Miksi Suomeen piti väkisin tuoda nuo kaistaviivalla erotetut pyörä- ja kävelytiet, vaikka ne ei Suomen olosuhteisiin sovi?
Puolet vuodesta sitä viivaa ei näy ja muutenkin väylä on lumikasojen takia puolet kapeampi. Sitten ne, jotka muistavat missä viiva menee, yrittävät sitkeästä noudattaa sitä, ja muut kulkee missä sattuu.
Paljon paremmin toimiii kaikissa olosuhteissa yhdistetty pyörä- ja kävelytie niin, että kaikki kulkevat oikeaa reunaa ja ohittavat vasemmalta.
Kommentit (38)
Enpä ole ikinä kokenut moista ongelmaks tai tiedostanu edes että se vois olla moista.
Mä epäilen et sä ajoit väärää puolta ja sait haukut siitä, ansaitusti, mut koska sä olet aika lerppagulli sä tulit tänne väänteleen mieluummin kun otat opikseks.
En edes ymmärrä, mikä ongelma noilla ja varsinkaan yksisuuntaisilla pyöräteillä on ratkaistu.
Ymmärrän yksittäiset ratkaisut esim. Helsingin ydinkeskustassa, mutta tänne lähiöönkin on niitä erotettuja ja yksisuuntaisia väyliä tehty joka paikkaan, ja kun pyöriä kulkee ehkä 10 tunnissa, niin ei noissa on mitään järkeä, kun joutuu tietä ylittämään turhaan monta kertaa, että pääsee sinne oikeaan suuntaan menevälle väylälle.
Mitä säännöt sanoo, jos kaistaviivaa ei näy, missä silloin ajetaan?
Katsopas ensi kerralla niitä merkkejä sen viivan sijaan. Jos merkki on lumen peitossa, puhdista se.
Saavat lisää sairaaloihin kaatuneita koska laittavat liukkaiksi ne.
Traktori ajaa muttei hiekota.
Muuten pysyisi jalankulkijat pystyssä, mutta se yksi spandexi joka kerran päivässä näkyy, on tärkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
En edes ymmärrä, mikä ongelma noilla ja varsinkaan yksisuuntaisilla pyöräteillä on ratkaistu.
Ymmärrän yksittäiset ratkaisut esim. Helsingin ydinkeskustassa, mutta tänne lähiöönkin on niitä erotettuja ja yksisuuntaisia väyliä tehty joka paikkaan, ja kun pyöriä kulkee ehkä 10 tunnissa, niin ei noissa on mitään järkeä, kun joutuu tietä ylittämään turhaan monta kertaa, että pääsee sinne oikeaan suuntaan menevälle väylälle.
Poliitikot ovat sekaisin, eivät ymmärrä asioita. Eihän niistä kukaan siellä kävele tai pyöräile vaan autolla kulkevat.
Täällä maalla tuo kokeilu oli ainakin ihan täys aivopieru. Kys. tielle ei edes mahdu kahta autoa ja polkupyöräilijää rinnakkain. Olisivat vaan suosiolla rakentaneet erillisen pyörä+kävelytien.
Viime talvena kuljin paljon yhtä tuollaista kolmikaistaista (yksisuuntaiset pyöräkaistat ja jalankulkijoille kaksisuuntainen) kevyenliikenteen baanaa täällä Oulussa ja hienosti ainakin jälkien perusteella ihmiset pysyvät jotakuinkin omilla kaistoillaan. Ei näkynyt pyöränjälkiä sillä reunustalla, joka on varattu kävelijoille ja lisäksi liikennettä seuratessa näki, että pyöräilijät menivät myös melko hyvin omia kaistojaan. Sitä kun sulan maan aikaan tottuu kulkemaan oineassa kohtaa väylää, niin se tuntuu jäävän liikemuistiin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä maalla tuo kokeilu oli ainakin ihan täys aivopieru. Kys. tielle ei edes mahdu kahta autoa ja polkupyöräilijää rinnakkain. Olisivat vaan suosiolla rakentaneet erillisen pyörä+kävelytien.
Nyt sulla meni vähän ohi se mistä puhutaan.
Ei sekään aina toimi että porukka kulkisi oikealla. Jotkut kävelevät kuin karkuteillä oleva lehmälauma keskellä tiellä, koiranulkoiluttajat kuljettaa koiraa vasemmalla, jotkut pyöräilevät keskellä tietä ja parhaimmassa tapauksessa kaksi vierekkäin.
Takaa kun soitat kelloa varoitukseksi niin sitten lähtevät ryntäilemään paniikissa sinne sun tänne tai nykyään puolet eivät edes kuule kelloa koska korvilla on kuullokkeet. Sitten on se joukko nuoria tyttöjä joiden mielestä heidät pitää ohittaa ilmeisesti liitämällä yli tai kompuroimalla ojan kautta koska heille ei tule mieleenkään väistää.
