Opet. Mikä numero tulee normaalisti, jos pisteitä 44/48?
Mikä olisi teistä sopiva numero kokeesta, jos kyseessä on alakoulun koe?
Kommentit (30)
Mulla isommat oppilaat. Niiden mittarissa tuo olisi 9.
Virhehän tuo on. Ajatuksissaan on laittanut kasi ysin sijaan. Laita viesti ja kysy että onko kyseessä numerovirhe.
Tuolla pistemäärällä antaisin 9,5. On kyllä todella tiukka ja omituinen (mahdotonkin) arviointi. Ehkä kyseessä on virhe? Sinuna kysyisin perusteluita arvostelulle.
Sillä tuosta ylöspäin jokainen piste tarkoittaa puolen numeron nousua numerossa.
Kunhan vaan pitää tiukkaa arviointia.
Sama kai tuolla, että mitä numeroita alakoulussa saa - en ehkä pojalle sitä viitsi sanoa kuitenkaan.
ap
muun luokan taso ratkaisee. mun opet (fiksuimmat) ainakin katsoivat ensin kokeet läpi ja lopuksi antoivat arvosanat, osa Gaussin käyrän mukaan, osa muuten. Koe on voinut olla liian vaikea tai helppo tai sopiva, siksi pistemäärä ei kerro mitään.
käsittämätöntä, että kokeen arvostelu päätetään sen jälkeen, että miten koe on mennyt. Jos esim. itse opetan kahta rinnakkaisluokkaa ja pidän niille samat kokeet, mutta eri aikaan vuodesta, niin jos vaikka a luokalla on ihan palikkaa porukaa ja b luokalla on fiksuja oppilaita, niin onko reilua, että samasta kokeesta saa sitten luokasta riippuen samoilla pisteillä eri numeron?
On todella kauheaa olla heikko oppilas hyvällä luokalla silloin. Eipä paljon positiivista kannustusta siitä tule.
ap
ylioppilaskokeissakin katsotaan yleistä tasoa. Ja harvemmin luokka koostuu 25 nerosta ja yhdestä tallukasta.
Fiksuimmat opet tekee aina uudet kokeet kuten suunnittelee tunnitkin luokasta riippuen. Kyllä meilläkin aikoinaan oli usealle luokalle sama koe, mutta se oli täsmälleen samaan aikaan. 80-ja 90-luvulla ainakin yläasteella onnistui järjestää.
t. se gaussin käyrän kannattaja
Mutta silloin otanta on tuhansia oppilaita.
Esimerkiksi meidän koulussa on kaksi rinnakkaista luokkaa, johon toiseen on pyritty pääsykokeella ja varsin normaalia on, että sen luokan keskiarvo on samasta kokeesta numeroa parempi kuin rinnakkaisen luokan. Jos lähtisin näitä tasaamaan samaan keskiarvoon, niin kyllähän siinä niille tallukoille tulis aina vitosia ja rinnakkaisella luokalla saisivat seiskoja.
käytin tässä nyt vain tämmöistä esimerkkiä havainnollistaakseni asiaa.
ap
ylioppilaskokeissakin katsotaan yleistä tasoa. Ja harvemmin luokka koostuu 25 nerosta ja yhdestä tallukasta.
Näistä pari huolimattomuusvirhettä tehneistä täytyy sitten tehdä keskitasoa jotta tulee ero niihin täydet pisteet saaneisiin?
ehkä koe on ollut liian helppo ja ope yrittää peitellä sitä tuolla tavalla.
että luokan lapsista on puolet maahanmuuttajia ja kyseessä oli äidinkielen koe. Omalla lapsellani oli 2 virhettä luetun ymmärtämisen osiossa, kaikki kielioppitehtävät olivat oikein. Vaikea kuvitella, että kaikki maahanmuuttajat olisivat pärjänneet vielä paremmin kuin poikani. Eli luokan keskiarvo ei ole varmaan ollut kovin korkea edes, mutta se on väkisin laskettu tosi alas. Näin siis itse luulen, tietoa ei tietysti asiasta ole.
Oltava virhe tai sitten jokin aivan omituinen perustelu.
tiukemmalla arvostelulla. Sama peruskoulun arviointitaulukko on käytössä kaikilla. Toki otan esim. lukihäiriön huomioon todistusarvosanaa antaessani.
Mitä tulee kokeen vaikeuteen tai helppouteen, niin joskushan koe menee huonosti siksi, ettei siihen ole luettu eikä siksi, että se olisi liian vaikea. Samalla tavoin hyvin mennyt koe ei ole välttämättä ollut helppo vaan oppilaat ovat valmistautuneet hyvin.
Usein kokeen lopussa kysyn oppilaiden mielipiteitä kokeen vaikeustasosta (helppo, sopiva, vaikea). Joskus käy niinkin, että koe on oppilaan mielestä helppo, mutta silti arvosanaksi tulee esim. 6.
eli se olisi suunnilleen 9/10 eli 9 numerona.
yläkoulun ope ja itsekin antaisin 9,5 numeroksi (tällöin puolella pisteistä pääsisi läpi). Vähän naama venähti, kun oma lapsi sai tuolla pistemäärällä 8,5. Melkoisen tiukka koearviointi 4-sivuisesta kokeesta mielestäni.