esimerkiksi lääkärrn sai puhelinajan melkein sata vuotta sitten, tiesi milloin sovittu eikä odoteltu epämääräisesti,
mutta jotkut tahot eivät kykene siihen vieläkään.
Kommentit (8)
Mitäh, mihin tämä liittyy?!? Oli miten oli, mutta vielä parikymmentä vuotta sitten lääkärit oli aivan pahamaineisia myöhästelijöitä. Lääkärinaika oli klo 12, niin lääkäri saattoi ihan pokkana tulla kutsumaan potilasta klo 15. Annoin muutaman kerran raivoisaa palautetta. Onneksi nykyisin on asiat paremmin.
Silloin puhelimeen oli vastaamassa juuri se lääkäri, joka heti laittoi vakavat tapaukset etusijalle. Ja silloin ihmisiä kuoli kuin kärpäsiä milloin mihinkin outouteen, joka merkittiin milloin miksikin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäh, mihin tämä liittyy?!? Oli miten oli, mutta vielä parikymmentä vuotta sitten lääkärit oli aivan pahamaineisia myöhästelijöitä. Lääkärinaika oli klo 12, niin lääkäri saattoi ihan pokkana tulla kutsumaan potilasta klo 15. Annoin muutaman kerran raivoisaa palautetta. Onneksi nykyisin on asiat paremmin.
Entä jos syy olikin myöhästelevissä potilaissa, jotka myöhästymisestään huolimatta vaativat, että heidän asiansa hoidetaan nyt? Todennäköisesti lääkäri otti poliklinikalla ajanvarauksella vastaan myös päivystyksenä tulevat siinä muiden välissä - eihän siinä kukaan pysy "aikataulussa". Pääsit kuitenkin lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Mitäh, mihin tämä liittyy?!? Oli miten oli, mutta vielä parikymmentä vuotta sitten lääkärit oli aivan pahamaineisia myöhästelijöitä. Lääkärinaika oli klo 12, niin lääkäri saattoi ihan pokkana tulla kutsumaan potilasta klo 15. Annoin muutaman kerran raivoisaa palautetta. Onneksi nykyisin on asiat paremmin.
Lääkäri oli viimeksi myöhässä, kun edellinen potilas oli myöhässä. Kaikki ajat siirtyivät sitten eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäh, mihin tämä liittyy?!? Oli miten oli, mutta vielä parikymmentä vuotta sitten lääkärit oli aivan pahamaineisia myöhästelijöitä. Lääkärinaika oli klo 12, niin lääkäri saattoi ihan pokkana tulla kutsumaan potilasta klo 15. Annoin muutaman kerran raivoisaa palautetta. Onneksi nykyisin on asiat paremmin.
Potilaalla saattaa olla myös pitkän ajan vaativa asia, esim. syöpädiagnoosista informoiminen ja sen suunitelman kertominen, miten nyt edetään - tai sitten esim. rutiinissa gynekologisessa tarkastuksessa havaitaan jotain, jonka vuoksi onkin samalla ajalla otettava koepala kohdunkaulasta tai kohdun limakalvolta. Ei ole aina järkevää varata uutta aikaa, vaikka vastaanotto venyisikin seuraavan potilaan ajalle.
Sata vuotta sitten ei kyllä juuri puhelimia ollut kuin joissain harvoissa varakkaammissa pirteissä. Eikä todellakaan saanut mitään "lääkärin puhelinaikaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäh, mihin tämä liittyy?!? Oli miten oli, mutta vielä parikymmentä vuotta sitten lääkärit oli aivan pahamaineisia myöhästelijöitä. Lääkärinaika oli klo 12, niin lääkäri saattoi ihan pokkana tulla kutsumaan potilasta klo 15. Annoin muutaman kerran raivoisaa palautetta. Onneksi nykyisin on asiat paremmin.
Potilaalla saattaa olla myös pitkän ajan vaativa asia, esim. syöpädiagnoosista informoiminen ja sen suunitelman kertominen, miten nyt edetään - tai sitten esim. rutiinissa gynekologisessa tarkastuksessa havaitaan jotain, jonka vuoksi onkin samalla ajalla otettava koepala kohdunkaulasta tai kohdun limakalvolta. Ei ole aina järkevää varata uutta aikaa, vaikka vastaanotto venyisikin seuraavan potilaan ajalle.
Sössöti söö. Sellaisissa tilanteissa pitää varata pidempi vastaanottoaika, tai jättää myöhästynyt potilas välistä. Hän jääkööt sitten viimeiseksi.
Moni joutuu menemään lääkärille kiireessä kesken oman työpäivän, arvioimaan pysäköintiajan, järjestämään lastenhoidon tms. Kyllä silloin on lääkärin velvollisuus olla aikataulussa.
Myöhästely kertoo huonosta organisointikyvystä ja ammattitaidon puutteesta.
Silloiset lääkärit eivät osanneet nykymittapuulla paljoakaan jos juuri mitään. Antibiootit auttoivat moniin yleisiin sairauksiin, mutta en lähde tarkistamaan, milloin ne tuli yleiseen käyttöön.