Autoalan ihmiset: Onko renkaiden jälkikiristys tarpeen?
Vaihdatin kuukausi sitten talvirenkaat. Nyt kysyisin, onko jälkikiristys aina tarpeen. Jos, niin miten sen kätevimmin hoidan? Jälkikiristyksestä eivät enää renkaiden vaihtopaikat juurikaan mainitse. Ajan vähän vuodessa.
Kommentit (28)
On tarpeen. Eikö sinulla ole rengasavainta?
Riippuu vanteesta, pulteista ja missä vaihdettu.
Jos on orig. alumiinivanteet, alkuperäisillä pulteilla/muttereilla ja vaihdettu asianmukaisesti oikeaan momenttiin kiristäen, ei tarvita jälkikiristystä.
Jos on tarvikevanne/tarvikepultit/-mutterit niin pitää kiristää, samoin peltivanteen kanssa.
On tarpeen. Jos jää hiekanjyviä tms väliin niin kun ne jauhaantuu niin mutterit (tai pultit, riippuen kummat on) ei enää ole oikeassa kireydessä.
Moni sanoo että höpö höpö ja niin sanoin minäkin 25v autoilleena ja lukuisia kertoja renkaita vaihtaneena. Mutta niin vain kerran sitten sattui itsellekin että viikko renkaiden vaihdon jälkeen useampi pultti oli lentänyt pusikkoon ja loput löysällä. Voi olla eroja alkuperäisten ja tarvike vanteiden&pulttien väilillä. Itselle tuo sattui kun oli tarvikekamaa.
Motonetistä tai jostain ostat avaimen ja kokeilet ettei ole löysällä. Helppo homma. Paras tietysti olis momenttiavaimella kiristää eivätkä nekään maksa kuin kymppejä
Keikkein tärkeintä se on uusiin alumiinivanteisiin, mutta ei ollenkaan huono juttu muutenkaan.
Hanki rengasavain ja kiristä itse. Helppo homma.
Aluvanteilla voi löystyä, peltivanteilla ei mulla koskaan ole löystyneet. Peltivanteissa on sen verran joustoa että eivät pultit löysty ajossa.
Kyllä ne on hyvä tarkistaa 100km renkaanvaihdon jälkeen, niin kuin ohje on. Useimmiten ei ole mitään ongelmaa, mutta joskus on tullut vastaan löystynyt pultti. Momenttiavaimellahan tuo hoituu helposti, ei ole iso homma.
Itsellä on avain koko ajan autossa. Riittääkö, että käyn varmuuden vuoksi läpi kaiki pultit naiskäsivoimin?
Ap
Jos ei ole varma eikä osaa itse tai ole työkaluja niin käy lähimmällä korjaamolla, asentajalla menee alle minuutti kun tarkastaa pulttien kireyden.
Itse ostin momenttiavaimen kotiin kun vaihdetaan useamman auton renkaat täällä maalla itse ja siten ei myöskään ali- tai ylikiristetä. Liian tiukalle vedetty pultti/mutteri voi katkaista pinnapultin tai hajottaa kierteet (sen kierteisen osan).
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on avain koko ajan autossa. Riittääkö, että käyn varmuuden vuoksi läpi kaiki pultit naiskäsivoimin?
Ap
Riittää. Pultteja tai muttereita ei ole tarpeen hajottaa jatkovarsien päällä hyppimällä.
Alumiinivanteet tulee jälkikiristää 100-200 ajokilometrin jälkeen. Ei ole iso homma. Hoituu samassa paikassa missä renkaat on vaihdettu. Ei tarvitse varata aikaa. Rengasliikkeen henkilö tulee pihaan ja kiristää pultit. Kestää noin 1-2 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on avain koko ajan autossa. Riittääkö, että käyn varmuuden vuoksi läpi kaiki pultit naiskäsivoimin?
Ap
Riittää eikä niitä ihan hampaat irvessä tarvitse vääntää kiinni että saa aukikin joskus.
Minulla on yleensä tyyliin 1-2 pulttia viidestä vaatinut jonkun puolen kierroksen lisäkiristystä. Ei siis varmaan haittaisi, jos niille ei tekisi mitään, mutta tykkään auton kanssa olla mieluummin vähän liian varma. Ja kun rengasavain kulkee joka tapauksessa mukana autossa, ei ole iso vaiva sen ekan satasen jälkeen tarkistaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varma eikä osaa itse tai ole työkaluja niin käy lähimmällä korjaamolla, asentajalla menee alle minuutti kun tarkastaa pulttien kireyden.
.
Ja laskutus alkavalta tunnilta 70 e.
Vuosikymmenten ajokokemuksen jälkeen olen todennut jälkikiristyksen tarpeettomaksi. Se voisi olla tarpeen, jos rengas on onnistuttu vaihtamaan niin että pultinreiät eivät ole aivan tarkalleen kohdallaan ja kun rengas pyörähtää paikalleen niin kaikki pultit ovat hieman löysässä. Minulle itse renkaani vaihtavalle näin ei ole käynyt vielä koskaan ja oikean asennonhan voi varmistaa rengasta kiinni ruuvatessaan.
Mutta, jos asia huolestuttaa, niin hommaa jostakin sopiva avain ja varmista että pultit ovat kireällä. Arkijärki kyllä neuvoo sellaisen sopivan kireyden, ei niitä kannata ihan niin tiukkaan vääntää kuin pystyy.
Kaverilla oli kerran jätetty löysälle rengasliikkeessä. Olin itse kyydissä kun hän ajaessa pohti että saamari ovatkohan renkaat kunnolla kiinni kun tuntuu niin oudolta. Minä vielä sanoin että tottakai ne on kiinni. Ei uskonut vaan pysähtyi kokeilemaan ja yksi pyörä oli vain esikiristetty.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on avain koko ajan autossa. Riittääkö, että käyn varmuuden vuoksi läpi kaiki pultit naiskäsivoimin?
Ap
Riittää
Motonetissa käyn aina 100 kilometrin ajon jälkeen kiristyttämässä.
No enpä ole koskaan kiristellyt renkaita jälkikäteen. Olen tosin nähnyt tilanteen, jossa pakettiautosta irtoaa rengas vanteineen
liikenteessä. Ehkä olisi kannattanut kiristää
renkaat asentaessa.