"Läpimurto: Hiilineutraali polttoaine korvaa bensiinin" - kuolinisku sähköautoille?
Hinnaksi povataan 1,80 litralta vuonna 2026 ja sopii nykyisiin bensakoneisiin.
Tämä tarkoittaa että polttomoottoreilla voi siis jatkossa ajaa hiilineutraalisti suunnilleen samaan hintaan kuin nyt.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/05569f8d-4604-4026-8a86-272f7a4d…
Kommentit (23)
laittakaa linkkiä jos on jo aloituksia?
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo kaksi aloitusta.
Ei ole ellet todista linkeillä
Kannatta vilkaista jutun alusta julkaisun ajankohta. On hippasen myöhäistä tulla vaahtopallot pöksyissä kohkaamaan aiheesta, jos juttu on julkaisu EILEN klo 7: 33.
Huom, hinta 1.80e/litra ennen mitään veroja ja maksuja. Suomen verotuksella hinta siinä 3-4e/l. Normaali bensahan maksaa ennen kaikkia lisiä muutaman kymmenen senttiä litralta.
Ilmasto kiittäisi jos tuota valmistetaan esim tuulivoiman ylijäämäsähköllä. Sähköautojen akkujen tuotanto taas nostaa auton tuotantopäästöjä 70% Volvon mukan
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/volvo-laski-sahkoauton-valmistuksen…
Vierailija kirjoitti:
Kannatta vilkaista jutun alusta julkaisun ajankohta. On hippasen myöhäistä tulla vaahtopallot pöksyissä kohkaamaan aiheesta, jos juttu on julkaisu EILEN klo 7: 33.
Sähkäfanatikot poistatti pari aloitusta eilen, aloitetaan uudelleen kunnes pysyy täällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo kaksi aloitusta.
Ei ole ellet todista linkeillä
https://www.vauva.fi/keskustelu/4952258/lapimurto-hiilineutraali-poltto…
https://www.vauva.fi/keskustelu/4952274/lapimurto-hiilineutraali-poltto…
Vierailija kirjoitti:
Huom, hinta 1.80e/litra ennen mitään veroja ja maksuja. Suomen verotuksella hinta siinä 3-4e/l. Normaali bensahan maksaa ennen kaikkia lisiä muutaman kymmenen senttiä litralta.
Suurin osa bensassa kuienkin ilmastoveroja, hiilineutraaliin olisi aika vaikea perustella ilmastoveroja....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatta vilkaista jutun alusta julkaisun ajankohta. On hippasen myöhäistä tulla vaahtopallot pöksyissä kohkaamaan aiheesta, jos juttu on julkaisu EILEN klo 7: 33.
Sähkäfanatikot poistatti pari aloitusta eilen, aloitetaan uudelleen kunnes pysyy täällä
Haluat vain öyhöttää uusilla ketjuilla kun vanhoissa on ikäviä faktoja sähköbensan hyötysuhteesta ja sitä kautta hinnasta.
Onhan tämä outoa että jotkut haluavat laittaa kaikki munat samaan koriin ja kalliilla kuluilla. Hienoa, että muutakin innovatiivisuutta on vaikka veikkaan että eu rahoitukset menevät kaikki tuohon tuulivoima himmeleihin. Aika kapeakatseista ajatella että pelkästään tuulivoima+sähköauto on se mikä pelastaa koko maapallon.
Tuota polttoainetta voisi käyttää myös muissa maissa Kiina, Intia ym. tietysti jäisi hienot vihreäsiirtymä projektit tekemättä niissä maissa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto kiittäisi jos tuota valmistetaan esim tuulivoiman ylijäämäsähköllä. Sähköautojen akkujen tuotanto taas nostaa auton tuotantopäästöjä 70% Volvon mukan
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/volvo-laski-sahkoauton-valmistuksen…
Sille ylijäämäsähkölle on kuitenkin aika monta muutakin kilpailevaa käyttötarkoitusta esim. vetytaloudessa. Joten saattaa olla vähän vaikeaa valmistaa kaikki autoilun tarvitsema polttoaine vain ylijäämäsähköllä. Huonompi hyötysuhde kun tarkoittaa sitä että sitä sähköä kuluu moninkertaisesti siihen verrattuna että se sähkö ladattaisiin suoraan sähköautoihin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä outoa että jotkut haluavat laittaa kaikki munat samaan koriin ja kalliilla kuluilla. Hienoa, että muutakin innovatiivisuutta on vaikka veikkaan että eu rahoitukset menevät kaikki tuohon tuulivoima himmeleihin. Aika kapeakatseista ajatella että pelkästään tuulivoima+sähköauto on se mikä pelastaa koko maapallon.
Tuota polttoainetta voisi käyttää myös muissa maissa Kiina, Intia ym. tietysti jäisi hienot vihreäsiirtymä projektit tekemättä niissä maissa.
Minusta taas on outoa että joillain on niin kauhea halu lopettaa sähköautoilu ja sen takia haaveillaan milloin mistäkin ihmeestä joka syrjäyttää sähköautot kokonaan. Kuitenkin on aika selvää että tulevaisuudessa tulee olemaan monta rinnakkaista teknologiaa ja niitä käytetään aina sen mukaan mikä on mihinkin käyttötarkoitukseen paras valinta. Osa ajaa sähköllä, osa vedyllä, osa biopolttoaineilla ja osa synteettisillä polttoaineilla. Kaikille on varmasti paikkansa ja silloin jaetaan myös erilaisia resursseja järkevimmällä tavalla.
Sähköpolttoaineissa on järkeä jos se sähkö tuotetaan ekologisesti ja halvalla jossain mistä sähköä on vaikea siirtää muuhun käyttöön, esim Sahara.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpolttoaineissa on järkeä jos se sähkö tuotetaan ekologisesti ja halvalla jossain mistä sähköä on vaikea siirtää muuhun käyttöön, esim Sahara.
Tai tuulipuistot keskellä valtamerta.
Vierailija kirjoitti:
Sisältö ilmiannettu. Aiheesta on jo useampi keskustelu.
Siellä on kyyneleet silmissä teslaroskaan langenneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom, hinta 1.80e/litra ennen mitään veroja ja maksuja. Suomen verotuksella hinta siinä 3-4e/l. Normaali bensahan maksaa ennen kaikkia lisiä muutaman kymmenen senttiä litralta.
Suurin osa bensassa kuienkin ilmastoveroja, hiilineutraaliin olisi aika vaikea perustella ilmastoveroja....
Verotukselle on löydetty aina joku hyvä peruste. Jos ei muu niin valtion rahantarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköpolttoaineissa on järkeä jos se sähkö tuotetaan ekologisesti ja halvalla jossain mistä sähköä on vaikea siirtää muuhun käyttöön, esim Sahara.
Tai tuulipuistot keskellä valtamerta.
Ei onneks kuormita luontoa ollenkaan näiden tuulimelupuistojen valmistus/rakentaminen. Eläimetkin tykkäävät siitä melusta kunhan ensin tottuvat siihen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä outoa että jotkut haluavat laittaa kaikki munat samaan koriin ja kalliilla kuluilla. Hienoa, että muutakin innovatiivisuutta on vaikka veikkaan että eu rahoitukset menevät kaikki tuohon tuulivoima himmeleihin. Aika kapeakatseista ajatella että pelkästään tuulivoima+sähköauto on se mikä pelastaa koko maapallon.
Tuota polttoainetta voisi käyttää myös muissa maissa Kiina, Intia ym. tietysti jäisi hienot vihreäsiirtymä projektit tekemättä niissä maissa.
Minusta taas on outoa että joillain on niin kauhea halu lopettaa sähköautoilu ja sen takia haaveillaan milloin mistäkin ihmeestä joka syrjäyttää sähköautot kokonaan. Kuitenkin on aika selvää että tulevaisuudessa tulee olemaan monta rinnakkaista teknologiaa ja niitä käytetään aina sen mukaan mikä on mihinkin käyttötarkoitukseen paras valinta. Osa ajaa sähköllä, osa vedyllä, osa biopolttoaineilla ja osa synteettisillä polttoaineilla. Kaikille on varmasti paikkansa ja silloin jaetaan myös erilaisia resursseja järkevimmällä tavalla.
Pakottaminen aiheutaa aina vastareaktioita, varsinkin kun puhutaan usean vuoden intensiivisestä säästämisestä että moisiin on varaa, näin normi duunarin kannalta. Paras tulos tulisi kaiken kannalta että annettaisiin vapaasti kehittää eikä sitä keinotekoisesti suunnattaisi tiettyyn suuntaan poliittisesti.
Toisaalta ostihan öljy-yhtiöt aikaisemmin kaikki sähkis patentit ja hautas autot autiomaahan niin näpäytystä takaisin, Häviäjänä on tietysti normo kansalainen kun iso raha puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä outoa että jotkut haluavat laittaa kaikki munat samaan koriin ja kalliilla kuluilla. Hienoa, että muutakin innovatiivisuutta on vaikka veikkaan että eu rahoitukset menevät kaikki tuohon tuulivoima himmeleihin. Aika kapeakatseista ajatella että pelkästään tuulivoima+sähköauto on se mikä pelastaa koko maapallon.
Tuota polttoainetta voisi käyttää myös muissa maissa Kiina, Intia ym. tietysti jäisi hienot vihreäsiirtymä projektit tekemättä niissä maissa.
Minusta taas on outoa että joillain on niin kauhea halu lopettaa sähköautoilu ja sen takia haaveillaan milloin mistäkin ihmeestä joka syrjäyttää sähköautot kokonaan. Kuitenkin on aika selvää että tulevaisuudessa tulee olemaan monta rinnakkaista teknologiaa ja niitä käytetään aina sen mukaan mikä on mihinkin käyttötarkoitukseen paras valinta. Osa ajaa sähköllä, osa vedyllä, osa biopolttoaineilla ja osa synteettisillä polttoaineilla. Kaikille on varmasti paikkansa ja silloin jaetaan myös erilaisia resursseja järkevimmällä tavalla.
Pakottaminen aiheutaa aina vastareaktioita, varsinkin kun puhutaan usean vuoden intensiivisestä säästämisestä että moisiin on varaa, näin normi duunarin kannalta. Paras tulos tulisi kaiken kannalta että annettaisiin vapaasti kehittää eikä sitä keinotekoisesti suunnattaisi tiettyyn suuntaan poliittisesti.
Toisaalta ostihan öljy-yhtiöt aikaisemmin kaikki sähkis patentit ja hautas autot autiomaahan niin näpäytystä takaisin, Häviäjänä on tietysti normo kansalainen kun iso raha puhuu.
Pakottaa? Uusien polttomoottoriautojen myynti lopuu kenties vuonna 2035. Sen jälkeenkin niitä saa käyttää joten se vuonna 2035 myyty auto on keskimääräinen suomalainen 12-vuotias auto jo vuonna 2047.
Tästä on jo kaksi aloitusta.