Mitä potilastietoja terveyskeskuksen ilmoittautumisluukulla työskentelevät hoitajat näkevät?
Kommentit (44)
Riippuu järjestelmästä ja näkymästä. Apotti voi avata aika paljonkin tietoja.
Periaatteessa paljonkin mutta ei saa katsoa, siitä jää jälki.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä yritämme löytää sen noloimman ja naurettavimman diagnoosin (esim. peräpukamat, ilmavaivat) ja keskustelemme niistä antaumuksellisesti kahvihuoneessa. Mikäli emme jaksa odottaa sinne asti, kiherrämme jopa luukulla heti asiakkaan lähdettyä. Ainoa asia mikä pitää mielenterveyteni rippeet kasassa näillä palkoilla
t. vastaanottovirkailija
just :D
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa paljonkin mutta ei saa katsoa, siitä jää jälki.
Ei välttämättä pysty edes estämään tietojen avautumista riippuen järjestelmästä.
Kaiken, mutta pitää olla syy käydä tiedoissa, niistä jää jälki. Omat tietonsa ja lokin saa pyytää ja ajoittain niitä randomisti seuraillaan. Jos jää kiinni luvattomasta katselusta niin rapsu rapsahtaa. Ja pahimmillaan potkut myös.
Me etsitään kahvitunnilla intiimitietoja päivystyksessä istuvista ihmisistä, kun jotain löytyy, menemme porukalla odotustilaan huutelemaan ja lällättelemään.
No esimerkiksi Pegasoksessa hoidon tarpeen arviointia tekevälle sairaanhoitajalle aukeaa koko kertomus, ei edes ole mitään muuta vaihtoehtoa. Toki se kertomus on alaspäin skrollattava (pari merkintää korkeintaan kerrallaan mahtuu näytölle) ja tekstejä voi olla sivulla korkeintaan X määrä. Sitä en osaa sanoa, jääkö skrollaaminen lokitietoihin, sivujen vaihtaminen jää. Psykiatrian tiedot on erikoissuojattuja ja aukeavat vain erillisestä klikkauksesta.
Mutta siis kyllä, jos olet viimeiseksi käynyt peräpukamaleikkauksessa tk-lääkärillä, niin kyllä se aukeaa sen sairaanhoitajan nähtäväksi samalla kun hän avaa tietosi kirjatakseen puhelusi/käyntisi ja tehdäkseen ajanvarauksen.
Ihankuin siinä aikaa ois katsoa kuin pakolliset. Jos tyypillä jotain perusoiretta, joka liittyy selkeästi tilanteeseen, kuten flunssa, oksutauti, murtunut jalka tms ja itse sanoo olevansa perusterve, se riittää. Ei siinä syvemmin kaivella.
Jos jotain mystistä oireilua, jossa potilaskin kertoo, että on taustaa, sitten toki katsotaan aiempaa sairastelua myös.
Puhelinversio, ajanvaraus: ei päästä käsiksi potilaskertomuksiin eikä vähempää voisi kiinnostaa.
Ei myöskään tehdä hoidon tarpeen arviointia.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinversio, ajanvaraus: ei päästä käsiksi potilaskertomuksiin eikä vähempää voisi kiinnostaa.
Ei myöskään tehdä hoidon tarpeen arviointia.
Vai ette tee hoidon tarpeen arviointia? Miksi noita tarinoita kuulee sitten koko aika ettei pääse takaisinsoittojärjestelmästä läpi, pakko teillä on siellä jotenkin priorisoida
Ja pakko jatkaa, että kyllähän se on sen hoidon tarpeen arvioinnin kannalta ihan välttämätöntä nähdä niitä aiempia potilastietoja! Kun ns. kusessa ollaan monilla terveysasemilla jo nyt, niin entäs sitten, jos ajanvarauksia, reseptinuusintapyyntöjä ja soittopyyntöjä laitetaan ihan sokkona, aiemmasta tietämättä? Jos lääkäri on perjantaina linjannut, että Diapamia ei uusita enää puhelimitse, vaan ainoastaan vastaanotolla, niin se linjaus on myös seuraavana tiistaina voimassa ja sairaanhoitajan on se välttämätöntä nähdä, jotta kukaan ei tekisi turhaa työtä. Jos olet soittanut eilen vaivalla X ja sinua on kehotettu ottamaan viikon ajan ibuprofeenia 400 mg kolmesti päivässä, on sairaanhoitajan eka kysymys, että oletko ottanut sitä ibuprofeenia ja jos et, niin miksi ihmeessä. Myös tieto esimerkiksi psykiatrian poliklinikan hoidossa olevasta paranoidista skitsofreniasta on sairaanhoitajalle äärimmäisen olennainen, samoin muistisairausdiagnoosi.
