella jos potilas epäilee itsellään jotain vaivaa, jota ei ihan parilla sanalla pysty selittämään.
Hoitohenkilökunnan tuskastumiset minun päivystykseen tulemisesta ovat siis johtuneet syystä, että olen päivystykseen mennyt jostain hyvästä syystä, mistä on ohjeistettu netissä luotettavassa artikkelissa menemään heti lääkäriin. Mutta sitten kun sinne lääkäriin menee, siellä närkästytäänkin.
Kyllä eräs sairausvainoharhainen juoksee päivystyksessä tämän tästä. Ei häntä oikeasti mikään vaivaa muu kuin pakkomielle ja vainoharhaisuus, alkaa miettimään jotain tappavaa sairautta jokaisesta pikku yskäisystäkin.
Ainakin HUS-alueella on se päivystysapu-numero. Sinne kun soittaa, siellä annetaan neuvo pitääkö mennä päivystykseen vai ei. Ja jos pitää, niin hoitaja kirjoittaa sinne jo puhelusta tekstin, jolloin päivystyksessä suoraan nähdään miksi tultiin. Eikä kritisoida miksi tuli. Minulla ainakin tämä on toiminut hyvin ne kerrat kun olen joutunut päivystykseen parin viime vuoden aikana hakeutumaan.