Turhin liikennemerkki?
Mikä on mielestäsi turhin sen olemattoman "auktoriteetin" tai tarkoituksen perusteella?
Kommentit (24)
Tunnelimerkki ei ole turha. Sillä on muitakin määräyksiä kuin vain ilmoittaa, että hei, tässä on tunneli.
Miksi tunnelin alkamisesta ja päättymisestä täytyy erikseen kertoa, kai tienkäyttäjät huomaavat tunnelin ja sen päättymisen ilman liikennemerkkiäkin?
"Vastaus löytyy tieliikennelain pykälästä 33, selvittää Matti Poutanen.
Poutanen kertoo, että tunnelissa pätevät samat liikennesäännöt kun muuallakin moottoritiellä - tunnelissa eikä moottoritien muullakaan osalla saa peruuttaa eikä kääntää autoa tulosuuntaan. Auton saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteessa.
Tunnelin ilmoittava liikennemerkki myös käskee, että autossa on pistettävä ajovalot päälle päiväsaikaankin, pelkät päiväajovalot eivät riitä. Eli tunnelin päättymisestä ilmoittava merkki kertoo, ettei ajovaloja tarvitse enää tunnelin jälkeen käyttää, Poutanen sanoo."
Vierailija kirjoitti:
Moottoriliikennetie - kylttiä en ole koskaan ymmärtänyt
Kannattanee tutustua liikennesääntöihin, jos ei tiedä, mitä moottoriliikennetie tarkoittaa. Itse asiassa nimikin kertoo jo aika pikälle siitä, mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Tunnelimerkki ei ole turha. Sillä on muitakin määräyksiä kuin vain ilmoittaa, että hei, tässä on tunneli.
Miksi tunnelin alkamisesta ja päättymisestä täytyy erikseen kertoa, kai tienkäyttäjät huomaavat tunnelin ja sen päättymisen ilman liikennemerkkiäkin?
"Vastaus löytyy tieliikennelain pykälästä 33, selvittää Matti Poutanen.
Poutanen kertoo, että tunnelissa pätevät samat liikennesäännöt kun muuallakin moottoritiellä - tunnelissa eikä moottoritien muullakaan osalla saa peruuttaa eikä kääntää autoa tulosuuntaan. Auton saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteessa.
Tunnelin ilmoittava liikennemerkki myös käskee, että autossa on pistettävä ajovalot päälle päiväsaikaankin, pelkät päiväajovalot eivät riitä. Eli tunnelin päättymisestä ilmoittava merkki kertoo, ettei ajovaloja tarvitse enää tunnelin jälkeen käyttää, Poutanen sanoo."
täysin turha metkki se siltikin on. U-käännys kielletään keltaisella maalilla, eikä maantiellä nyt muutenkaan peruutella. Pimeässä ajetaan aina ajovaloilla, eihän tällaista merkkiä ole muutenkaan olemassa. jos pysäytät tai pysäköit auton, et sä sitä ajotielle jätä tavallisellakaan tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Moottoriliikennetie - kylttiä en ole koskaan ymmärtänyt
"Suomen laissa "moottoriliikennetie" tarkoittaa tietä,
joka on varattu moottoriliikenteelle,
jolle päästään vain eritasoliittymistä tai valvotuista liittymistä,
ja jolla erityisesti pysähtyminen ja pysäköinti on kielletty käytössä olevilla ajoradoilla.
Moottoriliikennetien yleinen nopeusrajoitus on 100 km/h, talvisin kuitenkin useimmilla tieosuuksilla 80 km/h. Moottoriliikennetiellä ei saa kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 70 kilometriä tunnissa. Vaatimusta ei kuitenkaan sovelleta puolustusvoimien ajoneuvoon tai erikoiskuljetuksessa käytettävään ajoneuvoon. [2] Myös ajoneuvon hinaaminen köyttä, vaijeria tai muuta vastaavaa kytkentätapaa käyttäen on kiellettyä, lukuun ottamatta hinaamista seuraavaan poistumiskohtaan saakka."
Vierailija kirjoitti:
Moottoriliikennetie - kylttiä en ole koskaan ymmärtänyt
moottoriliikennetie ja moottoritie
kaksi eri tietä, enkä koskaan muista kumpi on kumpi
vähän sama kuin pysähtymis ja pysäköintikieltomerkit. En muista kumpi on kumpi.
Pyörätien merkki. Kevyen liikenteen väyliä ne kaikki ovat käytännön liikennekulttuurissa, oli merkki mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnelimerkki ei ole turha. Sillä on muitakin määräyksiä kuin vain ilmoittaa, että hei, tässä on tunneli.
Miksi tunnelin alkamisesta ja päättymisestä täytyy erikseen kertoa, kai tienkäyttäjät huomaavat tunnelin ja sen päättymisen ilman liikennemerkkiäkin?
"Vastaus löytyy tieliikennelain pykälästä 33, selvittää Matti Poutanen.
Poutanen kertoo, että tunnelissa pätevät samat liikennesäännöt kun muuallakin moottoritiellä - tunnelissa eikä moottoritien muullakaan osalla saa peruuttaa eikä kääntää autoa tulosuuntaan. Auton saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteessa.
Tunnelin ilmoittava liikennemerkki myös käskee, että autossa on pistettävä ajovalot päälle päiväsaikaankin, pelkät päiväajovalot eivät riitä. Eli tunnelin päättymisestä ilmoittava merkki kertoo, ettei ajovaloja tarvitse enää tunnelin jälkeen käyttää, Poutanen sanoo."
täysin turha metkki se siltikin on. U-käännys kielletään keltaisella maalilla, eikä maantiellä nyt muutenkaan peruutella. Pimeässä ajetaan aina ajovaloilla, eihän tällaista merkkiä ole muutenkaan olemassa. jos pysäytät tai pysäköit auton, et sä sitä ajotielle jätä tavallisellakaan tiellä.
Pysähtyminen ja peruuttaminen ei ole tavallisella tiellä kuitenkaan kiellettyä. Ja tunnelissa ei saa pysähtyä edes ajokaistojen ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottoriliikennetie - kylttiä en ole koskaan ymmärtänyt
moottoriliikennetie ja moottoritie
kaksi eri tietä, enkä koskaan muista kumpi on kumpivähän sama kuin pysähtymis ja pysäköintikieltomerkit. En muista kumpi on kumpi.
Oon aatellu niin, että yksi viiva on pysähtyminen, kaksi viivaa on pysähtyminen ja pysäköinti. Mutta yleensä varsinkin pysähtyminen kielletty merkki antaa ne parhaimmat pysähtymispaikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottoriliikennetie - kylttiä en ole koskaan ymmärtänyt
moottoriliikennetie ja moottoritie
kaksi eri tietä, enkä koskaan muista kumpi on kumpivähän sama kuin pysähtymis ja pysäköintikieltomerkit. En muista kumpi on kumpi.
Moottoritiellä on aina keskelle jäävällä viheralueella erotettuna eri suuntaiset kaistat ja eritasoliittymät, tämä sama on kuvattu siihen vihreäpohjaiseen liikennemerkkiinkin. Moottoriliikennetie voi olla ulkoisesti ihan "tavallisen näköinen" tie, kaksikaistainen tai useampikaistainen, mutta siellä saa ajaa vain ajoneuvoilla, joissa on moottori. Tämä on se liikennemerkki, jossa on vihreällä pohjalla auto.
Pysähtymiskiellosta ja pysäköimiskiellosta voi aina miettiä, kumpi niistä on "voimakkaampi käsky". Pysäköintikieltoalueella saa pysähtyä vaikkapa ottamaan kyytiläisen tai jättämään jonkun kyydistä. Pysähtymiskieltoalueella ei saa "muuten vaan" pysäyttää autoa ollenkaan. Toki, jos on liikenne-este tai risteyksessä väistämisvelvollisuus, niin silloin on toki pakko pysäyttää. Eli voimakkaamman kiellon merkissä on enemmän viivoja (pysähtymiskielto, se, missä on viivat ristissä), lievemmässä riittää yksi viiva (pysäköintikielto, se missä on vain yks poikkiviiva).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottoriliikennetie - kylttiä en ole koskaan ymmärtänyt
moottoriliikennetie ja moottoritie
kaksi eri tietä, enkä koskaan muista kumpi on kumpivähän sama kuin pysähtymis ja pysäköintikieltomerkit. En muista kumpi on kumpi.
Moottoritiellä on aina keskelle jäävällä viheralueella erotettuna eri suuntaiset kaistat ja eritasoliittymät, tämä sama on kuvattu siihen vihreäpohjaiseen liikennemerkkiinkin. Moottoriliikennetie voi olla ulkoisesti ihan "tavallisen näköinen" tie, kaksikaistainen tai useampikaistainen, mutta siellä saa ajaa vain ajoneuvoilla, joissa on moottori. Tämä on se liikennemerkki, jossa on vihreällä pohjalla auto.
