Tiedätkö paljonko sähköautolla ajaminen maksaa?
20-30 kwh kuluu 100 km:llä sähköä, kotisähkön hinta mulla nyt korotuksen jälkeen n. 0,13 euroa/kwh. Latausasemilla 0,20 -0,80 euroa/kwh. Sähköautolla 100 km siis kotilatauksella 2,60 - 3,90 euroa, latausasemilla 4 - 24 euroa.
Bensan hinta 2,40 e/litra ja satasella kuluu 5-15 litraa eli 12 - 36 eeuroa/100 km.
Kommentit (23)
Pistokehybridi. Yhdellä latauksella pelkällä sähköllä pääsen n 20-25km todellista matkaa kiihdytyksineen yms, vaikka teoreettinen matka taitaa olla 35km.
Tyhjästä täyteen lataaminen maksaa mulla kotona 1,6. Sähkö veroineen ja siirtoineen mulla 0,13/kWh. Lataan yöllä ja sitten aamun ajojen jälkeen, eli yleensä 2-3 kertaa / vrk. Sen verta se mulla maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Pistokehybridi. Yhdellä latauksella pelkällä sähköllä pääsen n 20-25km todellista matkaa kiihdytyksineen yms, vaikka teoreettinen matka taitaa olla 35km.
Tyhjästä täyteen lataaminen maksaa mulla kotona 1,6. Sähkö veroineen ja siirtoineen mulla 0,13/kWh. Lataan yöllä ja sitten aamun ajojen jälkeen, eli yleensä 2-3 kertaa / vrk. Sen verta se mulla maksaa.
Miksköhän ei ottanu merkkiä.
eli yks lataus kotona 1.6 eli päivän ajot sähköllä noin vajaa 5. Ja kilsoja tulee se noin 60-70.
Pensamoottori toimii sitten pitemmillä reissuilla, ei tartye pelleillä latausaikojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistokehybridi. Yhdellä latauksella pelkällä sähköllä pääsen n 20-25km todellista matkaa kiihdytyksineen yms, vaikka teoreettinen matka taitaa olla 35km.
Tyhjästä täyteen lataaminen maksaa mulla kotona 1,6. Sähkö veroineen ja siirtoineen mulla 0,13/kWh. Lataan yöllä ja sitten aamun ajojen jälkeen, eli yleensä 2-3 kertaa / vrk. Sen verta se mulla maksaa.
Miksköhän ei ottanu merkkiä.
eli yks lataus kotona 1.6 eli päivän ajot sähköllä noin vajaa 5. Ja kilsoja tulee se noin 60-70.
Pensamoottori toimii sitten pitemmillä reissuilla, ei tartye pelleillä latausaikojen kanssa.
Ei helevetti, ei ota euron merkkiä! No siis 1.6 euroa!
Mulla täyssähkö Tesla ja kutakuinkin tuota luokkaa maksaa kuin mitä Ap alussa laskenut.
Ei ole kysymys hinnasta vaan ympäristökulutuksesta ja Kongon koboltti lapsiorjista.
Tämä hakukentään
cobolt kongo slavery
Akun uusinta noin 8 vuoden (?) päästä maksaa tuhansia.
Vierailija kirjoitti:
Akun uusinta noin 8 vuoden (?) päästä maksaa tuhansia.
Ei maksa. Äärettömän harvinaista että sähköauton akku hajoaisi kun autolla muuten vielä käyttöikää. Niillä on ajettu satoja tuhansia kilometrejä, jopa yli miljoona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akun uusinta noin 8 vuoden (?) päästä maksaa tuhansia.
Ei maksa. Äärettömän harvinaista että sähköauton akku hajoaisi kun autolla muuten vielä käyttöikää. Niillä on ajettu satoja tuhansia kilometrejä, jopa yli miljoona.
-
Juurikin näin!
Sähköautoilulla on haasteensa, mutta akun kestavyys ei ole yksi niistä.
-Viime vuonna taloyhtiössämme jouduttiin tekemään piharemonti ja uusimaan asfaltointi. Siinä yhteydessä rakennettiin latausvalmius parkkipaikoille osin ARA-avustuksen jelppaamana. Vielä tosin ei ole ensimmäistäkään latauspaikan tarvitsijaa ilmaantunut. Itse ainakin liputan sähköautoilun puolesta ja uskoisin seuraavan autoni olevan hybridi jollain 70 + km rangella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akun uusinta noin 8 vuoden (?) päästä maksaa tuhansia.
Ei maksa. Äärettömän harvinaista että sähköauton akku hajoaisi kun autolla muuten vielä käyttöikää. Niillä on ajettu satoja tuhansia kilometrejä, jopa yli miljoona.
