Miksi ohittelija usein roikkuu takapuskurissa kiinni?
Vähän kauempana takana näkee kokonaistilanteen paremmin ja voi lähteä ohittamaan ennakoidusti. Näkee että nyt tulee sopiva rako ja rupeaa jo kiihdyttämään ilman että tarvitsee heti kaasupoljinta pohjaan polkea. Bensaa säästyy näin myös. Joillain on vain tapana lähteä siitä heti auton takaa kaasu pohjassa ja heti sujahtaa takaisin eteen kun on ohittanut.
Kommentit (27)
Jos odottaa rauhassa vähän taaempana, aina tulee joku kiireisempi takaa. Ohitusaikeet pitää indikoida selvästi ja usein se tehdään roikkumalla siinä puskurissa. Silloin takaa tulevatkin useimmiten jaksaa odottaa vuoroaan. Näin olen tilanteita usein itse tulkinnut.
Siksi että monella ihmisellä äly ei muunlaiseen suoritukseen riitä. Roikkujat ovat tolloja ihmisinä muutenkin.
Ennemminkin funtsin miksi ohittanut hidastaa ajonopeutensa ohituksen jälkeen ja jää törröttämään eteen? Näitä höppänöitäkin piisaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos odottaa rauhassa vähän taaempana, aina tulee joku kiireisempi takaa. Ohitusaikeet pitää indikoida selvästi ja usein se tehdään roikkumalla siinä puskurissa. Silloin takaa tulevatkin useimmiten jaksaa odottaa vuoroaan. Näin olen tilanteita usein itse tulkinnut.
Roikkuessa ei ole mitään saumaa jos edessä tapahtuu jotain . Ei myöskään oikeasti näe kunnolla sinne eteenpäin. Ei sitä sentään tarvi luukkuun tunkea eikä sieltäkään kaukaa lähteä.
Sopiva rako.
No älyhoi oliskos kuule ihan siitä syystä, että ei pitäisi edes lähteä ohittamaan, jos saisit sen vihjeen ja lopettaisit sen perkeleen alinopeuden ajamisen. Tommosten takia sitten saa myöhästellä tai muuten vaan tehdä riskabeeleja ohituksia, koska JUURI SINULLA ON SITTEN JOSTAIN SYYSTÄ OIKEUS AJAA ALINOPEUTTA JA OLLA TEIDENTUKKO.
Vierailija kirjoitti:
Ennemminkin funtsin miksi ohittanut hidastaa ajonopeutensa ohituksen jälkeen ja jää törröttämään eteen? Näitä höppänöitäkin piisaa.
Höpö höpö
Koska kun välimatka on kurottu jo kiinni niin itse ohitukseen riittää lyhyempikin pätkä. Lisäksi, aika lähellä saa ajaa ettei "nää mitään" tavallisen henkilöauton takaa, varsinkin kun ottaa sopivan ajolinjan niin näkee edellä ajavan ohi ihan hyvin.
Yksi on toki se että hiillostetaan ajamaan edes rajoituksen mukaan. Valitettavan usein teiden ruhtinas vetää 100 km/h rajoitusalueella mittarivirheelllä korjattuna noin 90 km/h vauhtia. Siellä sitten muut tienkäyttäjät haluaa ohi ja osa tekee riskialttiita suorituksia.
Näin minä olen asian ymmärränyt, mene ja tiedä päteekö jokaisen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Ennemminkin funtsin miksi ohittanut hidastaa ajonopeutensa ohituksen jälkeen ja jää törröttämään eteen? Näitä höppänöitäkin piisaa.
Juu :D Ei ohittamisesta ole mitään hyötyä tuollaisissa tilanteissa :D
Vierailija kirjoitti:
Koska kun välimatka on kurottu jo kiinni niin itse ohitukseen riittää lyhyempikin pätkä. Lisäksi, aika lähellä saa ajaa ettei "nää mitään" tavallisen henkilöauton takaa, varsinkin kun ottaa sopivan ajolinjan niin näkee edellä ajavan ohi ihan hyvin.
Yksi on toki se että hiillostetaan ajamaan edes rajoituksen mukaan. Valitettavan usein teiden ruhtinas vetää 100 km/h rajoitusalueella mittarivirheelllä korjattuna noin 90 km/h vauhtia. Siellä sitten muut tienkäyttäjät haluaa ohi ja osa tekee riskialttiita suorituksia.
Näin minä olen asian ymmärränyt, mene ja tiedä päteekö jokaisen kohdalla.