Pysähtymiskiellosta ja pysäköimiskiellosta voi aina miettiä, kumpi niistä on "voimakkaampi käsky". Pysäköintikieltoalueella saa pysähtyä vaikkapa ottamaan kyytiläisen tai jättämään jonkun kyydistä. Pysähtymiskieltoalueella ei saa "muuten vaan" pysäyttää autoa ollenkaan. Toki, jos on liikenne-este tai risteyksessä väistämisvelvollisuus, niin silloin on toki pakko pysäyttää. Eli voimakkaamman kiellon merkissä on enemmän viivoja (pysähtymiskielto, se, missä on viivat ristissä), lievemmässä riittää yksi viiva (pysäköintikielto, se missä on vain yks poikkiviiva).
Pysäköintikielto kieltää myös pysäyttämisen, eli jonkun poistumisen ajoneuvosta tai ottamisen kyytiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnelimerkki ei ole turha. Sillä on muitakin määräyksiä kuin vain ilmoittaa, että hei, tässä on tunneli.
Miksi tunnelin alkamisesta ja päättymisestä täytyy erikseen kertoa, kai tienkäyttäjät huomaavat tunnelin ja sen päättymisen ilman liikennemerkkiäkin?
"Vastaus löytyy tieliikennelain pykälästä 33, selvittää Matti Poutanen.
Poutanen kertoo, että tunnelissa pätevät samat liikennesäännöt kun muuallakin moottoritiellä - tunnelissa eikä moottoritien muullakaan osalla saa peruuttaa eikä kääntää autoa tulosuuntaan. Auton saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteessa.
Tunnelin ilmoittava liikennemerkki myös käskee, että autossa on pistettävä ajovalot päälle päiväsaikaankin, pelkät päiväajovalot eivät riitä. Eli tunnelin päättymisestä ilmoittava merkki kertoo, ettei ajovaloja tarvitse enää tunnelin jälkeen käyttää, Poutanen sanoo."
täysin turha metkki se siltikin on. U-käännys kielletään keltaisella maalilla, eikä maantiellä nyt muutenkaan peruutella. Pimeässä ajetaan aina ajovaloilla, eihän tällaista merkkiä ole muutenkaan olemassa. jos pysäytät tai pysäköit auton, et sä sitä ajotielle jätä tavallisellakaan tiellä.
Missä olet ajanut pimeässä tunnelissa? Ainakin jokainen tunneli missä minä olen ajanut on ollut kunnolla valaistu ja siksi siellä pitää aina ajaa ajovalot päällä. On nimittäin olemassa sellainenkin tapahtuma kun sähkökatkos ja silloin on turha alkaa enää laittamaan niitä ajovaloja päälle siellä pilkkopimeässä tunnelissa josta valot ovat juuri sammuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottoriliikennetie - kylttiä en ole koskaan ymmärtänyt
moottoriliikennetie ja moottoritie
kaksi eri tietä, enkä koskaan muista kumpi on kumpivähän sama kuin pysähtymis ja pysäköintikieltomerkit. En muista kumpi on kumpi.
Oon aatellu niin, että yksi viiva on pysähtyminen, kaksi viivaa on pysähtyminen ja pysäköinti. Mutta yleensä varsinkin pysähtyminen kielletty merkki antaa ne parhaimmat pysähtymispaikat.
Tavallaan, jos ajatellaan sitä mikä merkin vaikutusalueella on sallittua. Eli yhden viivan alueella sallittua on pysähtyminen, kahden viivan alueella ei kumpikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottoriliikennetie - kylttiä en ole koskaan ymmärtänyt
moottoriliikennetie ja moottoritie
kaksi eri tietä, enkä koskaan muista kumpi on kumpivähän sama kuin pysähtymis ja pysäköintikieltomerkit. En muista kumpi on kumpi.
Moottoritiellä on aina keskelle jäävällä viheralueella erotettuna eri suuntaiset kaistat ja eritasoliittymät, tämä sama on kuvattu siihen vihreäpohjaiseen liikennemerkkiinkin. Moottoriliikennetie voi olla ulkoisesti ihan "tavallisen näköinen" tie, kaksikaistainen tai useampikaistainen, mutta siellä saa ajaa vain ajoneuvoilla, joissa on moottori. Tämä on se liikennemerkki, jossa on vihreällä pohjalla auto.
Pysähtymiskiellosta ja pysäköimiskiellosta voi aina miettiä, kumpi niistä on "voimakkaampi käsky". Pysäköintikieltoalueella saa pysähtyä vaikkapa ottamaan kyytiläisen tai jättämään jonkun kyydistä. Pysähtymiskieltoalueella ei saa "muuten vaan" pysäyttää autoa ollenkaan. Toki, jos on liikenne-este tai risteyksessä väistämisvelvollisuus, niin silloin on toki pakko pysäyttää. Eli voimakkaamman kiellon merkissä on enemmän viivoja (pysähtymiskielto, se, missä on viivat ristissä), lievemmässä riittää yksi viiva (pysäköintikielto, se missä on vain yks poikkiviiva).
Pysäköintikielto kieltää myös pysäyttämisen, eli jonkun poistumisen ajoneuvosta tai ottamisen kyytiin...
No kun ei just kiellä vaan sallii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottoriliikennetie - kylttiä en ole koskaan ymmärtänyt
moottoriliikennetie ja moottoritie
kaksi eri tietä, enkä koskaan muista kumpi on kumpivähän sama kuin pysähtymis ja pysäköintikieltomerkit. En muista kumpi on kumpi.
Moottoritiellä on aina keskelle jäävällä viheralueella erotettuna eri suuntaiset kaistat ja eritasoliittymät, tämä sama on kuvattu siihen vihreäpohjaiseen liikennemerkkiinkin. Moottoriliikennetie voi olla ulkoisesti ihan "tavallisen näköinen" tie, kaksikaistainen tai useampikaistainen, mutta siellä saa ajaa vain ajoneuvoilla, joissa on moottori. Tämä on se liikennemerkki, jossa on vihreällä pohjalla auto.
Pysähtymiskiellosta ja pysäköimiskiellosta voi aina miettiä, kumpi niistä on "voimakkaampi käsky". Pysäköintikieltoalueella saa pysähtyä vaikkapa ottamaan kyytiläisen tai jättämään jonkun kyydistä. Pysähtymiskieltoalueella ei saa "muuten vaan" pysäyttää autoa ollenkaan. Toki, jos on liikenne-este tai risteyksessä väistämisvelvollisuus, niin silloin on toki pakko pysäyttää. Eli voimakkaamman kiellon merkissä on enemmän viivoja (pysähtymiskielto, se, missä on viivat ristissä), lievemmässä riittää yksi viiva (pysäköintikielto, se missä on vain yks poikkiviiva).
Pysäköintikielto kieltää myös pysäyttämisen, eli jonkun poistumisen ajoneuvosta tai ottamisen kyytiin...
Ei kiellä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnelimerkki ei ole turha. Sillä on muitakin määräyksiä kuin vain ilmoittaa, että hei, tässä on tunneli.
Miksi tunnelin alkamisesta ja päättymisestä täytyy erikseen kertoa, kai tienkäyttäjät huomaavat tunnelin ja sen päättymisen ilman liikennemerkkiäkin?
"Vastaus löytyy tieliikennelain pykälästä 33, selvittää Matti Poutanen.
Poutanen kertoo, että tunnelissa pätevät samat liikennesäännöt kun muuallakin moottoritiellä - tunnelissa eikä moottoritien muullakaan osalla saa peruuttaa eikä kääntää autoa tulosuuntaan. Auton saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteessa.
Tunnelin ilmoittava liikennemerkki myös käskee, että autossa on pistettävä ajovalot päälle päiväsaikaankin, pelkät päiväajovalot eivät riitä. Eli tunnelin päättymisestä ilmoittava merkki kertoo, ettei ajovaloja tarvitse enää tunnelin jälkeen käyttää, Poutanen sanoo."
Joo, ja ylämäessä ei saa ohittaa, silti meillä ei ole liikennemerkkiä, joka kertoo että kyseessä on ylämäki.
Vierailija kirjoitti:
Moottoriliikennetie voi olla ulkoisesti ihan "tavallisen näköinen" tie, kaksikaistainen tai useampikaistainen, mutta siellä saa ajaa vain ajoneuvoilla, joissa on moottori
Ei saa ajaa esim mopolla, mopoautolla tai traktorilla, niiden rakenteellinen enimmäisnopeus on alle 70 km/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnelimerkki ei ole turha. Sillä on muitakin määräyksiä kuin vain ilmoittaa, että hei, tässä on tunneli.
Miksi tunnelin alkamisesta ja päättymisestä täytyy erikseen kertoa, kai tienkäyttäjät huomaavat tunnelin ja sen päättymisen ilman liikennemerkkiäkin?
"Vastaus löytyy tieliikennelain pykälästä 33, selvittää Matti Poutanen.
Poutanen kertoo, että tunnelissa pätevät samat liikennesäännöt kun muuallakin moottoritiellä - tunnelissa eikä moottoritien muullakaan osalla saa peruuttaa eikä kääntää autoa tulosuuntaan. Auton saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteessa.
Tunnelin ilmoittava liikennemerkki myös käskee, että autossa on pistettävä ajovalot päälle päiväsaikaankin, pelkät päiväajovalot eivät riitä. Eli tunnelin päättymisestä ilmoittava merkki kertoo, ettei ajovaloja tarvitse enää tunnelin jälkeen käyttää, Poutanen sanoo."
Joo, ja ylämäessä ei saa ohittaa, silti meillä ei ole liikennemerkkiä, joka kertoo että kyseessä on ylämäki.
Ajatella, kuljettajalta vaaditaan havainnointikykyä ja sitä, että tiedostaa ajavansa ylämäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnelimerkki ei ole turha. Sillä on muitakin määräyksiä kuin vain ilmoittaa, että hei, tässä on tunneli.
Miksi tunnelin alkamisesta ja päättymisestä täytyy erikseen kertoa, kai tienkäyttäjät huomaavat tunnelin ja sen päättymisen ilman liikennemerkkiäkin?
"Vastaus löytyy tieliikennelain pykälästä 33, selvittää Matti Poutanen.
Poutanen kertoo, että tunnelissa pätevät samat liikennesäännöt kun muuallakin moottoritiellä - tunnelissa eikä moottoritien muullakaan osalla saa peruuttaa eikä kääntää autoa tulosuuntaan. Auton saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteessa.
Tunnelin ilmoittava liikennemerkki myös käskee, että autossa on pistettävä ajovalot päälle päiväsaikaankin, pelkät päiväajovalot eivät riitä. Eli tunnelin päättymisestä ilmoittava merkki kertoo, ettei ajovaloja tarvitse enää tunnelin jälkeen käyttää, Poutanen sanoo."
Joo, ja ylämäessä ei saa ohittaa, silti meillä ei ole liikennemerkkiä, joka kertoo että kyseessä on ylämäki.
Missä määrätään, että ylämäessä ei saa ohittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnelimerkki ei ole turha. Sillä on muitakin määräyksiä kuin vain ilmoittaa, että hei, tässä on tunneli.
Miksi tunnelin alkamisesta ja päättymisestä täytyy erikseen kertoa, kai tienkäyttäjät huomaavat tunnelin ja sen päättymisen ilman liikennemerkkiäkin?
"Vastaus löytyy tieliikennelain pykälästä 33, selvittää Matti Poutanen.
Poutanen kertoo, että tunnelissa pätevät samat liikennesäännöt kun muuallakin moottoritiellä - tunnelissa eikä moottoritien muullakaan osalla saa peruuttaa eikä kääntää autoa tulosuuntaan. Auton saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteessa.
Tunnelin ilmoittava liikennemerkki myös käskee, että autossa on pistettävä ajovalot päälle päiväsaikaankin, pelkät päiväajovalot eivät riitä. Eli tunnelin päättymisestä ilmoittava merkki kertoo, ettei ajovaloja tarvitse enää tunnelin jälkeen käyttää, Poutanen sanoo."
Joo, ja ylämäessä ei saa ohittaa, silti meillä ei ole liikennemerkkiä, joka kertoo että kyseessä on ylämäki.
Missä määrätään, että ylämäessä ei saa ohittaa?
32 §
Ohituskiellot
Ajoneuvolla ei saa ohittaa suojatien kohdalla vastaantulevan liikenteen puolta käyttäen eikä risteyksessä tai tasoristeyksessä taikka välittömästi niitä ennen. Ohituskielto ei kuitenkaan koske taajaman ulkopuolella muuta kuin liikennemerkistä ennakolta ilmenevää risteystä.
Vastaantulevan liikenteen puolta käyttäen ei myöskään saa ohittaa, jos:
1) näkyvyys on mäen tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;
--------
toki ylämäkiin usein tehdään ohituskaistoja, mutta tällöin ei käytetäkään vastaantulevan liikenteen puolta.
Moottoriliikennetie - kylttiä en ole koskaan ymmärtänyt