Lapsi Steinerkouluun?
Mieheni haluaisi lapsemme Steinerkouluun. Mitä hyviä / huonoja puolia ko. koulusa on?
Kommentit (60)
puututaan todella heikosti kiusaamiseen, ongelmia yritetään lakaista maton alle asenteella "eihän nyt steinerissa".
Luokkakoot ovat isoja ja ryhmät levottomia.
Itse en hyväksy sitä, että steinerpedagogiikan mukaisesti opettaja määrittelee lapsen temperamentin (perustuu mm. lapsen ulkoiseen olemukseen) ja tämän jaon mukaan lapset esim. sijoitellaan luokkaan - lasten lokerointia tiettyyn muottiin pahimmillaan.
Toisekseen en hyväksy sitä, että steinerkoulussa ensimmäisten vuosien oppiminen perustuu puhtaasti opettajan matkimiseen - yksilöllisyydelle ja lapsen omalle ajattelulle ei jää tilaa.
kuten että pojat eivät saa pelata jalkapalloa koulussa esim. välitunnilla...kai koitetaan suojella"sukukalleuksia" potkimisen aiheuttamasta tärinästä tai jostain. Kuitenkin tiedän että pallon potkiminen on kielletty pojilta koulussa.
Joku mainitsi oppimisessa sanan "konkreettisuus" oppimisen apuna. kuitenkin siellä on paljon mielikuvitukseen perustuvaa asiaa, kuten ulkona kuvitellaan että edessä on ruusutarha jossa ollaan ja...
Entä sellainen kun luin että ihmiset syntyvät sekä mieheksi että naiseksi...kehitys on hampaiden puhkeamisen mukaan, olenkohan ymmärtänyt lukem,ani väärin.
Mulla on sivustaseuranneena kokemusta siitä, että lasten taidot jäävät huomattavasti huonommiksi kuin peruskoulussa. Räikein esimerkki lienee tapaus, jossa koulu ei huolehtinut lapsen lukemaanoppimisesta. Liika valinnanvapaus ja päätäntävalta lapsilla voi aikaansaada sellaista pahimmillaan. Muusta viihtymisestä en tiedä.
Mulla on sivustaseuranneena kokemusta siitä, että lasten taidot jäävät huomattavasti huonommiksi kuin peruskoulussa. Räikein esimerkki lienee tapaus, jossa koulu ei huolehtinut lapsen lukemaanoppimisesta. Liika valinnanvapaus ja päätäntävalta lapsilla voi aikaansaada sellaista pahimmillaan. Muusta viihtymisestä en tiedä.
Steinerissä nimenomaan huolehditaan että oppi menee perille. Meidän koulussa en ole törmännyt lainkaan tälläiseen epätavalliseen päätäntävaltaan lapsilla.
Steiner-kouluissa on myös kiusaamista, se on selvää. Plus sitten itse haluaisin, että lapsen koulukaverit asuvat lähellä. Jos lapsi asuu toisella puolella kaupunkia, kaikki koulukaveritkin asuu kaukana.
kuten että pojat eivät saa pelata jalkapalloa koulussa esim. välitunnilla...kai koitetaan suojella"sukukalleuksia" potkimisen aiheuttamasta tärinästä tai jostain. Kuitenkin tiedän että pallon potkiminen on kielletty pojilta koulussa.
Tuollaista en ole vielä kuullutkaan vaikka kolmen steinerilaisen äitinä kaikkea olenkin vuosien aikana kuullut. Ja kyllä jalkapalloa pelataan välitunneilla, vieläpä pojat ja tytöt yhdessä.
Asumme pk-seudulla ja miehelläni on pelko, että peruskoulu kiusaamisineen ja isoine luokkakokoineen tappaa luovuuden lapsesta. Itse olen hieman epäileväinen.
Tavallisessa peruskoulussa suurin riski koulukiusaamiselle on toiset oppilaat. Steiner-koulussa opettajat.
Steiner-koulussa joko pärjää tai ei riippuen siitä onko lapsella oikeanlainen luonne kouluun. Itse pärjäsin - olin opettajien suosikki mutta siskoni ei. Hän oli opettajien hampaissa alusta asti koska ei ollut juuri humanistisella puolella ja taideaineissa kovin lahjakas. Hän oli lahjakas esim. matematiikassa ja muissa kovissa aineissa mutta sitä ei taas koulussamme arvostettu.
Minun oli erittäin vaikeaa käsittää lapsena miksi minulle niin mukavat opettajat olivat todella inhottavia siskolleni. Tätä (suoraan sanoen) kiusaamista tapahtui paljon myös luokkahuonetilanteiden ulkopuolella joten pääsin sitä oikein hyvin seuraamaan.
Omaa lastani en laita Steiner-kouluun vaikka - kuten sanottu - minulla on sieltä erittäin hyviä kokemuksia itse. En halua altistaa heitä sille riskille että hekin joutuisivat kiusatuksi jos nyt sattumalta olisivatkin kiinnostuneempia muista aineista kuin niistä joita opettajat ja koko koulu arvostaa. Tavallisessa peruskoulussa sentään tähän ei ole vaaraa.
Mulla on sivustaseuranneena kokemusta siitä, että lasten taidot jäävät huomattavasti huonommiksi kuin peruskoulussa. Räikein esimerkki lienee tapaus, jossa koulu ei huolehtinut lapsen lukemaanoppimisesta. Liika valinnanvapaus ja päätäntävalta lapsilla voi aikaansaada sellaista pahimmillaan. Muusta viihtymisestä en tiedä.
Steinerissä nimenomaan huolehditaan että oppi menee perille. Meidän koulussa en ole törmännyt lainkaan tälläiseen epätavalliseen päätäntävaltaan lapsilla.
Ihan useampi lapsi on mulla tuttavapiirissä. Myös mitä ilmeisimmin kadehtivat nyt myöhemmin niitä, joilla on oppi taottu peruskoulussa päähän, eivätkä ole saaneet luistaa aina siihen puuhaan mikä pienen koululaisen mielestä on sillä hetkellä mukavinta.
14
Asumme pk-seudulla ja miehelläni on pelko, että peruskoulu kiusaamisineen ja isoine luokkakokoineen tappaa luovuuden lapsesta. Itse olen hieman epäileväinen.
Tavallisessa peruskoulussa suurin riski koulukiusaamiselle on toiset oppilaat. Steiner-koulussa opettajat. Steiner-koulussa joko pärjää tai ei riippuen siitä onko lapsella oikeanlainen luonne kouluun. Itse pärjäsin - olin opettajien suosikki mutta siskoni ei. Hän oli opettajien hampaissa alusta asti koska ei ollut juuri humanistisella puolella ja taideaineissa kovin lahjakas. Hän oli lahjakas esim. matematiikassa ja muissa kovissa aineissa mutta sitä ei taas koulussamme arvostettu. Minun oli erittäin vaikeaa käsittää lapsena miksi minulle niin mukavat opettajat olivat todella inhottavia siskolleni. Tätä (suoraan sanoen) kiusaamista tapahtui paljon myös luokkahuonetilanteiden ulkopuolella joten pääsin sitä oikein hyvin seuraamaan. Omaa lastani en laita Steiner-kouluun vaikka - kuten sanottu - minulla on sieltä erittäin hyviä kokemuksia itse. En halua altistaa heitä sille riskille että hekin joutuisivat kiusatuksi jos nyt sattumalta olisivatkin kiinnostuneempia muista aineista kuin niistä joita opettajat ja koko koulu arvostaa. Tavallisessa peruskoulussa sentään tähän ei ole vaaraa.
silmätikuksi. Jos lapsi on luova, kiinnostunut taideaineista yms. ja se matikka on yhtä pakkopullaa niin eipä peruskoulun opet päätä silittele.
Naisopettajat jo pienestä saakka. Olin kaunis jo lapsena ja se oli liikaa joillekin. Kaunis ja älykäs (kyselin liikaa).
Olen tullut myös miesopettajan ahdisteemaksi.
Eikö ensimmäisinä vuosina lapset opi tavallisessakin koulussa matkimalla? Vai itsekö he aakkoset, kirjaimet, lukemisen ja laskemisen keksivät luovalla ajattelullaan?
Ja mitä pahaa on siinä, jos jossain koulussa kirjojen tekstit ja kuvat tuotetaan itse omiin "kirjoihin", eivätkä ne tule painosta pulpettiin. Eikö silloin paremmin muista mitä on kirjoittanut ja piirtänyt?
Naisopettajat jo pienestä saakka. Olin kaunis jo lapsena ja se oli liikaa joillekin. Kaunis ja älykäs (kyselin liikaa).Olen tullut myös miesopettajan ahdisteemaksi.
Eikö ensimmäisinä vuosina lapset opi tavallisessakin koulussa matkimalla? Vai itsekö he aakkoset, kirjaimet, lukemisen ja laskemisen keksivät luovalla ajattelullaan?
Ja mitä pahaa on siinä, jos jossain koulussa kirjojen tekstit ja kuvat tuotetaan itse omiin "kirjoihin", eivätkä ne tule painosta pulpettiin. Eikö silloin paremmin muista mitä on kirjoittanut ja piirtänyt?
pahaa sanottavaa niin sitä ei vahingossakaan yleistetä koskemaan kaikkia peruskouluja tai niiden opettajia mutta jos jollain on jotain negatiivista sanottavaa steinerkoulusta niin se on sitten jotenkin yleispätevää.
Toivoisin että ne, joita koulu kiinnostaa, menisivät tutustumaan siihen itse.
ja syrjäytyneitä yms. akateemisia työnvieroksujia.
paa oikeaan kouluun vaan ja kunnon ammattiin.
... voimakkaasta ja kaikenkattavasta maailmankatsomuksellisesta ja filosofisesta perustasta!
Siinä on kyllä hyvääkin, mutta silti - rohkaisen nyt tarkkuuteen valinnassa, että tiedätte, mihin todella lapsenne laitatte. Vielä muistutan, että ko. koulun opettajilta (tai muilta jotka ovat liikkeessä sisällä) ei välttämättä aina saa objektiivisinta tietoa.
80-luvulla Staikussa ollessani alaluokilla oli yli 30 oppilasta.
ilmeisesti koulujen välillä on eroja.
Tuosta opettajan taholta tulevasta kiusaamisesta: steinerissa tuolla on sikäli suurempi merkitys, koska sillä omalla opettajalla on niin suuri rooli ja valta: sama opettaja 8 vuotta, opettaja määrittelee lapsen temperamentin ja kohtelee lasta myös tämän temperamentin mukaisesti.
Steinerissä on myös hyvin autoritäärinen meininki +, pienikin kyseenalaistaminen, kritiikki tai edes kysymys "miksi näin" aiheuttaa herkästi reaktion "tämä liittyy steinerpedagogiikkaan, tätä eivät ulkopuoliset ymmärrä". Niin kauan kun vanhemmat nyökyttelevät "joo joo" meiningissä niin kaikki toimii :) Opettajien itsereflektio ei oikein toimi.
Steinerissä on myös hyvin autoritäärinen meininki +, pienikin kyseenalaistaminen, kritiikki tai edes kysymys "miksi näin" aiheuttaa herkästi reaktion "tämä liittyy steinerpedagogiikkaan, tätä eivät ulkopuoliset ymmärrä". Niin kauan kun vanhemmat nyökyttelevät "joo joo" meiningissä niin kaikki toimii :) Opettajien itsereflektio ei oikein toimi.
perheellä on pelkästään hyvää sanottavaa Steiner-koulusta :)
Meillä on ollut ihanat opettajat, kivat luokkatoverit ja vanhemmat. kaikki tuntee toisensa jollain tavoin ja se on hyvä!
Kiusaamisiin on puututtu todella nopeasti ja kokonaisvaltaisesti. Opettaja ottaa lapset yksilöinä, kehuu ja kannustaa. Opettaja käy kotikäynneillä mikä on mielestäni ihana asia :)
(myös pk-täti kävi kotona ja lapsi näytti ylpeänä huoneensa jne. juotiin kahvit ja keskusteltiin lapsestamme) Meidän koulussa on ihania projekteja, retkiä, ulkomaanmatkoja. Lapset oppivat esiintymään ja ilmaisemaan itseään(koulun tilaisuuksissa useasti joka vuosi)
Ehdoton plussa on laadukas taideaine opetus ja englannin ja saksan alkaminen 1.luokalta.
oli puhetta siitä, että Steinerissa ei kiusattaisi, siis noin niin kuin tavalliseen kouluun verrattuna. Mulla on eräs hyvä ystävä, joka kävi ala-asteen Steinerissä Helsingissä, ja hän on sanonut, että kyllä siellä kiusattiin. Ainakin tuolloin luokkakoot olivat suuria, ja häntä kiusasi myös opettaja. Voisin kuvitella, että ystäväni oli juuri Steiner-kouluun sopiva luova ja kiinnostunut lapsi.
Siia huom. tarkoitukseni ei ole mustamaalata Steineriä, luulenpa että itsellenikin se olisi ollut oikein sopiva opinahjo lapsena, mutta ei kannata myöskään ajatella, että Steinerissa EI KIUSATA, piste, koska sielläkin voidaan kiusata.
Olen itse käynyt ko.koulun aikanaan ja siellä on todelakin on paljon kiusaamista (ainakin silloin oli). Opettajat eivät puuttuneet mitenkään. Opetuksen taso myös heikko erityisesti ns. kovissa aineissa. Monella alkoi mennä paremmin kun pääsivät iltalukioon.
Kyllähän taideaineita koko ajan karsitaan, se on totta.
Steinerissä on teatteri-ilmaisua, taiteita ja musiikkia opinnoissa huomattavasti enemmän kuin normaalikoulussa.
Plussana myös se, että sama luokka pysyy koko koulun ajan.