Taajamamerkin tarkoitusta ei tiedetä?
Nyt hämmästelen. Olen 76 v nainen, jolla ei saisi enää olla korttia. " Mummit liikenteessä köröttelevät". Taajamamerkin merkitys on kyllä aina ollut minulle selkeä, se merkitsee 50 kmn nopeusrajoituksen alkamista.
Minulla mielikuva että merkki oli jo 70- luvun alussa kun omin autokoulussa. Kuitenkin aina olen tietänyt ettei se ole vain nätti kuva tienlaidassa.
Kommentit (25)
Oletan, että olet maalainen. Ne tietävät, koska kohtaavat tuon merkin ajaessaan kaupunkiin, mutta ei kaupunkilaisilla ole aavistustakaan, että sisäänajoteillä olisi taajamamerkkejä. He tarvitsevat numerot, koska autonsa lukee liikennemerkit, eivät he itse. Huomasin tämän pari viikkoa sitten, kun joku oli ajanut metsätiellä harhaan eli ajouralle ja jäänyt sinne kiinni. Kuski vetosi siihen, että ei ollut kielletyn ajosuunnan merkkiä, mistä auto tiesi, että sinne ei saa ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että olet maalainen. Ne tietävät, koska kohtaavat tuon merkin ajaessaan kaupunkiin, mutta ei kaupunkilaisilla ole aavistustakaan, että sisäänajoteillä olisi taajamamerkkejä. He tarvitsevat numerot, koska autonsa lukee liikennemerkit, eivät he itse. Huomasin tämän pari viikkoa sitten, kun joku oli ajanut metsätiellä harhaan eli ajouralle ja jäänyt sinne kiinni. Kuski vetosi siihen, että ei ollut kielletyn ajosuunnan merkkiä, mistä auto tiesi, että sinne ei saa ajaa.
Asun 120 000 asukkaan kaupungissa. Vuodesta 1966. En ole muuttunut tyhmäksi. Minä ajan autoa ei autoni. Nyt ymmärrän miksi " auto suistui metsään " kun ihmiset on lakanneet osaamasta liikennesäännöt ja tuntemasta liikennemerkit.
Kuinka kehtaat edes sanoa?
En oikein ymmärrä taajamamerkkien logiikkaa, koska esimerkiksi Turuntie tuossa lähellä ei ole taajamaa, vaikka tämä on tiheään asuttua aluetta Suomen toiseksi suurimmassa kaupungissa.
Varaa ostaa kallis auto - on liikenteessä vaarallinen koska ei hallitse enää itse autoaan.
Kyllä kaupungissakin on taajamamerkkejä, menet vaikka syrjäisemmille teille ( tai ohiteille) jossa 70 km, kaupunkiin palatessa taajamamerkki kertoo sinun nyt tulleen tiiviimmän asutuksen keskelle.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä taajamamerkkien logiikkaa, koska esimerkiksi Turuntie tuossa lähellä ei ole taajamaa, vaikka tämä on tiheään asuttua aluetta Suomen toiseksi suurimmassa kaupungissa.
Nopeusrajoitukset, kuten kehä ykkösellä, määräävät toisin. Ajelkaa niillä ritari ässän autoillA vain niillä.
En ole kehällä enkä turun tiellä nähnyt taajamamerkkiä.
Liikennemerkein osoitetaan asioita, taajamamerkki on yksi niistä.
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että olet maalainen. Ne tietävät, koska kohtaavat tuon merkin ajaessaan kaupunkiin, mutta ei kaupunkilaisilla ole aavistustakaan, että sisäänajoteillä olisi taajamamerkkejä. He tarvitsevat numerot, koska autonsa lukee liikennemerkit, eivät he itse. Huomasin tämän pari viikkoa sitten, kun joku oli ajanut metsätiellä harhaan eli ajouralle ja jäänyt sinne kiinni. Kuski vetosi siihen, että ei ollut kielletyn ajosuunnan merkkiä, mistä auto tiesi, että sinne ei saa ajaa.
Mustikkareissulla näin kun Mersu oli lukenut risteyksen väärin. Oli kääntynyt puolikilometriä etuajassa 90 oikealle ojan taakse pusikkoon.
En suostuisi ajamaan autoa jota ei voisi hallita. Kyllä auton pitää olla kuljettajan hallinnassa eikä auto saa lukea höpöjä itsekseen.
