DnD on edelleen rasistinen peli eikä uuden sukupolven DnD One (eli 6. edition) tee elettäkään sen korjaamiseksi
Dungeons & Dragons 5e:n saaman kritiikin ja palautteen pohjalta DnD:n 6. edition eli DnD One on tulossa 2024, mutta rodut on edelleen päätetty pitää osana peli maailmaa siitä huolimatta, että stereotypiat on nyt poistettu tulevasta editionista ja peliä julkaiseva Wizards of the Coast (WotC) antoi kesäkuussa 2020 lausuntonsa sitoutumisestaan parempaan divesiteettiin ja monimuotoisuuteen Dungeons & Dragonsissa.
On örkit, haltijat, tontut, puolituiset ja monet muut ihmisen kaltaiset humanoidit vaikka yksinkertaisesti koko rotuluokittelu voitaisiin poistaa koko pelistä ja puhua jatkossa erilaisista humanoideista tai ihmisistä. Esimerkiksi örkit ja jätit ovat olleet pelissä ja Tolkienin kirjoissa rasistinen heijastuma nomadisista keskiaasian heimoista ja muista aasialaisista ja ihonväriltään erilaisten humanoidi-olentojen leimaaminen pahoiksi, vihollisiksi tai ilkeiksi on koettu DnD:ssä kiusalliseksi ja ollut tiedossa jo hyvin pitkään.
Rasistisen rotuajattelun ja -jaottelun sisällyttäminen peliin on herättänyt polemiikkia ja moraali kohu jo pelin syntyhetkistä lähtien kun se ilmestyi ensi kertaa joskus 70-luvulla Yhdysvalloissa ja amerikkalaisissa lukioissa peli on afroamerikkalaisten opiskelijoiden kovassa poikotissa pelin pahasti ongelmallisen taustasävyn vuoksi. Kritiikkiä peli on myös saanut siitä, että DnD:tä pelaavat ryhmät ovat sen vahvasti valko-painotteista eikä diversiteettiys ja oppilaiden monipuolisuus näy DnD-ryhmissä.
Mitä pitäisi sitten tehdä? Olemassa on jo joissain kolmannen osapuolen kickstarter -julkaisuissa jo pitkään käytetty hyväksi katsottu ratkaisu, jossa olentojen jako rotuihin on kokonaan poistettu ja sen sijaan olennot ryhmitellään sen mukaan minkä kokoinen humanoidi se on ja minkä tasoinen sentiet se on:
Large humanoidi (sisäl. aiemmat jätit, örkit ja kärmes-syntyiset)
Medium humanoidi (sisäl. entiset ihmiset, haltiat ja hiitehiset)
Small humanoidi (sisäl. entiset viherpeikot, puolituiset, maahiset, partahiset)
High Sentient (eli humanoidit ja hirviöt)
Mid sentient (eli eläimet ja olennot)
Low sentien (eli kasvit)
Pelin toinen vähemmän puhuttu moraali ja etiikka ongelma on, että raaka tappaminen, väkivalta, sotiminen, ryöstäminen sekä toisien humanoidien ja olentojen alistaminen sallitaan tuossa kyseisessä pöytäroolipelissä rankaisematta huonosta käytöksestä ja ilman opetusta että sellainen on väärin. Miettikääpä sitä vaikka sellaisessa kontekstissa jos kyse olisikin Euroopan kolonialostisesta riistohistoriasta eikä fantasiasta, niin kuinka miellyttävää on mennä jollain roistoporukalla vieraaseen maahan ja rohmuta kaikki sieltä löytyvät aarteet ja rikkaudet puhumattakaan paikallisen eläimistön ja faunan kohtelusta. Peli toimisi ja olisi paljon mukavampi ja hauskempi jos se ei olisi niin raaka ja väkivaltainen, ja taistelujen sijaan paikallisia autetyaisiin auttamaan itse itseään ja hyödyntämään paikallisia resursseja omiin tarpeisiin sen sijaan että lootattaisiin kaikki mahdolliset rikkaudet itselle.
Kommentit (4)
Samasta syystä ja ongelmasta en katso Disneyn Zootropolista. Se on rasistinen elokuva,jossa elokuvan eläimet on jaettu eläinlajeihin ja kolmannes kyseisestä elokuvasta kasvinsyöjät halveksii ja haukkuu lihansyöjiä. Se kuvotti.
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä ja ongelmasta en katso Disneyn Zootropolista. Se on rasistinen elokuva,jossa elokuvan eläimet on jaettu eläinlajeihin ja kolmannes kyseisestä elokuvasta kasvinsyöjät halveksii ja haukkuu lihansyöjiä. Se kuvotti.
Koko elokuvahan oli tehty sillä ajatuksella että tarkoitus pyhittää keinot eli opetetaan eläinten avulla lapsille mitä rasismi on näyttämällä rasismi vaikka nimen omaa lasten elokuvissa ja animaatioissa ei mitään sellaista tulisi olla sillä rasismi on väärin ja ilkeää mikä pilaa hyvän elokuvan.
Miksi sisällyt peliisi rasismia? Dm päättää rotujen asemasta maailmassaan.
Voi luoja🤦