No en mlnä seuraa mitä takana tapahtuu kun ajam paitsi ennenkuin läden ohittaa eli jos joku yrittää hiillostaa niin hukkaan menee yritys :D
Ihan vaan siksi että haluaa kiusata ja aiheuttaa vaaratilanteita alhaisella älyllään. Kokee kuolemattomuussyndroomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kun välimatka on kurottu jo kiinni niin itse ohitukseen riittää lyhyempikin pätkä. Lisäksi, aika lähellä saa ajaa ettei "nää mitään" tavallisen henkilöauton takaa, varsinkin kun ottaa sopivan ajolinjan niin näkee edellä ajavan ohi ihan hyvin.
Yksi on toki se että hiillostetaan ajamaan edes rajoituksen mukaan. Valitettavan usein teiden ruhtinas vetää 100 km/h rajoitusalueella mittarivirheelllä korjattuna noin 90 km/h vauhtia. Siellä sitten muut tienkäyttäjät haluaa ohi ja osa tekee riskialttiita suorituksia.
Näin minä olen asian ymmärränyt, mene ja tiedä päteekö jokaisen kohdalla.
No en mlnä seuraa mitä takana tapahtuu kun ajam paitsi ennenkuin läden ohittaa eli jos joku yrittää hiillostaa niin hukkaan menee yritys :D
Ja kas tässä hyvät ystävämme tapaamme malliesimerkin siitä tollosta joka junnaa 80 mittarissa 100 km/h rajoituksella varustetulla ohituskielto-alueella ambulanssi vilkut päällä takanaan.
Haluan hiillostaa sitä hidastelijaa oikeen kunnolla ennen kuin päräytän ohitse.
On niin surkeasti kiihtyvät autot suomalaisilla, että joutuu minimoimaan ohitus tilanteen matkan. Jos olisi edes 500hp niin voisi pyyhkäistä huolettomammin miltä tahansa etäisyydeltä ohi.
Aina olen kuvitellut kaikkien autoilijoiden seuraavan liikennettä ympärillään, mutta ei siis niin olekaan, vaikka laissa siihen velvoitetaan.
Olisi mielenkiintoista päästä autokouluautoon takapenkille katsomaan ja kuulemaan, mitä opetetaan. Niin on hakusessa monella nuorella ajaminen.
Hirveellä kiireellä ohi ja muutaman kilometrin päässä ollaan peräkkäin samassa valoristeyksessä. Ei voittanut sekuntiakaan siinä ohituksessa.
Vierailija kirjoitti:
No älyhoi oliskos kuule ihan siitä syystä, että ei pitäisi edes lähteä ohittamaan, jos saisit sen vihjeen ja lopettaisit sen perkeleen alinopeuden ajamisen. Tommosten takia sitten saa myöhästellä tai muuten vaan tehdä riskabeeleja ohituksia, koska JUURI SINULLA ON SITTEN JOSTAIN SYYSTÄ OIKEUS AJAA ALINOPEUTTA JA OLLA TEIDENTUKKO.
Alinopeus on poikkeus joka on käytössä vain harvassa paikassa. Tässä tuskin siitä on kyse. Suurinta sallittua nopeutta ei ole pakko ajaa. Käy autokoulu uudestaan jos et tätä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Koska kun välimatka on kurottu jo kiinni niin itse ohitukseen riittää lyhyempikin pätkä. Lisäksi, aika lähellä saa ajaa ettei "nää mitään" tavallisen henkilöauton takaa, varsinkin kun ottaa sopivan ajolinjan niin näkee edellä ajavan ohi ihan hyvin.
Yksi on toki se että hiillostetaan ajamaan edes rajoituksen mukaan. Valitettavan usein teiden ruhtinas vetää 100 km/h rajoitusalueella mittarivirheelllä korjattuna noin 90 km/h vauhtia. Siellä sitten muut tienkäyttäjät haluaa ohi ja osa tekee riskialttiita suorituksia.
Näin minä olen asian ymmärränyt, mene ja tiedä päteekö jokaisen kohdalla.
Se on just näin. Kovin isolla turvavälillä ne lyhyet ohituspaikat missataan helposti.
Mikähän siinäkin muuten on, että usein nämä bensansäästäjät ja pelkääjät (jotka vois jättää ne ajot kokonaan ja käyttää taksia) sitten vielä sopivan ohituspaikan tullen kiihdyttää reilusti nopeutta, ja kun keltanen viiva taas alkaa tai tulee mutkia, niin sitten nopeus laskee taas sinne 10-15 alle rajoituksen.
Usein mietin että kun ois haarukkatrukki-tyyppinen lisävaruste tossa keulalla niin siirtäisin nämä nysvääjät levähdysalueelle siitä keräämästä jonoa taakse.
Ilmaisee että on aikomus ohittaa.