Taas autokysymys! Mistä tiedän, onko vanteet alumiinia vai peltiä?
Kommentit (35)
Jos ei erota alumiiniä pellistä niin sitten ei mitään väliä.
Pelti huomattavasti ohuempi kun alumiini
Upotat vanteet veteen selvittääksesi tilavuuden ja sitten punnitset ne. Lasket tiheyden ja näin selviää helposti kumpaa ovat.
Mulle ainakin paremmat peltivanteet kun tahtoo alumiinit lohkeilla. Tuo auto on enempi työkalu kun pippelin jatke.
Vierailija kirjoitti:
No ihan vaikka vilkaisemalla niitä vanteita.
Vilkaisin ikkunasta. Niin kummat nuo sitten ovat?
Ihan erottaa silmämääräisesti. Googlaa niin huomaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan vaikka vilkaisemalla niitä vanteita.
Vilkaisin ikkunasta. Niin kummat nuo sitten ovat?
Peltiset.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ainakin paremmat peltivanteet kun tahtoo alumiinit lohkeilla. Tuo auto on enempi työkalu kun pippelin jatke.
Et taida olla kovin kaksinen kuski, jos vanteet lohkeilevat.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ainakin paremmat peltivanteet kun tahtoo alumiinit lohkeilla. Tuo auto on enempi työkalu kun pippelin jatke.
olisi kyllä parempi että pysyisit kokonaan pois auton ratista...
Peltivanteet 20 vuotta vanhoissa autoissa. Uusiin autoihin et saa peltivanteita vaikka haluaisit 😅
Autossani on kuulemma kumivanteet, korjaamon setä sanoi näin.
-plondi-
Ota akkuporakone ja poraa niitä vanteita. Erotat, tuleeko pelti- vai alumiinlastuja
Pelti - tai teräsvanteissa materiaali on ohutta - reilusti alle 10 mm, ja koristelu on yleensä rivi reikiä. Vanteet on raskaat ja saattaa hieman elää. Alumiinivanteissa materiaali on selvästi paksumpi mutta muotoilu on vapaampi, kuten aiemmin sanottiin sen huomaa kyllä helposti. Kevytmetallivanteet on kevyemmät ja jäykemmät. Keveys parantaa mm. iskunvaimentimien toimintaa.
Erotat painosta renkaita nostellessa.
Yleensä jos taustapeilissä roikkuvat karvanopat niin peltivanteet joissa mauttomat pölykapselit.
Vierailija kirjoitti:
Pelti - tai teräsvanteissa materiaali on ohutta - reilusti alle 10 mm, ja koristelu on yleensä rivi reikiä. Vanteet on raskaat ja saattaa hieman elää. Alumiinivanteissa materiaali on selvästi paksumpi mutta muotoilu on vapaampi, kuten aiemmin sanottiin sen huomaa kyllä helposti. Kevytmetallivanteet on kevyemmät ja jäykemmät. Keveys parantaa mm. iskunvaimentimien toimintaa.
Yleensä "kevytmetallivanteet" painavat enemmän kuin saman tuumakoon peltivanteet, koska materiaali on paljon paksumpaa. Metalli itsessään on kevyempää kuin teräs, mutta sitä on paljon enemmän että vanne olisi riittävän vahva.
t: rengasalan ammattilainen
Vierailija kirjoitti:
Pelti - tai teräsvanteissa materiaali on ohutta - reilusti alle 10 mm, ja koristelu on yleensä rivi reikiä. Vanteet on raskaat ja saattaa hieman elää. Alumiinivanteissa materiaali on selvästi paksumpi mutta muotoilu on vapaampi, kuten aiemmin sanottiin sen huomaa kyllä helposti. Kevytmetallivanteet on kevyemmät ja jäykemmät. Keveys parantaa mm. iskunvaimentimien toimintaa.
Kyllä noi tavalliset kevytmetallivanteet ovat yleensä teräsvanteita painavammat. Siis ne mitä keskivertovalmistajat tarjoavat oletuksena tai mitä keskivertoasiakkaat ostavat muualta ulkonäön perusteella. Harva funtsii vanteen painoa, mikä on vähän surullista.
No ihan vaikka vilkaisemalla niitä vanteita.