Vierailija kirjoitti:
Viime talvena kuljin paljon yhtä tuollaista kolmikaistaista (yksisuuntaiset pyöräkaistat ja jalankulkijoille kaksisuuntainen) kevyenliikenteen baanaa täällä Oulussa ja hienosti ainakin jälkien perusteella ihmiset pysyvät jotakuinkin omilla kaistoillaan. Ei näkynyt pyöränjälkiä sillä reunustalla, joka on varattu kävelijoille ja lisäksi liikennettä seuratessa näki, että pyöräilijät menivät myös melko hyvin omia kaistojaan. Sitä kun sulan maan aikaan tottuu kulkemaan oineassa kohtaa väylää, niin se tuntuu jäävän liikemuistiin.
No Oulu nyt on vissiin poikkeus muusta maasta ainakin pyöräilyn osalta. Helsingissä nuo on täynnä lunta ja ihmset ei sulankaan maan aikaan pysy niiden omien kaistojensa sisällä.
Se on epäluonnollista, että pitäisi kulkea keskellä tietä (siis kun toiseen suuntaan kulkiessa pitäisi mennä sen keskiviivan vieressä).
Ulkomailla polkupyörät luokitellaan ajoneuvoiksi ja niillä ajetaan lähtökohtaisesti ajoradalla. Ulkomailla ei siis ole kevyen liikenteen väyliä vaan jalkakäytävät. Joskus saatetaan tehdä ison kadun ajoradan viereen pyörätiet, mutta ne ovat tosiaan pelkkiä pyöräteitä eikä jalankulkijoille sallittuja ja niiden ja jalkakäytävän välissä on reunakivi.
Miksi Suomeen piti tuoda? Kovinpa myöhään tuota ihmettelet. Noita oli jo 70-luvulla.
Polkupyörä kulkee alamäessä helposti neljääkymppiä ja tasaisellakin yli kahtakymppiä. Oikeastiko sellaiset kuuluvat samoille väylille kuin kävelijät?
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomeen piti tuoda? Kovinpa myöhään tuota ihmettelet. Noita oli jo 70-luvulla.
Ovat olleet sitten ihan yksittäistapauksia juurikin ehkä ydinkeskustoissa, joihin ei mahdu leveitä kaistoja.
Mutta lähiöihin noita on ruvettu tuputtamaan vasta viime vuosina ja viimeisin hullutus eli nuo yksisuuntaiset ovat tulleet vasta ihan hiljattain.
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörä kulkee alamäessä helposti neljääkymppiä ja tasaisellakin yli kahtakymppiä. Oikeastiko sellaiset kuuluvat samoille väylille kuin kävelijät?
Käytännössä ne ovat edelleen samoilla väylillä, vaikka siinä on se maalattu viiva.
Turvattomampaa tuo on noin, koska kävelivät ei kuitenkaan pysy siellä omalla puolellaan, varsinkaan nyt, kun niitä viivoja ei näy.
Kun mentäisiin aina oikeaa reunaa ja ohitetaan vasemmalta, kaikki tietävät kaikissa olosuhteissa, miten toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
En edes ymmärrä, mikä ongelma noilla ja varsinkaan yksisuuntaisilla pyöräteillä on ratkaistu.
Ymmärrän yksittäiset ratkaisut esim. Helsingin ydinkeskustassa, mutta tänne lähiöönkin on niitä erotettuja ja yksisuuntaisia väyliä tehty joka paikkaan, ja kun pyöriä kulkee ehkä 10 tunnissa, niin ei noissa on mitään järkeä, kun joutuu tietä ylittämään turhaan monta kertaa, että pääsee sinne oikeaan suuntaan menevälle väylälle.
Niillä vähennetään törmäysriskiä pyöräilijöiden ja kävelijöiden välillä ja yksisuuntaisuus taas parantaa merkittävästi risteysturvallisuutta, kun polkupyörät tulevat risteykseen aina kadun oikeaa laitaa.
Lisäksi kyse on liikenneympäristön logiikasta. Pyörät eivät ajoneuvoina kuulu jalankulkijoiden joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime talvena kuljin paljon yhtä tuollaista kolmikaistaista (yksisuuntaiset pyöräkaistat ja jalankulkijoille kaksisuuntainen) kevyenliikenteen baanaa täällä Oulussa ja hienosti ainakin jälkien perusteella ihmiset pysyvät jotakuinkin omilla kaistoillaan. Ei näkynyt pyöränjälkiä sillä reunustalla, joka on varattu kävelijoille ja lisäksi liikennettä seuratessa näki, että pyöräilijät menivät myös melko hyvin omia kaistojaan. Sitä kun sulan maan aikaan tottuu kulkemaan oineassa kohtaa väylää, niin se tuntuu jäävän liikemuistiin.
No Oulu nyt on vissiin poikkeus muusta maasta ainakin pyöräilyn osalta. Helsingissä nuo on täynnä lunta ja ihmset ei sulankaan maan aikaan pysy niiden omien kaistojensa sisällä.
No tarviiko sitten väittää, että ne eivät Suomen olosuhteisiin sovi, jos ne kuitenkin saadaan halutessaan sopimaan?
Eri mieltä