Selvitetään tämä viimein: mikä on kapellimestarin rooli sinfoniaorkesterissa?
Olen ana ollut sitä mieltä, että ei mikään. Ja olen edelleen. Olen tehnyt aika paljon omaa tutkimusta aiheesta katsomalla klassisen musiikin konsertteja. Ja ehkä noin yli 95% ajasta soittajat katsovat nuottejaan, eivät siis suinkaan kapellimestaria. Jossain välissä joku vähän vilkaisee, mutta sitten katse palaa nuotteihin. Miten se kapellimestarin huitominen on niiiin tärkeää, jos kukaan häntä ei juuri katso?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Kapellimestari on se, jonka tulkinnan mukaan soittajat soittaa. Sama kappale voi olla aivan erilainen eri kapellimestarien välillä.
Luitko aloitusta?
Miten se kapellimestarin huitominen on niiiin tärkeää, jos kukaan häntä ei juuri katso?
Montako aloitusta ajattelit tästä samasta asiasta tehdä? Ihan turha sulle on mitään selittää koska et hyväksy mitään faktoja mitä asiasta kerrotaan.
Ne pysyy rytmissä ainakin. Katsoo kapmestaria tärkeillä hetkillä, tietävät koska vinkuttaa omaa soitinta
Mua myös naurattaa katso kapellimestarin huitomisesta. Ymmärrän, että hän antaa aloitusmerlin alussa, sen jälkeen hän on tarpeeton, orkesteri osaa kyllä soittaa ilmankin. Työ on lähinnä käsien heiluttelua musiikin tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapellimestari on se, jonka tulkinnan mukaan soittajat soittaa. Sama kappale voi olla aivan erilainen eri kapellimestarien välillä.
Luitko aloitusta?
Miten se kapellimestarin huitominen on niiiin tärkeää, jos kukaan häntä ei juuri katso?
Kyllä ne soittajat katsovat, vaikket sitä maallikkona tajua. Siksi elehtiminen on suurta ja monet kapellimestarit käyttävät tikkua, että johtamista pystyy seuraamaan myös näkökentän laidoilta.
Täysikokoinen sinfoniaorkesteri on niin suuri, ettei se pysy edes samassa rytmissä ilman että joku sitä johtaa. Kuulokuvaan ei voi luottaa viiveen takia, vaan pulssi katsotaan kapellimestarin lyönnistä. Kapellimestari myös päättää miten orkesteri toteuttaa mm. dynaamisen ja muun musiikin sisällön, ei niistä orkesteri äänestä tai jokainen päätä itsekseen miten soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapellimestari on se, jonka tulkinnan mukaan soittajat soittaa. Sama kappale voi olla aivan erilainen eri kapellimestarien välillä.
Luitko aloitusta?
Miten se kapellimestarin huitominen on niiiin tärkeää, jos kukaan häntä ei juuri katso?
Kyllä ne soittajat katsovat, vaikket sitä maallikkona tajua. Siksi elehtiminen on suurta ja monet kapellimestarit käyttävät tikkua, että johtamista pystyy seuraamaan myös näkökentän laidoilta.
Täysikokoinen sinfoniaorkesteri on niin suuri, ettei se pysy edes samassa rytmissä ilman että joku sitä johtaa. Kuulokuvaan ei voi luottaa viiveen takia, vaan pulssi katsotaan kapellimestarin lyönnistä. Kapellimestari myös päättää miten orkesteri toteuttaa mm. dynaamisen ja muun musiikin sisällön, ei niistä orkesteri äänestä tai jokainen päätä itsekseen miten soittaa.
Ammattimuusikko ei pysy rytmissä ilman apua? Pitäisiköhän harkita jotain toista ammatttia...
No luin aloituksen ja yritin vastaakin, mutta eipä tuntunut vastaus menevän perille. Kapellimestari päättä miten joku kappale tulkitaan. Mitä kohtia painotetaan, tempo, dynamiikka jne kapellimestarin rooli on tärkeä. Orkesteri on harjoitellut kapellimestarin johdolla pitkiä aikoja, eihän ne nyt vaan sinne estradille kävele ja ala jokainen soittamaan tyhjästä eteen lyötyjä nuotteja ja kapellimestari yritä sielä sitten jotain vauhtia jota kukaan ei huomaa.
Samaa olen ihmetellyt, vaikka olen ihan oikeasti yrittänyt asiaa ymmärtää. Jos ajatellaan tulkintaa niin miksi sitä varten pitäisi olla siellä edessä huitomassa. Eihän näytelmän ohjaajakaan huido ja osoittele siellä lavan reunalla esityksen aikana vaan ne tulkinnat harjoitellaan ennen esitystä.
Orkesterilla tulee olla johtaja, joka heiluttelee käsiään, ja jos soitto menee hyvin, tämä vie kaiken kunnian. Johtajan peruselementti bisnesmaailmassakin on heilutella paljon käsiään, jotta on edes jotain tekemistä palkkansa eteen. Jotkut ovatkin kyseenalaistaneet sen, että tarvitaanko näitä käsien heiluttelijoita lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
No luin aloituksen ja yritin vastaakin, mutta eipä tuntunut vastaus menevän perille. Kapellimestari päättä miten joku kappale tulkitaan. Mitä kohtia painotetaan, tempo, dynamiikka jne kapellimestarin rooli on tärkeä. Orkesteri on harjoitellut kapellimestarin johdolla pitkiä aikoja, eihän ne nyt vaan sinne estradille kävele ja ala jokainen soittamaan tyhjästä eteen lyötyjä nuotteja ja kapellimestari yritä sielä sitten jotain vauhtia jota kukaan ei huomaa.
Tämä vastaus siis 2 kommentoijalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapellimestari on se, jonka tulkinnan mukaan soittajat soittaa. Sama kappale voi olla aivan erilainen eri kapellimestarien välillä.
Luitko aloitusta?
Miten se kapellimestarin huitominen on niiiin tärkeää, jos kukaan häntä ei juuri katso?
Kyllä ne soittajat katsovat, vaikket sitä maallikkona tajua. Siksi elehtiminen on suurta ja monet kapellimestarit käyttävät tikkua, että johtamista pystyy seuraamaan myös näkökentän laidoilta.
Täysikokoinen sinfoniaorkesteri on niin suuri, ettei se pysy edes samassa rytmissä ilman että joku sitä johtaa. Kuulokuvaan ei voi luottaa viiveen takia, vaan pulssi katsotaan kapellimestarin lyönnistä. Kapellimestari myös päättää miten orkesteri toteuttaa mm. dynaamisen ja muun musiikin sisällön, ei niistä orkesteri äänestä tai jokainen päätä itsekseen miten soittaa.
Ammattimuusikko ei pysy rytmissä ilman apua? Pitäisiköhän harkita jotain toista ammatttia...
Ymmärrätkö itse, että se rytmi ei pysy mekaanisesti samana läpi teoksen? Jos nuotissa on merkintä että tässä vähän hitaammin ja tässä pieni tauko, niin jonkun täytyy päättää kuinka paljon hitaammin, tarkalleen minkä pituinen pieni tauko jne.
Jos et tämän vertaa ymmärrä, niin kannattaisiko harkita jotain toista pakkomiellettä?
Katso areenasta orkesterin edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapellimestari on se, jonka tulkinnan mukaan soittajat soittaa. Sama kappale voi olla aivan erilainen eri kapellimestarien välillä.
Luitko aloitusta?
Miten se kapellimestarin huitominen on niiiin tärkeää, jos kukaan häntä ei juuri katso?
Kyllä ne soittajat katsovat, vaikket sitä maallikkona tajua. Siksi elehtiminen on suurta ja monet kapellimestarit käyttävät tikkua, että johtamista pystyy seuraamaan myös näkökentän laidoilta.
Täysikokoinen sinfoniaorkesteri on niin suuri, ettei se pysy edes samassa rytmissä ilman että joku sitä johtaa. Kuulokuvaan ei voi luottaa viiveen takia, vaan pulssi katsotaan kapellimestarin lyönnistä. Kapellimestari myös päättää miten orkesteri toteuttaa mm. dynaamisen ja muun musiikin sisällön, ei niistä orkesteri äänestä tai jokainen päätä itsekseen miten soittaa.
Ammattimuusikko ei pysy rytmissä ilman apua? Pitäisiköhän harkita jotain toista ammatttia...
Ymmärrätkö itse, että se rytmi ei pysy mekaanisesti samana läpi teoksen? Jos nuotissa on merkintä että tässä vähän hitaammin ja tässä pieni tauko, niin jonkun täytyy päättää kuinka paljon hitaammin, tarkalleen minkä pituinen pieni tauko jne.
Jos et tämän vertaa ymmärrä, niin kannattaisiko harkita jotain toista pakkomiellettä?
No miksi niiden nuottien sitten pitää olla tuollaisia? Eikö olisi kätevämpää, että jonkun teoksen voisi soittaa ilman että tarvii tuollaisia arvuutella?
Herbert von Karajan sanoi aikoinaan haastattelussa, että kapellimestarin on tärkeää orkesterin johtamisen lisäksi tietää, että milloin orkesteria ei pidä ns. johtaa ja se on silloin kun orkesteri soittaa hyvin. Edellä onkin jo lueteltu ne asiat, joista kapellimestari vastaa silloin kun johtaa orkesteria.
Iso joukko soittajia lyödään yhteen tilaan ilman johtajaa. Miten siitä eteenpäin? Niinpä niin.
Vierailija kirjoitti:
Herbert von Karajan sanoi aikoinaan haastattelussa, että kapellimestarin on tärkeää orkesterin johtamisen lisäksi tietää, että milloin orkesteria ei pidä ns. johtaa ja se on silloin kun orkesteri soittaa hyvin. Edellä onkin jo lueteltu ne asiat, joista kapellimestari vastaa silloin kun johtaa orkesteria.
Iso joukko soittajia lyödään yhteen tilaan ilman johtajaa. Miten siitä eteenpäin? Niinpä niin.
No tuntuu ainakin hevikitaresteilta onnistuvan tuo soittaminen, vaikka lavalla olisi useampikin ihminen soittamassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herbert von Karajan sanoi aikoinaan haastattelussa, että kapellimestarin on tärkeää orkesterin johtamisen lisäksi tietää, että milloin orkesteria ei pidä ns. johtaa ja se on silloin kun orkesteri soittaa hyvin. Edellä onkin jo lueteltu ne asiat, joista kapellimestari vastaa silloin kun johtaa orkesteria.
Iso joukko soittajia lyödään yhteen tilaan ilman johtajaa. Miten siitä eteenpäin? Niinpä niin.
No tuntuu ainakin hevikitaresteilta onnistuvan tuo soittaminen, vaikka lavalla olisi useampikin ihminen soittamassa
Ja Aleksi Laiho johtamassa harjoituksia ja varsinaista esiintymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapellimestari on se, jonka tulkinnan mukaan soittajat soittaa. Sama kappale voi olla aivan erilainen eri kapellimestarien välillä.
Luitko aloitusta?
Miten se kapellimestarin huitominen on niiiin tärkeää, jos kukaan häntä ei juuri katso?
Kyllä ne soittajat katsovat, vaikket sitä maallikkona tajua. Siksi elehtiminen on suurta ja monet kapellimestarit käyttävät tikkua, että johtamista pystyy seuraamaan myös näkökentän laidoilta.
Täysikokoinen sinfoniaorkesteri on niin suuri, ettei se pysy edes samassa rytmissä ilman että joku sitä johtaa. Kuulokuvaan ei voi luottaa viiveen takia, vaan pulssi katsotaan kapellimestarin lyönnistä. Kapellimestari myös päättää miten orkesteri toteuttaa mm. dynaamisen ja muun musiikin sisällön, ei niistä orkesteri äänestä tai jokainen päätä itsekseen miten soittaa.
Ammattimuusikko ei pysy rytmissä ilman apua? Pitäisiköhän harkita jotain toista ammatttia...
Ymmärrätkö itse, että se rytmi ei pysy mekaanisesti samana läpi teoksen? Jos nuotissa on merkintä että tässä vähän hitaammin ja tässä pieni tauko, niin jonkun täytyy päättää kuinka paljon hitaammin, tarkalleen minkä pituinen pieni tauko jne.
Jos et tämän vertaa ymmärrä, niin kannattaisiko harkita jotain toista pakkomiellettä?
No miksi niiden nuottien sitten pitää olla tuollaisia? Eikö olisi kätevämpää, että jonkun teoksen voisi soittaa ilman että tarvii tuollaisia arvuutella?
No kerropa, miten tällainen käytännössä toteutettaisiin? Merkitsemällä nuottiin ajankäyttöä liittyvät asian 0,0001 sekunnin tarkkuudella, dynamiikka 0,0001db tarkkuudella ja sävyihin liittyvät asiat jollain taikakielellä, jonka kaikki 50 soittajaa sitten ymmärtävät samalla tavalla ilman että kukaan kontrolloi miltä lopputulos kuulostaa? Ihminen ei toimi noin, eikä livemusiikissakaan olisi juuri mieltä jos tilaa ei jäisi ns. hetkessä syntyvälle tulkinnalle, vaan kaikki olisi etukäteen ohjelmoitua. Tätä henkilökohtaista tulkintaa ei voi sellainen joukko toteuttaa jokainen omaansa yhtä aikaa, tai lopputulos on sekasotku.
Kapellimestari on myös ainoa, joka näkee koko partituurin eli mitä orkesterissa kokonaisuutena tapahtuu. Soittaja näkee vain oman stemmansa, eikä voi tietää mitä esiinnostettavia asioita muut soittimet milloinkin tekevät. Heidän tehtävänsä on osata oma osuutensa, kapellimestarin tuntea koko teos ja jokaisen soittimen rooli siinä.
Bändisoittoa kitaristiläjällä on turha verrata tuohon, heidän tilanteessaan homma etenee samana pysyvän, rummuista ja bassosta kuultavan sykkeen mukaan. Siksi tuollaisella isolla joukolla soittajia on monitorikaiuttimet tai korvamonitorit, joista he kuulevat tämän sykkeen vahvistettuna. Akustinen orkesteri ei voi edetä kuulokuvaan mukaan, koska ison salin laidalta toiselle viive on jo sellainen, että soitto muuttuisi eriaikaiseksi. Pienempi kamariyhtye tai -orkesteri voikin hyvin soittaa ilman johtajaa, ja harjoitella yhtenäisen soiton keskenään koska ovat lähemmässä kontaktissa toisiinsa.
Kapellimestari on se, jonka tulkinnan mukaan soittajat soittaa. Sama kappale voi olla aivan erilainen eri kapellimestarien välillä.