Kysymyksiä varhaiskasvatuksen integroiduista erityisryhmistä
Osaako joku kertoa, että mitä nämä käytännössä on? Onko jonkun lapsi erityislapsena tällaisessa ryhmässä, ja miksi näin on? Entä kuinka vertaisleikkijän rooli näissä ryhmissä tapahtuu: ollaanko kiusan kohteena, ottaako lapsi tahtomattaan roolin ns muiden hoivaajana, jolla voi olla kauaskantoisia seurauksia? Erikoista, että kysymättä lapsi laitetaan tällaiseen ryhmään vertaistueksi, sillä eikö vanhempi saa vaatia lapselle mahdollisimman stressitöntä ja normaalia kehitysympäristöä ilman turhaa painetta ja roolitusta.
Kommentit (2)
Meillä lapsi aloitti päiväkodin tänään ns. Erityisryhmässä. Lapsella epäily ADHD:stä, levästä autismin kirjosta ja lisäksi on erityisherkkä. Vanhassa päiväkodissa oli liian levoton meininki, koska kolme 12 hengen ryhmää toimi samoissa pienessä tilassa..hirveä meteli oli aina Nyt rauhallisempaa, koska 15 lasta ja neljä hoitajaa, nii lapsella paremmat oltavat.
Mun lapsi oli integroituna ryhmään, käytännössä se tarkoitti sitä että kun normaalisti ryhmässä on noin 21 lasta, niin tässä ryhmässä oli 14.
Ja syy, miksi lapseni tarvitsi pienempää ryhmää ja normaalisti kehittyviä lapsia ympärilleen, oli puheenkehityksen viivästymä. Hän tarvitsi rauhallista ryhmää, jossa varhaiskasvatuksen henkilökunnalla oli aikaa ja halua kuunnella häntä, jotta lapsi koki tulevansa ymmärretyksi. Kaverit sitten taas edesauttoivat puheen kehittymisessä.
Siinä ryhmässä ei silloin ollut mitään häiriöitä. Rauhallinen ja ihana ryhmä, joten uskon että se oli myös tukilapsille ihanteellinen ympäristö.
Nyt nuorempi lapseni on tukilapsena vastaavassa ryhmässä, enkä koe että siitä olisi hänelle mitään ongelmaa, vaikka tässä ryhmässä on jo vähän levottomampi meininki aika-ajoin.
En sitten tiedä, jos tilanne olisi se että tukilapset joutuisivat kiusatuksi, mutta kahden lapsen kokemuksella uskallan väittää ettei se kovin yleistä ole?