Taajama-merkki (ja taajama päättyy -merkki) on kätevä, sillä yhdellä merkillä pystyy osoittamaan useampiakin asioita. Sen nopeusrajoituksen lisäksi taajamaa ja taajaman ulkopuolta koskee erinäisiä säädöksiä, esim. vaikkapa pysäköintiin liittyen (taajamassa saa pysäköidä tien "väärälle puolelle" uuden lain mukaan).
Autotko oikeesti on nykyisin kuin Alepan robotit, niitä ei voi kuljettaja hallita vaan mennä huristavat omien robottiaivojensa varassa? Kiitos pikku yarikseni, sinä tottelet minua, alistettu autoparka.
Mistä ap tekee tulkintaa, ettei ihmiset tunne taajamamerkin toimintoja?
Hesarissa tai iltapaskassa juttu tänään
Niin ja joku veetuili vain maalaisten tietävän taajamamerkin.
Jos Helsingissä Kulosaaren sillalle ajavat eivät tunnista taajamamerkkiä siis itä-helsingissä ja sieltäpäin tulevat ovat siis maalaisia?
Miehet kehtaavat tietokoneen ohjaamissa autoissa tunnustaa etteivät tunne liikennemerkejä "kun auto lukee."
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa tai iltapaskassa juttu tänään
Fiksu ap laittaisi linkin.
Riittääkö taajaman nopeusrajoituksen tietäminen, vai tuleeko tietää säönnöt suhteessa koiriin tai maastopysäköintiin?
Suomessa on aika paljon ihmisiä joilla on kortti jostain toisesta maasta.
Miksi liikenne olisi joku poikkeus? Kyse ei ole tietämättömyydestä vaan itsekkyydestä.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä taajamamerkkien logiikkaa, koska esimerkiksi Turuntie tuossa lähellä ei ole taajamaa, vaikka tämä on tiheään asuttua aluetta Suomen toiseksi suurimmassa kaupungissa.
Suuret tiet eivät ole taajamaa siksi, että niillä on erilaiset liikennesäännöt kuin asutuksen keskellä.
Taajama tarkoittaa asutuskeskittymää. Ei kaupunkia, eikä sen vastakohtanakaan näin ole maaseutu, vaan alue, jolla ei ole asukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi liikenne olisi joku poikkeus? Kyse ei ole tietämättömyydestä vaan itsekkyydestä.
Kyllä se nyt useimmilla on ihan silkkaa tietämättömyyttä. Ei tiedetä, mitä tarkoittaa aluenopeusrajoitus tai aluepysäköintirajoitus tai taajamamerkki tai muu tällainen yleistetty sääntö.
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä naisia muuten vaivaa tuolla liikenteessä? Haluatte tässäkin asiassa, että teitä mitataan samoilla mittareilla kuin miehiä? Kaahatkaa yli taajama nopeuksia mielin määrin, mutta kunnioittakaa edes niitä alhaisempia nopeuksia ja sitä suojatietä.
Esim eilen lenkillä jokainen joka vain suhasi suojatien yli oli nainen.
Kyllä minua saa arvostella ihan samalla kriteerillä kuin miestä joka luottaa autonsa kykyyn selviytyä liikenteessä vaikka itse selaa kännykkää, auto osaa lukea.
Meitä naisia on monenlaisia, itse ajan liikennenopeuksia noudattaen ja katson suojatiet kyllä. Nuorilla naisilla voi olla samaa kaasu pohjassa tyyliä kuin nuorilla miehilläkin.
Yks tyyppi on nää varakkaat keski-ikäiset naiset, jotka kehuvat autoillaan, isoilla. Heidän maailmaansa ei välttämättä fillarointi, lapset suojatiellä tai edes pikku yarikset sovi. He ajavat siis kuin mies." En kehtais tollasella ajaa".
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä naisia muuten vaivaa tuolla liikenteessä? Haluatte tässäkin asiassa, että teitä mitataan samoilla mittareilla kuin miehiä? Kaahatkaa yli taajama nopeuksia mielin määrin, mutta kunnioittakaa edes niitä alhaisempia nopeuksia ja sitä suojatietä.
Esim eilen lenkillä jokainen joka vain suhasi suojatien yli oli nainen.
Ei siitä alikaan pääse. Ei ole siis kiellettyä ajaa yli.
Siinä on hienoja taloja.