Käyttäytyminen ja huolellisuus-mikä laskee numeroa?
Hei etenkin opet!
Tätä aihetta varmaan puidaan täällä joka kevät. Nyt tuli minunkin vuoro aoittaa. Poikani *5 lk* sai seiskan käytöksestään. En tietenkään näe koko totuutta, että millainen on oikeasti koulupäivän aikana. Opettaja ei kuitenkaan erityisesti juuri mitään moitittavaa ole tuonut esiin. Läksyjä ja kirjoja on toisaalta kevättä kohden unohtunut tiheämpään. Entä onko sanavalmius ärsyttävä piirre oppilaalla tavallisella ällillä varustetun open näkökulmasta? Poika ilmaisee erimielisyytensä ja osaa fiksusti myös perustella pointtinsa. Hänellä on myös kova ääni. Kouluaineet sujuvat, taitava on. Oma äidinvaistoni tuntuu sanovan, että opettajat eivät pidä lapsestani, ja siitä miinusta numeroon. Ja ei tuo seiska liian paha ole etenkään, jos siinä on ärsytysextraa.
Tämä viestini varmaan saa jonkun taas repimään korvat päästään. Koitapa kuitenkin relata ;)
Kommentit (17)
Vai sanavalmius. Niinpä varmaan. Ei todellakaan ole hyvää käytöstä olla aina vänkkäämässä vastaan ja perustelemassa, miksi nyt ei tehtäisi näin vaan noin. Tuollainen vastarannankiiski vie usein paljon yhteistä aikaa ja open huomiota, jolle olisi muutakin käyttöä. Ja jos läksyt ja tavarat unohtuvat muuten kuin satunnaisesti, se on peruste alentaa arvosanaa siitä kasista.
Eiköhän ne siellä wilman tuntimerkinöissä ole ne syyt tuohon seiskaan. Lue sieltä.
Kyllä opettajissakin on yksilöitä. Jollekin voi olla vaikeampaa pitää henkilökohtaisuudet pois arvioinnista. Tästä omakohtaista kokemusta niin oppilaan kuin opettajan (en tarkoita itseäni) näkökulmasta.
Juu, nykyään se ei ole alunperin kymppi, josta saatetaan tiputtaa, vaan kiitettävään päästäkseen täytyy tehdä jotain erityistä.
Esim. käyttäytyminen kriteerit voi olla (osa alla olevista täyttyy);
Tyydyttävä (7) arvosana annetaan oppilaalle, joka
ottaa huomioon toiset ihmiset ja ympäristön vaihtelevasti
ei aina kykene yhteistyöhön
toimii epäluotettavasti
unohtaa välillä työrauhan
unohtelee tehtäviään ja välineitään sekä suhtautuu välinpitämättömästi ympäristöönsä
käyttää sellaista kieltä, josta häntä on huomautettava
noudattaa sääntöjä vaihtelevasti
on käyttäytynyt niin häiritsevästi, että koulu on ollut yhteydessä huoltajaan oppilaan käytöshäiriöistä tai oppilas on saanut rangaistuksia
on ollut osallisena kiusaamiseen.
No jos kovaäänisesti näsäviistelee ja unohtaa kirjoja.
Olen miettinyt samaa ihan toisesta näkökulmasta. Lapseni on tunnollinen ja pärjää koulussa, läksyt on aina tehty huolella ja osaa asiat ja saa palautetta että on kiva kaveri muille.
Mutta silti käytös/huolellisuus ei ole kymppi, ei ole tainnut aina olla edes ysi. Lapsi itse joskus vähän ihmetellyt, että mitä edes voisi tehdä enää enemmän. Olen sanonut että kasi on nykyään ihan normaali ja hyvä numero tuossa, mutta itse epäilen että tämä johtuu siitä, että lapseni on hiljaisempi, ei viittaa hirveästi eikä oma-aloitteisesti tuo itseään esiin.
Eli taitaa olla niin, että oli oppilas sitten millainen vaan, eniten on kiinni opesta..
Kympin ja ysin käytösnumeroon vaaditaan, että oppilas tekee aktiivisesti asioita luokan ryhmähengen ylläpitämiseksi ja edustaa koulua. Ei riitä, että istuu hiljaa omassa pulpetissa.
Ja ei ole open vika, kun ne kriteeristöt on ihan ennalta määrätyt.
Ei ole opettajasta kiinni nykyään. Numeroille on selkeät vaatimukset, lue sieltä opetussuunnitelmasta. Ei niitä numeroita anneta pärstäkertoimella suuntaan tai toiseen. Numerolle on pitävät syy, joista varmaan olette olleet jo tietoisia mm. kehityskeskustelujen kautta. Olettehan käyneet niissä? Samat kriteerit kaikissa oppiaineissa.
Huolellisuus, eli esim. työvälineiden muistaminen, kuuluu laskea mukaan eri oppiaineiden arviointiin, ei käytökseen. Käytös on sitten ihan erikseen, ja koulun opetussuunnitelmassa (usein on koulun nettisivuilla) pitäisi olla kriteerit näkyvillä.
Kuten moni on varmaan jo sanonut, nykyään lähtökohta on 8 (kun se ennen muinoin oli 10), jos käyttäytyy hyvin, eli ei häiritse tunneilla tai käyttäydy ikävästi muita kohtaan. Esim. työrauhan häiritseminen laskee sitä. Ysiin ja kymppiin pitää tehdä jotain ekstraa, esim. auttaa muita.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa ihan toisesta näkökulmasta. Lapseni on tunnollinen ja pärjää koulussa, läksyt on aina tehty huolella ja osaa asiat ja saa palautetta että on kiva kaveri muille.
Mutta silti käytös/huolellisuus ei ole kymppi, ei ole tainnut aina olla edes ysi. Lapsi itse joskus vähän ihmetellyt, että mitä edes voisi tehdä enää enemmän. Olen sanonut että kasi on nykyään ihan normaali ja hyvä numero tuossa, mutta itse epäilen että tämä johtuu siitä, että lapseni on hiljaisempi, ei viittaa hirveästi eikä oma-aloitteisesti tuo itseään esiin.
Eli taitaa olla niin, että oli oppilas sitten millainen vaan, eniten on kiinni opesta..
Mitä ihmettä valitat, jos arvosana on ollut yleensä ysi?
Olen opettajana 400 oppilaan yläkoulussa ja meillä annetaan ehkäpä muutama kymppi käytöksestä. Ei kympiin riitä se, että on hyvä oppilas ja kiva kaveri. Kympin oppilas vie aktiivisesti tilanteita eteenpäin, on ehkä tukioppilas tai oppilaskunnan hallituksessa, ottaa vastuuta, puuttuu kiusaamiseen jne. Eikä tämä opettajasta ole kiinni, vaan opsin kriteerit ovat tässä aika kovat.
Omalla valvontaluokallani oli pari kutosta, muutama seiska, kaksi ysiä ja loput kaseja. Yläkoulussa arvosana yleensä on kaikkien opettajien antamien numeroiden keskiarvo.
Juu ne lettipäätyttöjen kympit ja takapenkin remupekkojen kutoset on vuodelta miekka ja kirves. Nykykriteerit on valmiiksi opetushallitukselta annettu, ei niitä mistään hihasta vedetä!
Ap, jospa kasvattaisit siitä pojastasi yhteiskuntakelpoisen itse. Voisi olla sullekin helpompaa, kun ei soita suutaan myöhemmin elämässään mm. työelämässä!
Poikasi kuulostaa aivan yhdeltä oppilaalta, jota opetan aineenopettajana. Tämä sanavalmis ja kovaääninen näsäilijä vaikuttaa valitettavasti koko ryhmän työskentelyyn negatiivisesti. Sitä ei äidin välttämättä ole kotoa käsin helppo ymmärtää.
Kun yksi jatkuvasti vänkää opettajan ohjeita vastaan ja tietää mielestään paremmin, ei sellaisen ryhmän kanssa koskaan oikein ehdi tehdä mitään kunnolla. Muut oppilaat jäävät jatkuvasti odottamaan, miten tämä yksi näsä seuraavaksi reagoi eivätkä uskalla oikein itse koskaan vapautua eikä toimia kuten ohjeistetaan.
Äidin ajatus siitä, että opettajat eivät pidä pojasta, ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Opettajat eivät pidä pojan käytöksestä, joka aiheuttaa muissa oppilaissa ja oppimistilanteissa jatkuvaa haittaa.
Kasvamiseen kun kuuluu myös se, että yhteinen etu opitaan ottamaan huomioon.
Aloittaja kiittää kaikista vastauksista! Tuo ylimpien arvosanojen tiukkuus oli hyvää ja uutta tietoa. Olen ylpeä pojastani, joka uskaltaa olla eri mieltä ja ilmaista asiat fiksusti. Näsäviisaaksi en häntä kuitenkaan luonnehtisi :) Asenteellisuus paistoin joistakin kommenteista, mitä odotinkin.
Aikamme kirous on samanlaisuuden paine ja erilaisuuden sekä totuuden pelko. Ps. Kannustan lapsiani kyseenalaistamaan koulussa opetettua, mutta kehotan kirjoittamaan kokeisiin sen, mitä kirjassa lukee. Pahoittelen, kun pahoitin mielesi kysymykselläni ja näkemyksilläni :(
Nykyäänhän arvostelussa lähdetään liikkeelle niin, että kasin saa, jos on "perusoppilas". Siitä sitten mennään ylös- tai alaspäin, ja poikasi tapauksessa varmaan noin unohdukset on tiputtanu sen yhden arvosanan verran