Lapsi ei osaa lukea / ei suostu lukemaan. Menossa tokaluokalle syksyllä
Meidän ekaluokan suorittaneella joku ihme jumi päällä lukemisen suhteen. Koko kevät palaveerattu koulusta luokanopen, erityisopen ja rehtorin kanssa. Siirrettiin tokaluokalle, koska kaikki opimistaidot ja -valmiudet muuten on.
Oon koittanut olla painostamatta ja vaivihkaa tuoda tässä kesälomallakin lukemista, kirjaimia, kirjoittamista arkeen, mutta heti kun lapsi huomaa että hei tässä nyt yritetään tätä lyö täyden jarrun päälle.
Pienempänä kävi puheterapiassa kun yksi äänne puuttui puheesta kokonaan, ja sit kun tajusi jutun juonen niin sama jumi päälle puheterapeutin tapaamisilla ja kotitehtäviä ja -pelejä tehdessä.
Mitä hittoa tässä voi tehdä? Muilla kokemusta samanlaisesta?
Kommentit (67)
Ja vielä toinen, leffat ja sarjat ulkomaan kielellä. Tekstitys tietty.
Vierailija kirjoitti:
Lue sille ääneen, niin että lapsi näkee tekstin samalla. Ja jotain tosi hyvää ja jännittävää. Vaikka se eka potteri.
Ollaan aina tosi pienestä luettu paljon. Potteritkin (4 ekaa vaan, sit menee turhan jännäksi) luettu jo pari vuotta sitten.
Nyt ei enää halua kuunnella, koska tajuaa et siinä ytitetään hänen lukutaitoonsa vaikuttaa 😢
Isommat sisarukset oppineet ennen koulua tai viimeistään ekan syksyllä lukemaan sujuvasti. Alan itekin olla jumissa pian tän asian kanssa.
Lue lapselle paljon kirjoja. Lue itsekin. Anna lapsen lomailla ja opettajan hoitaa lukemisen opettaminen syksyllä. Lukeminen saattaa aueta nopeastikin, vaikka nyt näyttää jumittavan. Jos tykkää pelata, niin ekapeliä. Ekapeli Alku on kännykälle ilmaiseksi ladattavissa.
Näytä esimerkkiä. Käykää kirjastossa. Älä puutu siihen mitä lapsi haluaa lukea tai kattoa, kunhan on jotain. Mutta älä painosta.
Lue lapselle ääneen, iltasatua tai muuten vaan. Jos teillä päin on lukukoiratoimintaa (olettaen lisäksi ettei koira ole kesälomalla just), varaa aika sille. Tai anna lapsen lukea omalle tai sukulaisen tai kaverin koiralle ääneen. Lukee jos lukee, jos vaan kattelee kirjaa tai silittelee koiraa, sekin on ihan ookoo.
Jossain vaiheessa se alkaa kuitenkin taas lukemaan, koska maailma on täynnä tekstiä. Vaikeinta aikuisena on antaa tilanteen olla. Koittaa olla puhumatta asiasta mitään.
Olisin kyllä antanut lapsen käydä ekaluokan uudestaan jos lukemisen ongelmaa on.
Ei muuta kun uhkailu/ lahjonta. Rajoita ruutu/peli/lempitekemisaika, sido ne lukutreeneihin. Tavuja treenaamalla tienaa jotain
Kantsii joskus ohimennessä mainita, et jos ei opi lukemaan, ei tuu pääsemään kolmannelle. Ei siis uhkauksena vaan rauhallisena faktana.
Vierailija kirjoitti:
Olisin kyllä antanut lapsen käydä ekaluokan uudestaan jos lukemisen ongelmaa on.
Kunnat ei suostu nykyään, rahasta kiinni
Meillä luetaan paljon ja ekapeli onkin käytössä.
Itsekin oon järkeillyt, että kyllä se lukeminen jossain vaiheessa sieltä tulee, mutta stressaa älyttömästi, jos taustalla onkin jotain isompaa probleemaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Näytä esimerkkiä. Käykää kirjastossa. Älä puutu siihen mitä lapsi haluaa lukea tai kattoa, kunhan on jotain. Mutta älä painosta.
Lue lapselle ääneen, iltasatua tai muuten vaan. Jos teillä päin on lukukoiratoimintaa (olettaen lisäksi ettei koira ole kesälomalla just), varaa aika sille. Tai anna lapsen lukea omalle tai sukulaisen tai kaverin koiralle ääneen. Lukee jos lukee, jos vaan kattelee kirjaa tai silittelee koiraa, sekin on ihan ookoo.
Jossain vaiheessa se alkaa kuitenkin taas lukemaan, koska maailma on täynnä tekstiä. Vaikeinta aikuisena on antaa tilanteen olla. Koittaa olla puhumatta asiasta mitään.
Tää on ihana. Myös lukumarsua voi suositella. Ei taatusti lisää jännitettä eikä rupea korjailemaan lasta.
Puhuisin lapselle rehellisesti suoraan asiasta. Miksi häntä pelottaa? Mikä aiheuttaa vastentahtoisuuden? Ja perustella miksi lukemista pitää harjoitella. Millaiseen sopimukseen lapsen kanssa voisi päästä?
Onko lapsi vasenkätinen? Tai lukihäiriö voi olla. Jossain oli juuri oli juttu, että joku vasenkätinen lapsi oli koko ajan yrittänyt lukea oikealta vasemmalle. Kukaan ei hoksannut, että siinä oli se ongelma.
Voi siis olla ihan joku jälkeenpäin ajateltuna hassuin juttu, joka estää lukemisen.
Olen varmaan vähän natsimutsi, mutta mä kiristäisin tai lahjoisin. Siis tyyliin pleikkarin saa päälle vasta lukuharjoitusten jälkeen. Tai jos osaa ennen koulun alkua lukea, niin
saisi jotain toivomaansa.
Ekapeli teillä varmasti on jo käytössä?
Oppii vielä lukemaan, älä ap, hätäile. Äläkä ainakaan painosta lasta nyt lomalla. Ens syksynä satsaatte lukemiseen. Vanha kunnon tavaaminen oli jees, nyt tämän päivän tavutus saattaa tökkiä.
Itse en tajunnut yhtään mitään ensimmäsen vuoden lukuopetuksesta. Opettelin itse sanomalehdestä kesälomalla. Opettaja totesi että olet sitten oppinut kesäloman aikana lukemaan.
Voisiko olla kyse tavallaan muusta kuin lukemisesta? Siis, että esim. pelkää "isoksi" kasvamista, eikä halua ottaa sitä askelta "isojen" maailmaan? Jotain stressiä siis hänellä? Lukueläin kuulostaa minustakin tosi hyvältä idealta!
Meillä oli nuorimmaisella ihan täsmälleen sama tilanne, olisin voinut vaikka itse kirjoittaa kaiken mitä kirjoitit.
Lopputulos se, että oppi lukemaan 3. luokan aikana. Keväällä otti jo muita kiinni eikä ole enää edes luokan huonoin lukija :)
Nyt menee 4. luokalle eli aika tuore juttu vielä meilläkin. Olin NIIN helpottunut, kun lukeminen lähti vihdoin etenemään. Nyt pystyy lukemaan esim. Risto Räppääjän tasoista kirjaa ja jotain kirjallisia ohjeita ym.
Opettaja vaihtui 3. luokalle, mutta en tiedä oliko se ratkaisevaa tässä vai oliko kyse yksinkertaisesti ajasta ja lukemisvalmiuksien hitaammasta kehityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli nuorimmaisella ihan täsmälleen sama tilanne, olisin voinut vaikka itse kirjoittaa kaiken mitä kirjoitit.
Lopputulos se, että oppi lukemaan 3. luokan aikana. Keväällä otti jo muita kiinni eikä ole enää edes luokan huonoin lukija :)
Nyt menee 4. luokalle eli aika tuore juttu vielä meilläkin. Olin NIIN helpottunut, kun lukeminen lähti vihdoin etenemään. Nyt pystyy lukemaan esim. Risto Räppääjän tasoista kirjaa ja jotain kirjallisia ohjeita ym.
Opettaja vaihtui 3. luokalle, mutta en tiedä oliko se ratkaisevaa tässä vai oliko kyse yksinkertaisesti ajasta ja lukemisvalmiuksien hitaammasta kehityksestä.
Siirtyi siis 3.luokalle niin, ettei osannut lukea? Oliko erityisessä tuessa? Kaikissa tehtävissä pitää käytännössä osata lukea. Miten arvioitiin äidinkielen osaaminen? Kuulostaa oudolta, paitsi jos äidinkieli oli yksilöllistetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli nuorimmaisella ihan täsmälleen sama tilanne, olisin voinut vaikka itse kirjoittaa kaiken mitä kirjoitit.
Lopputulos se, että oppi lukemaan 3. luokan aikana. Keväällä otti jo muita kiinni eikä ole enää edes luokan huonoin lukija :)
Nyt menee 4. luokalle eli aika tuore juttu vielä meilläkin. Olin NIIN helpottunut, kun lukeminen lähti vihdoin etenemään. Nyt pystyy lukemaan esim. Risto Räppääjän tasoista kirjaa ja jotain kirjallisia ohjeita ym.
Opettaja vaihtui 3. luokalle, mutta en tiedä oliko se ratkaisevaa tässä vai oliko kyse yksinkertaisesti ajasta ja lukemisvalmiuksien hitaammasta kehityksestä.
Siirtyi siis 3.luokalle niin, ettei osannut lukea? Oliko erityisessä tuessa? Kaikissa tehtävissä pitää käytännössä osata lukea. Miten arvioitiin äidinkielen osaaminen? Kuulostaa oudolta, paitsi jos äidinkieli oli yksilöllistetty.
Äidinkieli oli yksilöllistetty. Muissa aineissa pärjäsi ikätasoisesti, mutta sai omia materiaaleja (kuunneltavia) ja kokeet teki suullisesti. Matematiikassa oli luokkansa parhaita. Erityisen tuen piirissä oli. Olen kiitollinen opettajalle, joka kaiken tämän järjesti. Varmasti koululle olisi ollut helpompaa jättää luokalleen.
Lue sille ääneen, niin että lapsi näkee tekstin samalla. Ja jotain tosi hyvää ja jännittävää. Vaikka se eka potteri.