Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on hyvää kasvatusta? Tunnusmerkit pinoon!! Mielellään ainakin 10 konkreettista kohtaa

Vierailija
09.05.2010 |

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johdonmukaisuus

tasapuolisuus

oikeudenmukaisuus

lapsen kuunteleminen

lapsen kunnioittaminen

omalla esimerkillä kasvattaminen

rakastaminen

Vierailija
2/4 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakkaus, hyväksyntä, arvostus jne. ovat keskeisiä, mutta aika abstrakteja asioita.



Joten panen tähän nyt niitä ap:n kysymyä konkreettisia kohtia:

1) hyvä ravinto. Lapselle vähärasvaista, vähäsuolaista, niukasti sokeria ja lisäaineita sisältävää, monipuolista ruokaa.

2) Hyvät vaatteet. Ei tarvitse olla merkkivaatetta, mutta riittävän lämmintä, ehjää ja puhdasta rompetta. Ei ylipukeutumista.

3) Lapsen pitää oppia, että muillakin on vuoronsa ja oikeutensa. Ei etuilla, ei puhuta päälle, ei omita leluja.

4) Muiden arvostelu on huonoa käytöstä. Tässä vanhempien on syytä ennen kaikkea näyttää mallia, ei kiellellä. Jos vanhemmat haukkuvat naapurin äitiä läskiksi, lapsi oppii sen tavan kuitenkin, vaikka äiti lapselle neuvoisikin toista.

5) "ole hyvä" ja "kiitos" ovat hyvää käytöstä, samoin tervehtiminen.

6) Lapsen mielipidettä kysytään ja häntä kuunnellaan, mutta isot ratkaisut ovat aikuisten tehtävä. Eli esimerkiksi: aikuiset päättävät, miten paljon lapsi pukee päälleen, lapsi saa valita minkä tarjotuista paidoista pukee.

7) Lapsella on oikeus koskemattomuuteen. Häneen ei kosketa siten, että se on hänelle epämieluisaa ja asia selitetään myös hänelle.

8) Kieltoja on noudatettava. Jos ei noudata, langetetaan asianmukainen rangaistus. Kieltoja ei määrätä turhan päiten, muuten ne menettävät tehonsa.

9) Lapsen leikeistä ollaan kiinnostuneita, mutta aikuinen ei ohjelmoi koko lapsen päivää. Joutilaisuus on hyvä asia, koska silloin lapsella on tilaa kehittää ja keksiä asioita itse.

10) Lasta ei koskaan, KOSKAAN haukuta. Hänen tekonsa voivat olla vääriä, mutta lapsi itse on aina arvokas ja rakas. Vastavuoroisesti kotona myös muut ihmiset ansaitsevat tulla puhutelluksi kauniisti.



Tuossa nyt muutamia konkreettisia asioita, paljon muitakin tietenkin on, eivätkä nuo ole tärkeysjärjestyksessä.

Vierailija
4/4 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Taito ajatella omilla aivoillaan ja tehdä niin kuin itse näkee hyväksi on tärkeää, joten mahdollisimman vähän ehdottomia sääntöjä ja mahdollisimman paljon vapautta. Kesämekkoa ei toki voi laittaa talvella ulkovaatteeksi, mutta pitkät kalsarit ja käsineet ovat jo asioita, joiden tarpeellisuuden lapsi huomaa pian itsekin... tai sitten hän ei oikeasti tarvi niitä.

2) Taito laskelmoida mikä on missäkin tilanteessa järkevää. Eli antaa lapsen huomata porsaanreikiä kasvatuksessa, naruja joista voi vetää, keinoja väistää vastuuta. Ja toisaalta tietyissä asioissa pitää olla seinä edessä, niin että lapsi tajuaa että mahdottomia asioita ei kannata yrittää muuttaa. Ehdottomat asiat voi vapaasti valita. Meillä se on nukkumaanmenoaika ja alkoholin käyttökielto (teineilläkin)

3) Tästä tullaan sitten siihen että riittävä ja säännöllinen uni on tärkeää. Nukkumaanmenoajoista voi poiketa vain muutaman kerran vuodessa. Ja seuraavana aamuna EI nukuta pitkään, että seuraavan päivän kurja olo opettaisi ettei valvominen ole hyvästä.

4) Kotitöitten opettaminen. Työvuorolistat heti pienestä. Tämä alue ei saa kuitenkaan kuulua niihen ehdottomiin, joista ei löydy porsaanreikiä. Koska lapsi saa itse vetää rajat sille paljonko jaksaa.

5) Perheen ulkopuolisten kontaktien rajoittaminen. Eli lapsia on oltava riittävästi että vertaisryhmä löytyy kotoa, eikä sitä tarvitse hakea muualta. Myös runsaat harrastukset estävät ajautumasta notkumaan epämääräisiin porukoihin.

6) Lapsi on opetettava luottamaan itseensä. Siksi harrastuksia valitessa on hyvä valita sellaisia, jotka tukevat lapsen huonoja puolia. Yksilöharrastukset ovat parhaita koska kilpailu- ja vertailutilanteet saattavat kääntää idean päälaelleen. Ja harrastukset on aloitettava jo mahdollisimman pienestä, jotta taitoerot muihin lapsiin olisivat tasoittuneet kouluun mennessä ja lapsi voisi tuntea olevansa hyvä ja pystyvä.

7) Lapselle on annettava sellaisia eväitä, joilla hän uskaltaa olla erilainen kuin kaikki muut. Uskonnollinen vakaumus tai joku muu voimakas ideologia on hyvä, käsitys omasta ylemmyydestä myös (siihen täytyy liittää opetus siitä että hyvä ja ylevä ihminen ei kiusaa kuitenkaan toisia, vaan on heikompien puolella).

8) Ruuan laatuun liittyen: mielestäni on syytä opettaa selviytymään mahdollisimman vähällä ruualla. Herkkuja sen sijaan ei pidä hysteerisesti välttää. Muuten tuloksena voi olla vastareaktio ja hillitön herkunmässäys isompana.

9) Yhteiskunnan tuhteen on paras opettaa olemaan kriittinen, mutta alistumaan näennäisesti ainakin silloin kun jotain erityisen tärkeää ei ole muutettavana. Tähän päästään kohta 2 metodeilla ja keskustelulla yhteiskunnan epäkohdista ja sopivista toimintatavoista niitten suhteen.

10) Koska on ikavää olla jonkun alaisena aikuisiällä, annetaan lapsille yrityskasvatusta heti pienestä. Saavat auttaa vahnempiaaan heidän yrityksissään ja suunnitella omiansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän