Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon autolla ajelu rasittaa kuskia?

Vierailija
16.06.2022 |

Mietin että kun ajaa pitkiä matkoja että onko se helpon tuntuista ajella menemään vai alkaako stressata, kyllästyttää tai puuduttaa? Itsellä ei ajokorttia eli aina istun pelkääjän paikalla. Mietin että kuinka paljon enemmän se on vaivaa kuskille vrt vieressä istuminen, jos arvioisit vaikka asteikolla 1-5?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokenut kuski ei stressaa mutta kyllä ne yli 1-2h ajot putkeen alkaa puuduttaa sekä henkisesti että fyysisesti. Pitää kuitenkin tarkkailla ympäristöä 360 astetta ja vahtia vaaniiko jossain riskitilanne, vahtia nopeusrajoituksia ja mittareita (jos ei ole vakionopeudensäädintä) jne.

Kyllä se nyt vähintään 4 on, ellei 5 verrattuna siihen että voisi vaan istua ja katsella maisemia. :D

Vierailija
2/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo,

varmaan 4-5. Ajaessa ei voi torkkua pidemmälläkään reissulla - toisin kun pelkääjän paikalla istuja. Täytyy koko ajan keskittyä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuohan riippuu myös autosta, vuorokauden ajsta ja kelistä. Hyvällä säällä ja hyvällä autolla ajaa mielellään pitkiäkin matkoja. Moni uusi auto ajaa "itsestään", joten ei se ole kuskille niin paha rasti silloin. 

Vierailija
4/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljettajan täytyy olla koko ajan valppaana, seurattava liikennettä ja reagoitava tilanteisiin, on pidettävä silmällä nopeutta ja mittareita muutenkin, suunniteltava reitti että tietää minne ajaa ja tiedettävä tietysti missä ollaan menossa, auton peruskäytöstä puhumattakaan, vaihteiden vaihdot manuaalivaihteisella, jne. samalla kun vieressä istuja vaan istuskelee rennosti ja katselee maisemia.

Vierailija
5/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu monesta tekijästä. Rekkakuski oman hyvän henkilöauton ratissa tutulla tiellä hyvällä säällä on 2. Tottumaton kuljettaja huonolla kelillä ja säällä vieraalla vanhalla autolla ja vielä oudolla seudulla on 5.

Vierailija
6/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuja teitä jos menee, niin eipä sitä ajamista edes paljon ajattele. Jos taas joutuu vieraaseen kaupunkiin lähtemään ja siellä paikkoja etsimään, niin on tosi stressaavaa. 

Fyysisesti alkaa puuduttamaan muutaman tunnin päästä. Myös väsyneenä ajaminen on rasittavaa, etenkin jos alkaa melkein nukuttamaan. Itsellä pitkä työmatka, jota saa veivata joka päivä. Töistä tullessa usein nukuttaa, ei hyvä juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua mitkään  tunnin, parin ajot stressaa (paitsi todellakin huonolla kelillä pimeässä; lumipyry, loska). Tykkään kyllä ajaa autoa.

Olen ajanut kymmenet kerrat Lappiin kertapysähdyksen taktiikalla, vain tankkaus, n. 10 tuntia putkeen - se alkaa puuduttaa jo takapuolta. Todellakin on mukavaa, jos on toinen kuski tarjolla. Kun olen repsikan paikalla, luen lehtiä, teen ristikoita, sudokuja, otan kengät pois, ihailen maisemia jne. 

Kyllä se henkisesti on raskaampaa, tottakai, sanoisin 4.

Vierailija
8/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä useimmat perusterveet mieluummin ajavat itse kuin istuvat kyydissä. Eli ei rasita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin tykkään ajella ja jotenkin siinä enempi rentoutuu kuin rasittuu, tietysti jos ajokeli on erityisen huono, auto joku älytön romu tai kyytiläinen tukevassa humalassa niin asia on eri.

Vierailija
10/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdemme taas pian Lappiin ja ajoa tulee noin 1000 km/suunta. Kuskeja on kaksi ja ajamme matkat yhtenä päivänä, mutta pysähtelemme ehdottomasti parin tunnin välein oikomaan koipia.

Rasittavuus on tällä matkalla lähes asteikon laidasta laitaan, sillä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Osa matkasta on varmasti oikein leppoisaa, mutta tarkkana pitää olla koko ajan. Muut kuskit ajavat miten ajavat, sää, auringon silmiin paistaminen, sateet, vieraat tiet, porot ja muut mahdolliset tiellä liikkuvat eläimet ovat arvaamattomia jne.

Meillä on myös sopimus, että apukuski ei nuku, vaan hänen tehtävänsä on jututtaa kuskia. Tämä on vanha armeijan tapa, joka on hyvä. Takapenkkilöisrt voivat nukkua, mutta etupenkillä ei nukuta.

Käymme joka talvikin lapissa ja silloin sääolosuhteet ja pimeys ovat isoja asioita, jotka rassaavat muiden kuskien lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen huonot tiet rytyyttävät autoa niin paljon että se reutominen alkaa rasittaa fyysisesti pidemmällä matkalla.

Vierailija
12/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua mitkään  tunnin, parin ajot stressaa (paitsi todellakin huonolla kelillä pimeässä; lumipyry, loska). Tykkään kyllä ajaa autoa.

Olen ajanut kymmenet kerrat Lappiin kertapysähdyksen taktiikalla, vain tankkaus, n. 10 tuntia putkeen - se alkaa puuduttaa jo takapuolta. Todellakin on mukavaa, jos on toinen kuski tarjolla. Kun olen repsikan paikalla, luen lehtiä, teen ristikoita, sudokuja, otan kengät pois, ihailen maisemia jne. 

Kyllä se henkisesti on raskaampaa, tottakai, sanoisin 4.

On ihan sairasta ajaa lappiin niin, että pysähtyy vain kerran. Ajokortti pitäisi ottaa lopullisesti pois tuollaiselta ääliöltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-5h alkaa itsellä puuduttamaan ilman pidempää taukoa ajaessa. Kyydissä jaksaa vaikka viikon putkeen.

Vaan on sitä ajettu Helsingistä Lappiin pysähtymättä kertaakaan joskus nuorempana.

Vierailija
14/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua stressaa vähän jo yli 100 kilsan päiväajot. Mutta sanotaanko että 300km kuiteskin menee vielä aika helposti. Sen jälkeen rupeaa vasta oikeasti rasittamaan. 600km on sellainen raja, että en kyllä saman päivän aikana tosiaankaan mielelläni aja tuon pidempää matkaa.

Ja nämä etäisyydet kesällä hyvissä ajo-olosuhteissa melko hyvällä autolla, jossa on adaptiivinen vakionopeudensäädin.

Mutta lyhyet ajot autolla saattaa olla päinvastoin jopa rentouttavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se rasittaa, varsinkin vieraalla reitillä ja jatkuvasti vaihtuvilla nopeuksilla. Ehkä 4.

Jotkut kyytiläiset (kortittomat yleensä) eivät tajua pistää höpötystään tauolle esim. silloin kun on vaikka joku vieras, hankalampi risteys tms. Se on ärsyttävää.

Vierailija
16/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4-5h alkaa itsellä puuduttamaan ilman pidempää taukoa ajaessa. Kyydissä jaksaa vaikka viikon putkeen.

Vaan on sitä ajettu Helsingistä Lappiin pysähtymättä kertaakaan joskus nuorempana.

Se on kumma juttu miten ikä rupeaa tosssakin vaikuttamaan. Kaverikin ajoi joskus parikymppisenä vanhalla kuplavolkkarilla rovaniemeltä helsinkiin useammankin kerran ja vielä yöllä. 

Nykyään sillä on auto aivan eri planeetalta ja ei puhettakaan että jaksaisi ajaa tollasta väliä. Ja ikä on nyt. n. 50.

Vierailija
17/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin nuorena nautin ajamisesta mutta valvontakameroita ei ollut ja tietkin olivat vielä länsimaista tasoa.

Silloin istuminen ratin takana ei väsyttänyt yhtään, vieressä istuminen kyllä pitkästytti kun ei ollut mitään tekemistä.