Sun tiedot on peräisin mistä? Mun läheinen ystävä on töissä autokorjaamolla minne tulee paljon myös sähköautoja. Ongelmat on aina melkeinpä akussa. Korjaukset maksaa paljon, mutta joskus se menee auton takuuseen, kun niin uusi auto. Ei vaikuta luotettavalta.
Kun otetaan sähköauton pääomakulut ja auton arvon aleneminen huomioon, ajaminen ei olekaan enää niin edullista.
Litium-akkua kuluttaa sekä vuodet että kilometrit. Taksikäytössä päästään hurjiin lukuihin koska ajosuorite tehdään muutamassa vuodessa. Tavallisella kuluttajalla akku ei kestä 35 vuotta, vaan melkein kaikki eri versiot li-ion kemiasta happanevat hyllyyn noin 8-12 vuodessa pelkällä ylläpitolatauksella. Poikkeuksen tähän tekee LFP jossa on huonompi kapasiteetti, sekä LTO jolla on lisäksi korkea hinta. Pitkä ikä on kompromissi muiden ominaisuuksien suhteen. Teslan käyttämä NCA kestää kohtuullisella käytöllä juuri sen 8-9 vuotta jonka jälkeen kapasiteetti alkaa kadota nopeammin kiihtyvällä tahdilla. Vanhassa akussa yksi lataussykli kuluttaa enemmän kuin uudessa.
Mistä saat sähköä noin halvalla?
Siihen tulee vielä siirtomaksu päälle...
Vierailija kirjoitti:
Kun otetaan sähköauton pääomakulut ja auton arvon aleneminen huomioon, ajaminen ei olekaan enää niin edullista.
Ei mutta polttoaine- ja huoltosäästöt huomioiden ei myöskään kalliimpaa kuin polttiksella ajaminen. Lisäksi paljon mukavampaa. Itse lisäksi vilkkaan sisääntuloväylän varrella asuvana arvostan jokaista sähköautoilijaa, koska pudottavat autoilun desibelit puolella.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saat sähköä noin halvalla?
Siihen tulee vielä siirtomaksu päälle...
Mutta se siirtomaksu on ihan sama jo ennen sähköautoakin joten otetaan siitäkin kaikki hyöty irti.
Vierailija kirjoitti:
Litium-akkua kuluttaa sekä vuodet että kilometrit. Taksikäytössä päästään hurjiin lukuihin koska ajosuorite tehdään muutamassa vuodessa. Tavallisella kuluttajalla akku ei kestä 35 vuotta, vaan melkein kaikki eri versiot li-ion kemiasta happanevat hyllyyn noin 8-12 vuodessa pelkällä ylläpitolatauksella. Poikkeuksen tähän tekee LFP jossa on huonompi kapasiteetti, sekä LTO jolla on lisäksi korkea hinta. Pitkä ikä on kompromissi muiden ominaisuuksien suhteen. Teslan käyttämä NCA kestää kohtuullisella käytöllä juuri sen 8-9 vuotta jonka jälkeen kapasiteetti alkaa kadota nopeammin kiihtyvällä tahdilla. Vanhassa akussa yksi lataussykli kuluttaa enemmän kuin uudessa.
Ei kyllä kestä autokaan 35-vuotta.
Ohisalon mukaan huolet poistuvat kun perheeseen hankitaan sähköauto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun otetaan sähköauton pääomakulut ja auton arvon aleneminen huomioon, ajaminen ei olekaan enää niin edullista.
Ei mutta polttoaine- ja huoltosäästöt huomioiden ei myöskään kalliimpaa kuin polttiksella ajaminen. Lisäksi paljon mukavampaa. Itse lisäksi vilkkaan sisääntuloväylän varrella asuvana arvostan jokaista sähköautoilijaa, koska pudottavat autoilun desibelit puolella.
Itse odottelemme solid state-akkuja ennen sähköauton hankkimista. Sen verran parempaa akkutekniikkaa litiumakkuhin verrattuna. Palamaton, enemmän energiaa ja latautuu nopeammin kuin litiumpatterit.
Vierailija kirjoitti:
Kun otetaan sähköauton pääomakulut ja auton arvon aleneminen huomioon, ajaminen ei olekaan enää niin edullista.
Onhan ne samat pääomakulut ja auton arvon aleneminen muissakin autoissa kuin sähköautoissa. Sähköautot eivät juurikaan kalliimpia kuin muutkaan autot. Sähköautovalmistajat vaan ovat aloittaneet valmistamisen niistä isommista ja premiumeista. Kauppakassit ja normiperheautot tulleet markkinoille vasta äskettäin eivätkä juurikaan polttomoottoriautoja kalliimpia.
Up.