Kirjoitus- ja kielioppitaidoilla yhteys muuhun älykkyyteen
Tämä on ihan mutu-ulostulo ilman tutkimuslinkkejä, mutta oletteko huomanneet kaveripiirissänne tai someyhteisössänne sen, että vähän kouluttautuneet, mutta fiksut, usein myös menestyneet, ovat monesti hyviä kirjoittajia. Sen sijaan taas korkeammin koulutetut, mutta ei niin älykkäät kirjoittavat koulutuksestaan huolimatta suorastaan kamalaa tekstiä.
Vai onkohan kyse jostain muusta piirteestä kuin älykkyydestä. Tulipahan tällainen ajatus, kun luin taas erään lukion ja ammattikorkeakoulun käyneen postauksesta, kuinka lapsi täytti 15-vuotta ja teksti vilisi virheitä.
Olen itse sitten varmaan keskinkertainen, koska niin olen mielestäni kirjoittajanakin. 🤭
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Eihän esimerkiksi lukihäiriö vaikuta älykkyyteen?
Ei todellakaan vaikuta. Lukihäiriöiset älykkäät ihmiset oppivat kyllä kirjoittamaan oikein, se on vain heille vaikeampaa. Mutta tyhmät ihmiset eivät opi, koska eivät joko välitä, tai eivät näe ja ymmärrä virheitänsä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän esimerkiksi lukihäiriö vaikuta älykkyyteen?
Ei vaikuta. Itselläni äidinkielestä L, vaikka onkin paha lukihäiriö. Tekstin sisältö ja mielikuvitus korvaa paljon! Finlandia palkitulla Rosa Liksomillakin on lukihäiriö. Ole rohkeasti oma itsesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän esimerkiksi lukihäiriö vaikuta älykkyyteen?
Ei todellakaan vaikuta. Lukihäiriöiset älykkäät ihmiset oppivat kyllä kirjoittamaan oikein, se on vain heille vaikeampaa. Mutta tyhmät ihmiset eivät opi, koska eivät joko välitä, tai eivät näe ja ymmärrä virheitänsä.
Eivät opi. Et tiedä asiasta mitään.
Kirjoittamisessa ei olennaista ole niinkään onko kirjoitusvirheitä vai ei, vaan kirjoitetun tekstin sisältö, rakenne ja kokonaisuus. Tekstin tuottamista helpottaa jos mielessä on jo se kokonaisuus valmiina ennen kuin alkaa tuottaa tekstiä paperille tai koneelle.
Eikö somekirjoitteluun riitä teksti, joka on ymmärrettävää?
Tämäkin voi olla vaikeaa kännykällä.
En opi pilkkusääntöjä, mutta näillä mennään! Korkeakoulututkinto ja ällän paperit taskussa.Ei ole tyhmyyttä ellei opi!
Vierailija kirjoitti:
Eihän esimerkiksi lukihäiriö vaikuta älykkyyteen?
Lukihäiriö on vähän eri juttu kuin se, OSAATKO vaikka pilkkusäännöt tai kirjoittaa oikein 15 vuotta ja 15-vuotias. Mietin myös, miksi joku käyttää pilkkuja, jos niiden paikoilla ei ole heille mitään merkitystä, vaan niitä viljellään ihan villisti tekstiin. Suomen kielioppi on monessa asiassa vaikea, ja turha nillittäminen ärsyttävää, mutta perustekstin tuottamiseen pitäisi viimeistään yläkoulussa panostaa jo enemmän.
Naurettavaa nipotusta pilkuista. En ole koskan ymmärtänyt tätä pätemisen lajia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö somekirjoitteluun riitä teksti, joka on ymmärrettävää?
Tämäkin voi olla vaikeaa kännykällä.
Monien mielestä riittää, minun mielestäni ei riitä. Kännykällä on ihan yhtä helppoa kirjoittaa oikein kuin kynällä tai tietokoneella. Kysymys on siitä, haluaako kirjoittaa oikein.
Itse olen opiskellut diplomi-insinööriksi. Opiskelukavereissa oli jonkun verrankin lukihäiriöisiä. Mutta heidän matemaattiset taidot olivat todella hyviä. Kyllä heidän kirjoituksista jonkun verran kirjoitusvirheitä löytyi. Mutta itse asia tuli aina ymmäretyksi. Eikä heidän älykkyydessä ollut mitään vikaa. Joten en nyt ihan allekirjoita tuota että älykäs ihminen aina kirjoittaa oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän esimerkiksi lukihäiriö vaikuta älykkyyteen?