Nyt autoilijoilta kerätään 8 miljardia vuodessa veroina mutta niistä ei käytetä enää roposiakaan kehitysmaan tasolle taantuvan tieverkoston ylläpitoon. 1970-luvulla päällystettyjä teitäkin palautetaan 1950-luvun sorateiksi ja hysteerisillä nopeusrajoituksilla matka-ajatkin venyvät rock'n'rollin syntyaikljen tasolle.

Nykyään istun mielummin vierrssä taustamelukuulokkeet korvilla etten joudu katsomaan tuskaista nysväämistä jälleen yhden tuhkamunan skodaoctavian perässään laahaaman 65kn/h letkan jatkeena.

Vierailija
18/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua mitkään  tunnin, parin ajot stressaa (paitsi todellakin huonolla kelillä pimeässä; lumipyry, loska). Tykkään kyllä ajaa autoa.

Olen ajanut kymmenet kerrat Lappiin kertapysähdyksen taktiikalla, vain tankkaus, n. 10 tuntia putkeen - se alkaa puuduttaa jo takapuolta. Todellakin on mukavaa, jos on toinen kuski tarjolla. Kun olen repsikan paikalla, luen lehtiä, teen ristikoita, sudokuja, otan kengät pois, ihailen maisemia jne. 

Kyllä se henkisesti on raskaampaa, tottakai, sanoisin 4.

On ihan sairasta ajaa lappiin niin, että pysähtyy vain kerran. Ajokortti pitäisi ottaa lopullisesti pois tuollaiselta ääliöltä.

Ei se ajo rasita ja tie on tuttu kun nelostietä mennään. Ei malta pysähtyä kun tietää, että matka vaan pitkittyy eikä minua se pysähtyminen auta yhtään ellei ole kuskia ketä vaihtaa. Ainakin kunnon syöminen kesken matkan on pahin mahdollinen, sitten alkaa vaan väsyttää. Toki juotavaa on autossa ja pientä syömistä. Olen ajanut matkan ihan ilman ketään kyydissäkään monta kertaa.

Pahimmillaan kerran perjantaiaamuna lähtö Etelä-Suomesta, perillä Sosankylässä illalla. Lauantaina huolsin mökin, tein koko päivän duunia, saunoin ja sunnuntaiaamuna lähdin takaisin, illalla kotona. Silloin rassasi tietyöt Jyväskylän pohjoispuolella, ei muu.

 

Vierailija
19/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua mitkään  tunnin, parin ajot stressaa (paitsi todellakin huonolla kelillä pimeässä; lumipyry, loska). Tykkään kyllä ajaa autoa.

Olen ajanut kymmenet kerrat Lappiin kertapysähdyksen taktiikalla, vain tankkaus, n. 10 tuntia putkeen - se alkaa puuduttaa jo takapuolta. Todellakin on mukavaa, jos on toinen kuski tarjolla. Kun olen repsikan paikalla, luen lehtiä, teen ristikoita, sudokuja, otan kengät pois, ihailen maisemia jne. 

Kyllä se henkisesti on raskaampaa, tottakai, sanoisin 4.

On ihan sairasta ajaa lappiin niin, että pysähtyy vain kerran. Ajokortti pitäisi ottaa lopullisesti pois tuollaiselta ääliöltä.

Miksi pitäisi koko ajan olla jossain pysähtyilemässä? Jos polttoainetta piisaa, niin antaa maiseman vaihtua.

Vierailija
20/61 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu monesta tekijästä. Rekkakuski oman hyvän henkilöauton ratissa tutulla tiellä hyvällä säällä on 2. Tottumaton kuljettaja huonolla kelillä ja säällä vieraalla vanhalla autolla ja vielä oudolla seudulla on 5.

Ei varmaan saisi yleistää, mutta... Olipa auto millainen tahansa, sää millainen tahansa, tie millainen tahansa, niin rekkakuskille se on aina vähintään 4. Muutaman miljoonan kun on työnsä kautta ajanut, niin eipä se ajaminen nappaa vapaa-ajalla enää yhtään.

T. Rekkakuskin rouva

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi