Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoitus- ja kielioppitaidoilla yhteys muuhun älykkyyteen

Vierailija
03.06.2022 |

Tämä on ihan mutu-ulostulo ilman tutkimuslinkkejä, mutta oletteko huomanneet kaveripiirissänne tai someyhteisössänne sen, että vähän kouluttautuneet, mutta fiksut, usein myös menestyneet, ovat monesti hyviä kirjoittajia. Sen sijaan taas korkeammin koulutetut, mutta ei niin älykkäät kirjoittavat koulutuksestaan huolimatta suorastaan kamalaa tekstiä.

Vai onkohan kyse jostain muusta piirteestä kuin älykkyydestä. Tulipahan tällainen ajatus, kun luin taas erään lukion ja ammattikorkeakoulun käyneen postauksesta, kuinka lapsi täytti 15-vuotta ja teksti vilisi virheitä.

Olen itse sitten varmaan keskinkertainen, koska niin olen mielestäni kirjoittajanakin. 🤭

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö somekirjoitteluun riitä teksti, joka on ymmärrettävää?

Tämäkin voi olla vaikeaa kännykällä.

Monien mielestä riittää, minun mielestäni ei riitä. Kännykällä on ihan yhtä helppoa kirjoittaa oikein kuin kynällä tai tietokoneella. Kysymys on siitä, haluaako kirjoittaa oikein.

Somen lukeminen on sinulle varmaankin perin raskasta!

Vierailija
22/26 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP pahoittelee, jos loukkasi jotain. En ole itse matemaattisesti kovinkaan lahjakas, mutta hyvin luova. Opin ja hahmotan asiat nopeasti. Jostain syystä kirjoittaminen ja oikeinkirjoitus ovat mielenkiintoni kohteita, vaikkei mielessäni pysykään asiat, kuten mikä olikaan predikaatti. Olen lähes kaikessa kai hyvin keskiverto. Siitä ajatus lähti, että pari minua heikommin koulutettua tuttuani kirjoittavat sujuvasti ja ovat aika menestyneitä muutenkin, ja toisaalta on korkeammin tai yhtä koulutettuja kuin minä, jotka eivät ole työelämässä onnistuneet, enkä uskoisi taidoillaan kirjoittaneen gradua.

Toivoisin tietysti, että kaikki hyväksyisivät itsensä ominaisuuksineen. Olisin todella mielelläni veljeni tavoin matemaattisesti älykäs, ja toisaalta taas en. Näin reilu nelikymppisenä sitä osaa jo myöntää, että on juuri tällainen.

Joku kommentoi, että kirjoittamisen arvostus voisi periytyä kotoa. Tuo voisi pitää paikkansa, ainakin omalta osaltani, ja vanhempieni mukaan se tosiaankin oli (muka) osa sivistystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukihäiriö ei vaikuta älykkyyteen, on myös matemaattiista älyä. Lukihäiriöisiä mm. Ruotsin prinsessa Victoria, Charlie Chaplin, Albert Einstein, näyttelijä Henry Winkler, Thomas Alva Edison, Winston Churchill,

Graham Bell. Että ei ihan turha porukka.

Vierailija
24/26 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinoin äidinkielen opettajani sanoi, että selkeästi ajateltu on selkeästi kirjoitettu. Eli jos teksti on sekavaa tajunnanvirtaa, sitä on ajattelukin. Luulen, että pitää paikkansa. Rekkakuskipoikani on erittäin oikeakielinen, vaikka peruskoulu sinänsä ei napannut juuri yhtään. Hänellä on Asperger ja sen takia on aikanaan tutkittu kognitiivisia kykyjä ja ne ovat kyllä hyvät. Hän on kaikkiaan varsin looginen ja käytännöllisen järkevä ihminen. 

Paljon on kiinni siitä mitä koulussa vaaditaan. Kuopukseni alakoulussa ei ollut mitään väliä käytettiinkö kirjoitettaessa isoja alkukirjaimia, pilkkuja jne. Virheitä ei korjattu mitenkään. Olin tästä aika ihmeissäni. No niin oli poikakin, kun yläkoulussa äikänope oli antanut punakynän viuhua. Kirjoitus oli oikeasti tasoa "aurinko paistaa koira haukkuu palo auto ajaa ohi menen kouluun". Sinänsä vielä älykäs poika, mutta kun alakoulussa ei vaadittu niin miksi vaivautua. Työn ja tuskan kautta on nyt asiaa opetellut ja on onneksi oppinut. Kasiluokan lopussa on äikässä hyvä, mutta opettelu on vaatinut todella motivaatiota.

Vierailija
25/26 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissä paras kirjoittaja on käynyt lukion, mutta sitten sen jälkeen ei ole saanut paljon mitään aikaiseksi.

Vierailija
26/26 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö somekirjoitteluun riitä teksti, joka on ymmärrettävää?

Tämäkin voi olla vaikeaa kännykällä.

Kännykällä kirjoittaminen ei ole sen vaikeampaa kuin muillakaan tavoilla. Katso mitä kirjoitat ja ota ennakoiva syöttö pois käytöstä jos on ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi