Turussa on vain 5,5 % ruotsinkielisiä. Viikon odotusaika on ihan kohtuullinen näin pienelle vähemmistölle.
Eli tästä on nyt taas vedetty ravut nokkaan. Vaikka keskustelu näköjään onnistui suomeksikin...
"Ruotsinkielinen asukas koki pitkään tulleensa syrjityksi, Turku maksoi hyvityksen"
"Kaupunki oli lähettänyt vammaiselle kaksikielisen kirjeen, jossa häntä pyydettiin ottamaan eräässä asiassa yhteyttä Turun vammaispalveluun. Asiakkaan soittaessa asiakaspalveluun häntä palveli suomenkielinen henkilö. Kielimuurista huolimatta keskustelussa oli onnistuttu sopimaan, että asiaa hoitamaan hankitaan ruotsinkielinen henkilö. Vammainen asiakas joutui kuitenkin odottamaan yli viikon, että tällainen henkilö löytyi."
Kommentit (2)
Perusongelma on se, että pakkoruotsituksen yms. myötä uskotellaan, että kaikki osaavat ruotsia.
Tätäkään ongelmaa ei olisi ollut, jos alusta lähtien olisi järjestetty palvelut niin, että vain osalta henkilökunnasta vaaditaan ruotsin taito, mutta heiltä se vaadittaisiin oikeasti, eikä vain paperilla. Näin olleen asiakas voisi soittaa sellaiseen numeroon, jos on varmuuden ruotsia osaava palvelija.
Nythän tällaista ei voi tehdä, koska kaikkihan osaavat ruotsia, koska on pakkoruotsinsa opiskellut... Jos myönnettäisiin tosiasiat, keinotekoiselle kaksikielisyydelle ja pakkoruotsittamiselle tulisi loppu.
Itse asiassa jos noudatteisiin lain prosenttirajoja, Turun ei edes pitäisi olla kaksikielinen. Raja on 6 prosenttia.