Lukihäiriö on vähän eri juttu kuin se, OSAATKO vaikka pilkkusäännöt tai kirjoittaa oikein 15 vuotta ja 15-vuotias. Mietin myös, miksi joku käyttää pilkkuja, jos niiden paikoilla ei ole heille mitään merkitystä, vaan niitä viljellään ihan villisti tekstiin. Suomen kielioppi on monessa asiassa vaikea, ja turha nillittäminen ärsyttävää, mutta perustekstin tuottamiseen pitäisi viimeistään yläkoulussa panostaa jo enemmän.
Autistinen hlö voi olla superlahjakas, eikä hahmota kielioppia. Ei ole kyse tyhmyydestä, laiskuudesta tai saamattomuudesta!
Ainakin niin päin, että jokainen älykäs osaa kirjoittaa vähintään hyvin.
Mutta tiedän myös erinomaisia kirjoittajia, jotka eivät yleisesti ole kovin älykkäitä, eli älykkyys on suppeampaa.
No kouluttautuneet tietenkin osaavat keskimäärin paremmin kielioppi- ja muita kirjoitusasioita. Mutta se taitaa tulla enemmänkin koulutuksen kylkiäisenä, ei niinkään ole syy päästä kouluttautumaan.
Hyvä matikkapää kuitenkin kertoo jossain määrin älykkyydestä. Eskarilaisen hyvä matikkapää ennustaa hyvää ysiluokan koulumenestystä, mutta eskarilaisen lukutaito ei. Tietenkin poikkeuksia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän esimerkiksi lukihäiriö vaikuta älykkyyteen?
Lukihäiriö on vähän eri juttu kuin se, OSAATKO vaikka pilkkusäännöt tai kirjoittaa oikein 15 vuotta ja 15-vuotias. Mietin myös, miksi joku käyttää pilkkuja, jos niiden paikoilla ei ole heille mitään merkitystä, vaan niitä viljellään ihan villisti tekstiin. Suomen kielioppi on monessa asiassa vaikea, ja turha nillittäminen ärsyttävää, mutta perustekstin tuottamiseen pitäisi viimeistään yläkoulussa panostaa jo enemmän.
Autistinen hlö voi olla superlahjakas, eikä hahmota kielioppia. Ei ole kyse tyhmyydestä, laiskuudesta tai saamattomuudesta!
Nämä on savantteja, eli kapea-alaisesti älykkäitä. Yleisesti älykkääksi mielletään ihminen, joka loistaa älyn jokaisella eri osa-alueella.
Minäkin kirjoitan vanhan pilkkusäännön mukaan. Pitäisi kai opetella nykyinen. 😅 Minustakin on tärkeää kirjoittaa suht oikein, mutta yhdyssanoja on usein tarkistettava. Suomessa on nykyään aika paljon niitä, jotka saa kirjoittaa yhteen tai erikseen. Jostain on iskostunut mieleen, että hyvä kirjoittaja on jotenkin sivistyneempi. Onkohan kyse siis kotona käytetystä kielestä ja sen arvostamisesta. 🤔
Aseman, kulmalla jätkät päätä aukoo
Ja mä nään, kun niiden suut on täynnä vaahtoo
Pikku raukat huutaa niin (tosissaan)
Harmi vaan en kuule (sanaakaan)
Kun fiksut jätkät päätä aukoo
Paan täysille luureihin, sen laulun jonka voima vie mut mukanaan
Moi, teille kaikille
Senkun huutelette harmi kun en kuule sanaakaan (blaa blaa blaa)
Blaa blaa blaa
Blaa blaa blaa
Sen kun huutelette harmi kun en kuule sanaakaan
Pätemään, kun tyypit kaupungilla alkaa
Yritän, vaan olla herrasmies ja hiljaa
Raukat koittaa hengissä (pysyä)
Olla viilee oikeessa (jengissä)
Taas fiksut jätkät päätä aukoo
Heeei
Paan täysille luureihin, sen laulun jonka voima vie mut mukanaan
Moi, teille kaikille
Senkun huutelette harmi kun en kuule sanaakaan
Joo mä tajuun, et on rankkaa
Kun niin kauheesti pelkää mitä käy jos muut ei tykkää
Paan täysille luureihin, sen laulun jonka voima vie mut mukanaan
Moi, teille kaikille
Senkun huutelette harmi kun en kuule sanaakaan (blaa blaa blaa)
Blaa blaa blaa
Blaa blaa blaa
Sen kun huutelette harmi kun en kuule sanaakaan
Blaa blaa blaa
joko nyt suomen kenkää saanut opettaja avautuu. on se vanhoille piioille kamalaa kun ei missään saa päteä ei oppilaille ei kolleekoille voi omaa narsismia toteuttaa
Eihän esimerkiksi lukihäiriö vaikuta älykkyyteen?