Onko aineenopettajan työ pidemmän päälle tylsää?
Jauhaa samoja itselle helppoja asioita esim lukiotasolla vuosia, jopa useita kymmeniä vuosia. Onhan se siistiä sisätyötä, mutta...
Kommentit (63)
No olisikin sitä jauhamista, mutta kun opsin mukaan oppilaiden pitäisi oivaltaa asioita ihan itse. Ei todellakaan ole tylsää nykynuorien kanssa, kun saa vääntää aivan kaiken rautalangasta. Oivallus on melkoisen kaukainen toive, kun esimerkiksi tänään luokallinen lukion ykkösiä ei osannut googlettaa - ihmettelivät, miksi kysymyksen kopioimalla hakukenttään ei tule kunnollisia vastauksia. Mieluummin kyllä paasaisin niitä samoja asioita ja tekisin tylsää ja ennalta-arvattavaa työtä.
-Aineenope
Lue ne 30 kirjoitelmaa ja korjaa, siinä iltapuhde. Vaatii paneutumista.
Koskaan et tee työtä tarpeeksi, aina ois lisää...
Ex ao
Se on pidemmän päälle uuvuttavaa, ainakin kielet ja äikkä.
Työ on kaikkea muuta kuin tylsää! Parastahan on se, että jos jollain opella oliskin tylsää omilla tunneillaan, niin siitä sais syyttää ihan itseään. Ope suunnittelee ite tuntinsa ja oppimateriaalinkin saa ite mieleisekseen tehdä.
Työ vaatii jatkuvaa uudistautumista. Ja eihän nuorten kanssa pääse tylsistymään. Päinvastoin! Mulla on ollut ilo opettaa todella mukavia ja reippaita nuoria. Kaikki eivät ole sellaisia mutta jokaisessa ryhmässä niitä on.
Vierailija kirjoitti:
Työ on kaikkea muuta kuin tylsää! Parastahan on se, että jos jollain opella oliskin tylsää omilla tunneillaan, niin siitä sais syyttää ihan itseään. Ope suunnittelee ite tuntinsa ja oppimateriaalinkin saa ite mieleisekseen tehdä.
Samaa ajattelin, mielenkiintoinen työ, jos ala on alkuaan ollut kiinnostava. Esim opettajan pitää koko ajan seurata aineensa uutta tietoa. Itsellä oli aikanaan historian opettaja, joka oli hyvin omistautunut ja toi aina uusia näkökulmia opetettavaan aiheeseen. Meidän lukiossa menikin yo-kirjoituksissa tuohon aikaan historian vastaukset aina tosi hyvillä pisteillä läpi.
Ei minusta ainakaan. Jokainen ryhmä on erilainen eikä useassa ryhmässä tylsää ole ollut. Nuorilla on joskus mahtavia oivalluksia ja heiltä on lennossa tullut ideoita siihen mitä tunneilla tehdään. Opettajalla on vapaus suunnitella tunnit itse ja kokeilla erilaisia työskentelymenetelmiä. On siis myös ihan itsestä kiinni, haluaako pitäytyä rutiininomaisessa "tylsässä" opetustavassa vai kokeilla jotain uutta ja vähemmän tylsää
Enimmäkseen 24h urakka. Sitten kesällä levätään ja sama uudestaan. Aikaisia aamuja, paljon sekä aamupäiväduunia, että päiväduunia. Lisäksi iltaduunia. Yhdessä vuorokaudessa kaikki nämä siis viikolla.
Ryhmät ja luokat ovat niin erilaisia, että sama asia eri porukalle on ihan eri kokemus.
Tylsää on olla ao ja luokanvalvoja. Se palaverien ja lomakkeiden määrä on jotain ihan uskomatonta. Se nimenomaan väsyttää. Ei tuntien pitäminen niinkään.
Ei ole tylsää. Vaikka asiat ovat samoja, opiskelijat vaihtuvat. Suuri osa opiskelijoista on motivoituneita ja kivoja, Muutamat ovat rasittavia. Rasittavinta on kaikki oppituntien ulkopuolinen sähläys, opettajien keskinäinen kiistely, hallinto, lomakkeet, jatkuva muutos muutoksen vuoksi, turha nillitys. Toiminta, joka on suoraan hölmölä-tarinoista.
Vierailija kirjoitti:
Se on pidemmän päälle uuvuttavaa, ainakin kielet ja äikkä.
Nää on myös ne turhimmat. Kirja käteen ja leffaa pyörimää ilman tekstejä. 10min välein pistokoe, vastaukset 50-50 suusanallisesti/kirjoittamalla.
Luonnontieteisiin tarttis keskittyä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tylsää. Vaikka asiat ovat samoja, opiskelijat vaihtuvat. Suuri osa opiskelijoista on motivoituneita ja kivoja, Muutamat ovat rasittavia. Rasittavinta on kaikki oppituntien ulkopuolinen sähläys, opettajien keskinäinen kiistely, hallinto, lomakkeet, jatkuva muutos muutoksen vuoksi, turha nillitys. Toiminta, joka on suoraan hölmölä-tarinoista.
Pitää olla npdl juliste luokan seinällä. Ollaan hankkeessa mukana.
Palkkapäivät eivät ainakaan ole tylsiä...
Historianopettajana saat sanoa yleisön edessä n-sanan ja ihan luvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on pidemmän päälle uuvuttavaa, ainakin kielet ja äikkä.
Nää on myös ne turhimmat. Kirja käteen ja leffaa pyörimää ilman tekstejä. 10min välein pistokoe, vastaukset 50-50 suusanallisesti/kirjoittamalla.
Luonnontieteisiin tarttis keskittyä enemmän.
Hahah. Äikässä on mukana kielioppi, tiedonhaku, media, lukeminen, kirjoittaminen, vuorovaikutustaidot, kielitieto ylipäätään (kielisukulaisuudet, kielten merkitys ja synty), genret jne. Turhaa siitä ei saa tekemälläkään, kun heikko osaaminen korreloi suoraan heikkoa osaamista myös esimerkiksi reaaliaineissa. Sitten ne äikästä kutosen tai huonomman lunastaneet riehuvat täällä raivoamassa uutisista, joita eivät ole osanneet lukea eivätkä varsinkaan ymmärtäneet sanaakaan lukemastaan. Eikä kukaan edes ymmärrä heidän riehumistaan, kun ulosanti on täyttä skeidaa.
On