Tiet loistavassa kunnossa Lapissa. Etelässä monin paikoin surkeat. Raha jakaantunut tasan..?
Näyttää tienhoito rahat kuluneen Lappiin, eritoten Rovaniemestä pohjoiseen päin.
Kommentit (16)
Liikennemäärät ja sitä kautta kuluminen on vähän eri tasolla Lapissa ja Etelä-Suomessa.
Kai siellä tiet pysyy kunnossa, kun eihän siellä ajele kuin Lapin poliisit. Ainakin siltä se vaikuttaa, kun sitä ohjelmaa katsoo.
Vierailija kirjoitti:
Liikennemäärät ja sitä kautta kuluminen on vähän eri tasolla Lapissa ja Etelä-Suomessa.
Silti tiet olivat selkeästi rahalla hoidettu. Etelän tiet vaarallisia niihin verraten. Tuntuu kyllä epäoikeudenmukaiselle, kun käyttö siellä vähäistä. Autoja näkyi hyvin vähän, poroja useampi.
Vierailija kirjoitti:
Syrjäseudut saavat EU-rahaa infran ylläpitoon. Silkkisimmät tiet olivat takavuosina Pihtiputaalla.
Ei Pihtipudas ole mitään syrjäseutua koska läpi kulkee yksi suomen valtaväylista etelä-pohjoissuunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syrjäseudut saavat EU-rahaa infran ylläpitoon. Silkkisimmät tiet olivat takavuosina Pihtiputaalla.
Ei Pihtipudas ole mitään syrjäseutua koska läpi kulkee yksi suomen valtaväylista etelä-pohjoissuunnassa.
Kuntana se on. En enää muista mekanismeja miten rahoka korvamerkittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikennemäärät ja sitä kautta kuluminen on vähän eri tasolla Lapissa ja Etelä-Suomessa.
Silti tiet olivat selkeästi rahalla hoidettu. Etelän tiet vaarallisia niihin verraten. Tuntuu kyllä epäoikeudenmukaiselle, kun käyttö siellä vähäistä. Autoja näkyi hyvin vähän, poroja useampi.
Ei kaiken kuulukaan olla niin oikeudenmukaista?
En itse pidä siitä, että suomalaisten veroina maksamia rahoja jaetaan ulkomaille milloin mihinkin tarkoitukseen miljardeja, jotka voitaisiin käyttää samantyylisesti täällä kotimaassa ja näin edistää kehitystä parempaan ja ylläpitää valmista mitä on.
Vaan mitään en tuolle mahda kun prioriteetit on itse äänestämillämme edustajilla sellaiset kuin on.
Vaalien alla tarjotaan taas sitten vaikka kahvia.
Pitää nostaa meteliä. Tienhoitorahaa enemmän sinne missä liikennettäkin.
Lappi ihmettelee etelän kolarisumaa talvisin. Omat tiet lentokentän leveitä, ei kuoppia tai kelirikkoja. Autoja vain muutamia 100km matkalla. Täysin tietämättömiä etelän olosuhteista.
Teitäkin on aika paljon vähemmän, samaten liikennettä.
Poikkeapa AP välillä E75:lta ja muilta pääteiltä syrjäteille siellä Lapissa... Lapissa noita pääteitä on pikkuisen harvemmassa kuin etelässä, ja rahat riittää just tasan niiden pääteiden kunnossapitoon. Kannattaa joskus talvikeleillä testata Oulu-Rovaniemi -välillä Googlemapsin tarjoamaa lyhintä reittiä (eli Kemijoen länsipuolta), niin tietää mikä se todellisuus on...
Tähän on helppo ratkaisu: sallitaan etelässä samat liikennemäärät kuin Lapissa ja tiet pysyvät kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Poikkeapa AP välillä E75:lta ja muilta pääteiltä syrjäteille siellä Lapissa... Lapissa noita pääteitä on pikkuisen harvemmassa kuin etelässä, ja rahat riittää just tasan niiden pääteiden kunnossapitoon. Kannattaa joskus talvikeleillä testata Oulu-Rovaniemi -välillä Googlemapsin tarjoamaa lyhintä reittiä (eli Kemijoen länsipuolta), niin tietää mikä se todellisuus on...
Pöh, Kemijoen ITÄpuolta tietysti. Ajatuskatko...
Tien pohja olosuhteet eri kun etelässä.
Vierailija kirjoitti:
Poikkeapa AP välillä E75:lta ja muilta pääteiltä syrjäteille siellä Lapissa... Lapissa noita pääteitä on pikkuisen harvemmassa kuin etelässä, ja rahat riittää just tasan niiden pääteiden kunnossapitoon. Kannattaa joskus talvikeleillä testata Oulu-Rovaniemi -välillä Googlemapsin tarjoamaa lyhintä reittiä (eli Kemijoen länsipuolta), niin tietää mikä se todellisuus on...
Faktat ovat tässä keskusteluketjussa täysin toissijaisia.
Liikennemäärä ja -laatu ja maasto mihin tie rakennetaan vaikuttaa. Savimaan päällä ei tiet pysy kunnossa missään, kuiva kangasmaasto pohjalla kestää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Pitää nostaa meteliä. Tienhoitorahaa enemmän sinne missä liikennettäkin.
Lappi ihmettelee etelän kolarisumaa talvisin. Omat tiet lentokentän leveitä, ei kuoppia tai kelirikkoja. Autoja vain muutamia 100km matkalla. Täysin tietämättömiä etelän olosuhteista.
Ei ne enempää taida rahaa saada mut ne osaa säästää ja käyttää huolellisesti niitä teitä jotka sinne on tehty. Johan tuodta kertoo tuo autojen vähyyskin, ettei niitä teitä turhaan kulutella. Opetelkaa sama siellä eteläsuomessakin, ei markettiin tai kuntoilemaan tarvitse välttämättä autolla mennä.
Jokaisen pienellä teolla on vaikutusta kun sen jättää tekemättä.
Syrjäseudut saavat EU-rahaa infran ylläpitoon. Silkkisimmät tiet olivat takavuosina Pihtiputaalla.