NH90 eli Nordic Standard Helicopter on malliesimerkki siitä miten usein on halvempaa ostaa valmis toimiva tuote, kuin lähteä itse kehittämään sellainen.
"Vuonna 2018 Aftonbladet kertoi salatusta raportista, jonka mukaan NH90-kopterin lentotuntihinta oli 242 000 kruunua. Blackhawkin lentotuntihinta oli 40 000 kruunua."
Jenkit tietää miten aseet kuuluu valmistaa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nh90-ei-ole-tulevaisuutta-suomelle-j…
Kommentit (20)
Kyllähän se halvimmaksi tulee ostaa koetultua tekniikkaa, mutta kun on ihan pakko yrittää väkertää ideologisista syistä ihan itse...
Ostettiin EU:n testi helikopterin karvalakki malli. Samaa ideaa tekemisessä käytetty kuin Olkiluoto kolmosessa, kymmeniä eri alihankkijoita ja ihmisiä jotka tarvitsivat rulkkausapua työtä tehdessään, yhteistä kieltä ei ollut. Olkiluodossa käytettiin vielä parin euron tuntipalkkalaisia alihankintketjunjen duunareina.
Ai, Wikistä kun katsoin niin Australia vaihtaakin omat NH90:t amerikkalaisiin koptereihin... Norja palauttaa ja vaatii rahansa takaisin...
Mutta miten se tilanne nyt on Suomessa? Onko se saatu toimintavarmaksi vai ei? (Mielellään ei vastauksia tässä ketjussa aiemmin kirjoittaneilta, vaan asiasta jotakin tietäviltä.)
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten se tilanne nyt on Suomessa? Onko se saatu toimintavarmaksi vai ei? (Mielellään ei vastauksia tässä ketjussa aiemmin kirjoittaneilta, vaan asiasta jotakin tietäviltä.)
Kaikki muut maat paitsi Suomi vaihtavat nuo kopterit toimiviin, joten se kertoo tarpeeksi luotettavuudesta ja kustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Sosialistikopteri tuli kalliiksi.
Ihan olivat yksityisiä eurooppalaisia yrityksiä jotka tuota väsäsivät, sama oli tämän ison Airbusin kanssa ja eurofighter hävittäjän kanssa, osua tehtiin eri maiden yrityksissä ja lopulta ne kasattiin muutamassa maassa. Airbusin kohdalla vielä paljastui USAn elektroninen vakoilu Boeingin hyväksi Echelon järjestelmän avulla.
Ei ole Suomen NH kopterit kauhean hyvässä hapessa, iso osa on jatkuvaan huollossa tai korjattavana.
Ostaa valmis toimiva kuten Apotti-järjestelmä?
Vierailija kirjoitti:
Ostaa valmis toimiva kuten Apotti-järjestelmä?
Apotti on kuntien valmistamaa sosialistipaskaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Apotti_(potilastietoj%C3%A4rjestelm%C3%A4)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaa valmis toimiva kuten Apotti-järjestelmä?
Apotti on kuntien valmistamaa sosialistipaskaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Apotti_(potilastietoj%C3%A4rjestelm%C3%A4)
Apotti on kuntien tilaama ja osakeyhtiön valmistama, kilpailussa voitti USA:n Epic potilastietojärjestelmä pohjana. Se on vaikeuksissa myös USA:ssa, sillä on ongelmia sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Ostettiin EU:n testi helikopterin karvalakki malli. Samaa ideaa tekemisessä käytetty kuin Olkiluoto kolmosessa, kymmeniä eri alihankkijoita ja ihmisiä jotka tarvitsivat rulkkausapua työtä tehdessään, yhteistä kieltä ei ollut. Olkiluodossa käytettiin vielä parin euron tuntipalkkalaisia alihankintketjunjen duunareina.
Mutta se työllistää hyvin kun jokaisen vähänkin tarkemman homman saa tehdä uusiksi 3-8 kertaa ennen kuin laatu alkaa kelvata.
Huom /s
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaa valmis toimiva kuten Apotti-järjestelmä?
Apotti on kuntien valmistamaa sosialistipaskaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Apotti_(potilastietoj%C3%A4rjestelm%C3%A4)
Apotti on kuntien tilaama ja osakeyhtiön valmistama, kilpailussa voitti USA:n Epic potilastietojärjestelmä pohjana. Se on vaikeuksissa myös USA:ssa, sillä on ongelmia sielläkin.
"osakeyhtiön valmistama" 🙄🤣
Oy Apotti Ab on kuntien omistama yhtiö ja sen ainoa asiakas ovat he itse. Kunnat alkavat itse kehittämään monimutkaista ohjelmistoa ilman alan kokemusta, mikä voi mennä pieleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosialistikopteri tuli kalliiksi.
Ihan olivat yksityisiä eurooppalaisia yrityksiä jotka tuota väsäsivät, sama oli tämän ison Airbusin kanssa ja eurofighter hävittäjän kanssa, osua tehtiin eri maiden yrityksissä ja lopulta ne kasattiin muutamassa maassa. Airbusin kohdalla vielä paljastui USAn elektroninen vakoilu Boeingin hyväksi Echelon järjestelmän avulla.
Ei ole Suomen NH kopterit kauhean hyvässä hapessa, iso osa on jatkuvaan huollossa tai korjattavana.
Yksittäisiä ongelmatuotteita tuppaa olemaan joka valmistajalla, myös amerikkalaisfirmoilla.
Esim. airbus valmistaa myös super puma koptereita jotka on suomessakin käytössä. Samoin airbusin lentokoneet on kohtalaisen hyviä ja suosittuja.
NH90 ei tainnut olla kaikkein paras ostos mutta ottaa vaan opikseen ja hommaa jotain luotettavampaa ensi kierroksella. Lisäksi suomi tarvitsisi niitä taistelukoptereita. Pelkät kuljetuskopterit on nykysodassa lähinnä ilmassa kulkevia maalitauluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaa valmis toimiva kuten Apotti-järjestelmä?
Apotti on kuntien valmistamaa sosialistipaskaa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Apotti_(potilastietoj%C3%A4rjestelm%C3%A4)
Apotti on kuntien tilaama ja osakeyhtiön valmistama, kilpailussa voitti USA:n Epic potilastietojärjestelmä pohjana. Se on vaikeuksissa myös USA:ssa, sillä on ongelmia sielläkin.
"osakeyhtiön valmistama" 🙄🤣
Oy Apotti Ab on kuntien omistama yhtiö ja sen ainoa asiakas ovat he itse. Kunnat alkavat itse kehittämään monimutkaista ohjelmistoa ilman alan kokemusta, mikä voi mennä pieleen?
Se softatuote on amerikkalaisen firman kehittämä ja omistama ja suomalainen apotti-yritys lähinnä lisensoi sen ja kehittää/kehityttää siihen lisäpalikoita suomalaisen terveydenhoidon tarpeisiin.
Ganska kraftig "Suomi lisä" i timprisen. 1 h NH90 i Sverige 240.000 SKR < 2.400 € och i Finland > 11.800 €.
Sotakalusto aina jenkeiltä. Euvostoliittolaisilta piipertelijöiltä korkeintaan jotain siviili-ilmailuvehkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Ganska kraftig "Suomi lisä" i timprisen. 1 h NH90 i Sverige 240.000 SKR < 2.400 € och i Finland > 11.800 €.
240000 SKR = 22214€
Ranslalaiset helikopterit taitavat olla samaa luotettavaa laatua kuin ydinvoimala.
Onneksi valittiin F-35.