Voisiko joku opettaja selittää, mihin tarvitaan läksyjä?
Miksi niitä ei voi tehdä tunnilla, ainakin suurimmaksi osaksi? Miksi lapsille ja nuorille ei suoda vapaa-aikaa koulupäivän jälkeen kuten aikuisille työpäivän jälkeen?
Kommentit (19)
Tunnilla opettaja käy läpi opetettavan asian. Noin 60-70 % ajasta menee oppilaiden paimentamiseen riippumatta siitä, minkä ikäisiä he ovat. Tunnilla ehtisi läksyt tekemään vain siinä tapauksessa, että päivässä olisi vain 1-2 eri aineen oppitunteja. Luulis nyt sinunkin tajuavan noin ykisnkertaisen asian.
Koulupäivä olisi pitempi, läksyt tehtäisiin koulussa. Niin ei olisi läksyjä koulun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tunnilla opettaja käy läpi opetettavan asian. Noin 60-70 % ajasta menee oppilaiden paimentamiseen riippumatta siitä, minkä ikäisiä he ovat. Tunnilla ehtisi läksyt tekemään vain siinä tapauksessa, että päivässä olisi vain 1-2 eri aineen oppitunteja. Luulis nyt sinunkin tajuavan noin ykisnkertaisen asian.
No voisiko ainakin ne, joita ei tarvitse paimentaa, tehdä läksyt sillä aikaa kun opettaja paimentaa niitä paimennettavia?
Koulupäivät voisivat olla pidempiä ja läksyt tehtäisiin koulussa.
Läksyt ovat opitun kertaamista tai syventämistä varten. Joskus läksyt ovat myös uuteen asiaan tutustumista, jolloin tunnilla sitten syvennetään sitä jo opittua.
Olen yläkoulun aineenopettaja. Annan läksyä vain hyvin harvoin.
Harjoitus ja toistot televät mestarin.
Tehostaa oppimista. Eli palautetaan mieleen aikaisemmin päivällä opittu asia ja se siirtyy siten paremmin pitkäaikaisempaan muistiin. Varsinkin alakoululaisilla toistot ja toistot tuottavat hyviä tuloksia kun aivot ovat niin plastiset. Kuinkas moni meistä osaa vielä kertotaulun vaikka unissaankin. Sitä paukutettiin niin paljon, että ei katoa muistista ikinä.
Juuri tulin kommentoimaan sama kuin yläkoulun opettaja. Olen lukion opettaja enkä anna enää juuri lainkaan läksyjä. Ei niitä juuri kukaan tehnyt enää vuosiin.
Läksyt on tärkeitä tyhmemmille oppilaille.
Vierailija kirjoitti:
Läksyt on tärkeitä tyhmemmille oppilaille.
Mutta juuri he eivät niitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnilla opettaja käy läpi opetettavan asian. Noin 60-70 % ajasta menee oppilaiden paimentamiseen riippumatta siitä, minkä ikäisiä he ovat. Tunnilla ehtisi läksyt tekemään vain siinä tapauksessa, että päivässä olisi vain 1-2 eri aineen oppitunteja. Luulis nyt sinunkin tajuavan noin ykisnkertaisen asian.
No voisiko ainakin ne, joita ei tarvitse paimentaa, tehdä läksyt sillä aikaa kun opettaja paimentaa niitä paimennettavia?
Kun se ei mene niin, että ensin kaikki kuuntelevat opettajan opetuksen ja sen jälkeen paimennettavat aloittavat mökän. Ei se opettaja ehdi käydä aihetta läpi vaan oppilaat joutuisivat tekemään läksyt kylmiltään.
Yksi ratkaisu on, että pidennetään oppitunteja ja koulupäivää. Koulupäivät olisi kaikilla klo 8-16. Toki läksyt voi halutessaan tehdä välitunnilla, niin itsekin joskus tein.
On asioita, joita ei opi ilman toistoa ja kertausta, esimerkiksi kielten sanasto.
Läksyjen antaminen on kyllä pitkälti kasvatusta tuleviin haasteisiin. Esimerkiksi yliopistossa viimeistään pitää tehdä töitä itsekseen kotona, lukea tentteihin ja kirjoittaa esseitä. Se on paljon helpompaa, kun on syntynyt rutiineja, miten kotitehtäviä ylipäänsä tehdään.
Samasta syystä jo alkuopetuksessa on hyvä olla kokeita. Olisi aika kamalaa, jos ensimmäinen koe, johon nuori joutuu, olisi esimerkiksi yo-kirjoitukset tai pääsykoe. Jännitystä helpottaa, kun tietää, mitä suunnilleen on edessä.
Kasvattaminen on tuhansia toistoja ja sitä, että harjoitellaan aikuisuuden haasteita varten vähän kerrassaan. Vaikka peruskoululaisten läksyt tai kokeet eivät sinänsä ole niin tärkeitä, se harjoittelu voi olla.
Tunnit ei opeta paljoa. Kaikki opettajan puhe unohtuu muutaman viikon päästä. Täysin waste of time, muuta ku jos haluaa kysyä, mitä ei ymmärrä.
Läksyt itsessään eivät auta myöskään.
Muistikorteilla voit jatkuvasti kerrata. Sovellusohjelma tunnistaa mitkä osaa ja mitä et. Suosittelen tutustumaan Anki sovellukseen esim.
Vierailija kirjoitti:
Läksyt on tärkeitä tyhmemmille oppilaille.
Mutta juuri he eivät niitä tee.
Niin, mutta sille taas ei opettaja voi mitään. On perheitä, joissa eivät vanhemmat katso, ovatko lapset tehneet läksyt. Valitettavasti.
Parempi kysymys on, miksi koulussa käytetään kokonaisia päiviä asioiden opettamiseen, joiden oppimiseen riittäisi 10-15 minuuttia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnilla opettaja käy läpi opetettavan asian. Noin 60-70 % ajasta menee oppilaiden paimentamiseen riippumatta siitä, minkä ikäisiä he ovat. Tunnilla ehtisi läksyt tekemään vain siinä tapauksessa, että päivässä olisi vain 1-2 eri aineen oppitunteja. Luulis nyt sinunkin tajuavan noin ykisnkertaisen asian.
No voisiko ainakin ne, joita ei tarvitse paimentaa, tehdä läksyt sillä aikaa kun opettaja paimentaa niitä paimennettavia?
Kun se ei mene niin, että ensin kaikki kuuntelevat opettajan opetuksen ja sen jälkeen paimennettavat aloittavat mökän. Ei se opettaja ehdi käydä aihetta läpi vaan oppilaat joutuisivat tekemään läksyt kylmiltään.
Yksi ratkaisu on, että pidennetään oppitunteja ja koulupäivää. Koulupäivät olisi kaikilla klo 8-16. Toki läksyt voi halutessaan tehdä välitunnilla, niin itsekin joskus tein.
Miten se välitunnilla läksyjen tekeminen tehostaa oppimista yhtään sen paremmin kuin tunnilla tekeminen?
Ei ollut läksyjä yläluokilla. Ehdin aina tekemään kouluaikana.
Perusta löytyy muistin toiminnasta.