Minkä auton ostaisit nyt?
Olen ollut ilman autoa nyt hetken, mutta työmatkojen yms. vuoksi auton osto olisi suunnitelmissa.
Pientä sähköautoa mietin, mutta ehkä ei ole paras vaihtoehto, jos sähkönkulutusta aletaan säätelemään.
Hybridi ei kai oikeasti ole kovin energiapihi vaan kulutus on pidemmillä matkoilla aika iso.
Minkä auton itse ostaisit nyt?
Itse en aja kovin pitkiä matkoja ja rahaa ehkä voisin käyttää max. 20000 euroa. Sähköautoon hiukan enemmänkin, kun ne ovat tosi hinnakkaita
Kommentit (28)
Ostaisin käytetyn Toyota hybridin, jos ajattelisi vain järjellä, ei tunteella.
Dacia sandero. Tai Dacia Spring. Ei mitään käytettyjä Toyota romuja tai muita pommeja.
Viime viikolla kävin hakemassa Hyundai i10. Näppärä pikkuauto, joka kuluttaa vähän ja on muutenkin halvat kustannukset. Esim vero 112e ja vakuutus kaskoineen 490e vuodessa.
Kiisseliauton.
Ei välttämättä halvin mutta nautin viiliksestä. Mitä enemmän ajan, sen enemmän säästän.
Halvimmaksi tulee käyetty dieselauto. 7-10 vuottakin käytetty kestää kauemmin kuin yksikään sähköauto.
Tarpeen mukaan se auton hankinta. Ajan vuodessa sen verran paljon työajoa metsäteillä ja hankalassa ympäristössä, että olen todennut omaan käyttööni parhaaksi korotetun nelikon, jossa on alennusvaihde. Pääsääntöisesti muut tarpeet autoon (lisävalot eteen ja taakse, vetokoukku, vinssi) pystyy jälkiasentamaan, korotussarjankin toki jos ei ole hankintavaiheessa. Merkillä ei loppujen lopuksi ole niin väliä, mutta toki suosin sellaisia, joissa on halvat huollot (= onnistuu pajalla kun pajalla, eikä edellytä jotain Sveitsissä sijaitsevan merkkihuollon käyttämistä) ja varaosat.
Ja koska autoon tulee pakostakin naarmua ja kolhuja, niin vanhempi ja käytetty malli kelpaa hyvin, ei harmita jälkikäteen niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Halvimmaksi tulee käyetty dieselauto. 7-10 vuottakin käytetty kestää kauemmin kuin yksikään sähköauto.
Mulla dieselin kulutus lähellä 4 Litraa / 100 km. Halvempaa kuin sähköautolla.
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla kävin hakemassa Hyundai i10. Näppärä pikkuauto, joka kuluttaa vähän ja on muutenkin halvat kustannukset. Esim vero 112e ja vakuutus kaskoineen 490e vuodessa.
Pärinää ja tärinää purkissa. Jäisi ajot lähelle nollaa, halpaa toki.
Tiikeriraitainen Fiiat Panda avo-cabriolet v12:sella suorasuihku-turbolla avustettuna
Menisin itse johonkin autokauppaan katselemaan mitä sieltä löytyy. Auton ostajia pelotellaan tällä hetkellä pitkällä toimitusajalla ja sirupulalla, mutta siitä huolimatta autoliikkeestä yleensä löytyy varastosta uusiakin autoja heti, jos on valmis ottamaan sen mitä löytyy.
Muuten ei ole väliä, mutta älykäs ja järkevä ostaa aina Toyotan. Kaikilla mittapuilla paras auto.
Sellaisen jossa on panostettu turvallisuuteen eri tavoin ja hirvieläinriskeihin.
Huyndie Accidenttejä on nyt kymmenes mulla menossa
Käytetty Toyota kestää kaksi kertaa pidempään kuin jokin uusi Audin ruppana. Kannattaa miettiä myös vaihtoarvoa. Kun siitä Audista tai jostain Volkkarin romusta kukaan ei maksa käytettynä mitään, on Toyota vielä priimaa ja haluttua tavaraa vaikka 15 vuotiaana. Jos ostaa uuden Toyotan niin sen arvo ei juuri laske ensimmäisenä parina vuotena. Jos olisi rahaa ostaisin Toyotan uuden sähköauton kunhan se tulee, silloin on Teslatkin helisemässä.
Rellun hybridin ja oranssina. Löytäisin joskus auton parkkikselta
Kaikki kelpaa, periaatteessa, japanilaista en enää haluaisi ja mistään hinnasta en toyotaa. Yksi kerta riitti ehdottomasti.
Riippuu kuljetustarpeesta, statustoiveista ja rahoituksesta (hankinta, kiinteät kulut, liikkuvat kulut), ei noilla tiedoilla voi sanoa mitään.
Pääsääntöisesti pari vuotta vanhalla pikkuautolla kulkee halvimmilla kokonaiskuluilla. Harva semmoista kumminkaan kelpuuttaa muuhun kuin kauppakassiksi.
Yleensä kumminkin statustoiveet ovat ratkaisevat, joten kerropa ne.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin käytetyn Toyota hybridin, jos ajattelisi vain järjellä, ei tunteella.
Järjellä ajateltuna joko uudehko Toyota Yaris hybridi tai sitten jokin 5000 euron polttomoottori auto, kerta ajoa tulee vain vähänlaisesti.
Periaatteesta en osta ainakaan sähköautoa.