Kerran lähdin omalla autollani miehen perään ja menin pilkkaamaan häntä kotiovellensa tiedoissa olleista eturauhasvaivoista ja tuseerauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinversio, ajanvaraus: ei päästä käsiksi potilaskertomuksiin eikä vähempää voisi kiinnostaa.
Ei myöskään tehdä hoidon tarpeen arviointia.Vai ette tee hoidon tarpeen arviointia? Miksi noita tarinoita kuulee sitten koko aika ettei pääse takaisinsoittojärjestelmästä läpi, pakko teillä on siellä jotenkin priorisoida
Juu, ei tehdä, voin kääntää puhelun hoitakapuhelinpalveluun, eri porukka.
Ette pääse läpi, koska niin monet jättävät callbackin heti (ja cb-jono pitenee), kun 5 minuutin odotus päästäisi suoraan läpi. Ollaan sata kertaa toivottu tähän muutosta automaattiin. Mitään ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä yritämme löytää sen noloimman ja naurettavimman diagnoosin (esim. peräpukamat, ilmavaivat) ja keskustelemme niistä antaumuksellisesti kahvihuoneessa. Mikäli emme jaksa odottaa sinne asti, kiherrämme jopa luukulla heti asiakkaan lähdettyä. Ainoa asia mikä pitää mielenterveyteni rippeet kasassa näillä palkoilla
t. vastaanottovirkailija
No tämä on kyllä oikeasti nähty!!
t. asiakas
Ei tarvitse olla edes hoitaja ja näkee KAIKEN!
Ihan mitä tippuria tai masennusta olet joskus käynyt valittamassa lääkärissä, minä tiedän siitä.
Joskus jopa puran lääkärinkäyntisi sanelunkin, hui!
t. kyseisen luukun sihteeri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä yritämme löytää sen noloimman ja naurettavimman diagnoosin (esim. peräpukamat, ilmavaivat) ja keskustelemme niistä antaumuksellisesti kahvihuoneessa. Mikäli emme jaksa odottaa sinne asti, kiherrämme jopa luukulla heti asiakkaan lähdettyä. Ainoa asia mikä pitää mielenterveyteni rippeet kasassa näillä palkoilla
t. vastaanottovirkailija
No tämä on kyllä oikeasti nähty!!
t. asiakas
lähinnä julkisella puolella lisättäköön
Vierailija kirjoitti:
Yleensä yritämme löytää sen noloimman ja naurettavimman diagnoosin (esim. peräpukamat, ilmavaivat) ja keskustelemme niistä antaumuksellisesti kahvihuoneessa. Mikäli emme jaksa odottaa sinne asti, kiherrämme jopa luukulla heti asiakkaan lähdettyä. Ainoa asia mikä pitää mielenterveyteni rippeet kasassa näillä palkoilla
t. vastaanottovirkailija
ettekö häpeä? ahdistavaa ajatella että tällaisia ihmisiä on olemassa
Potilaskertomuksille nauretaan meillä sukujuhlissakin. Selvästi yläluokkainen nainen kävi vastaanotolla emättimen kuivuuden takia, huusin luukusta kovaa hänen peräänsä että osta sitten Vagifemiä, hygieenisempää kun on joka puikolle oma asetin.
Vierailija kirjoitti:
Potilaskertomuksille nauretaan meillä sukujuhlissakin. Selvästi yläluokkainen nainen kävi vastaanotolla emättimen kuivuuden takia, huusin luukusta kovaa hänen peräänsä että osta sitten Vagifemiä, hygieenisempää kun on joka puikolle oma asetin.
ah että hoitoala on sitten ihanaa <3
Yleensä yritämme löytää sen noloimman ja naurettavimman diagnoosin (esim. peräpukamat, ilmavaivat) ja keskustelemme niistä antaumuksellisesti kahvihuoneessa. Mikäli emme jaksa odottaa sinne asti, kiherrämme jopa luukulla heti asiakkaan lähdettyä. Ainoa asia mikä pitää mielenterveyteni rippeet kasassa näillä palkoilla
t. vastaanottovirkailija