Mikä ero on lentämisessä käsitteillä heading ja bearing?
Kommentit (10)
Onko tiukka paikka? Suomenlahdellako olet? Eksy vaan.
Eikö tupolevissa ole navigaattoria?
Heading on se minne nenä osoittaa jos katsoo kulkusuuntaan suoraan. Suuntima on sitten se mihin voi vaikka etusormella osoitella.
Heading on sitä kun lentoemo ottaa suikkiin.
Bearing on sitä kun lentoperämiehesi on kookas, parrakas nahkahomo.
Heading = magneettinen tai tosisuunta, jonne koneen nokka osoittaa
Bearing = magneettinen tai tosisuunta navigointilaitteelle (esim. VOR) tai navigointilaitteelta koneelle
Vierailija kirjoitti:
Heading = magneettinen tai tosisuunta, jonne koneen nokka osoittaa
Bearing = magneettinen tai tosisuunta navigointilaitteelle (esim. VOR) tai navigointilaitteelta koneelle
Nuo termit ovat ihan yleisiä, eivätkä mitenkään pelkästään lentämiseen liittyviä. Heading on suomeksi suunta, tarkoittaen sitä mihin suuntaan oma tai lentokoneen nokka tai aluksen keula osoittaa.
Bearing on suomeksi suuntima, ja tarkoittaa sitä suuntaa missä jokin on, esimerkiksi se mihin on tarkoitus mennä. Voi myös olla suuntima vaikka (radio)majakkaan tai muuhun kiintopisteeseen. Autopilotin suuntima on yleensä oletusarvoisesti seuraavan kääntöpisteen suuntima.
Jos kuljet suoraan itään niin kulkusuuntasi on 90 ja suuntima etelänavalle on 180. Nokkasi voi osoittaa vaikka koilliseen jolloin suuntasi olisi 45.
Vastaajan 5 pyynnöstä aloitus on ilmoitettu asiattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Heading = magneettinen tai tosisuunta, jonne koneen nokka osoittaa
Bearing = magneettinen tai tosisuunta navigointilaitteelle (esim. VOR) tai navigointilaitteelta koneelle
Jos puhe on GPS:stä niin heading tarkoittaa kulkusuuntaa, eikä sitä minne koneen nokka osoittaa. Bearing on suuntima, mikä kertoo missä suunnassa jokin on.
Viime viikolla asensin alukseeni suuntimasensorin, koska gps-kulkusuunta ei sano mitään siitä minne aluksen keula osoittaa esimerkiksi ajelehtiessa tai tuulen aiheuttaessa sortoa.
Ne alkaa eri kirjaimella