Onko vaikeaa vaihtaa autoon jarrupalat etujarruihin?
Kommentit (40)
Autoissa puhutaan penkeistä, ei satuloista. Hevoselle laitetaan satula.
Vierailija kirjoitti:
On se kyllä korjaamon juttuja
Korjaamolla siihen ei mene kuin varttitunti. Laskuttavat kuitenkin pari-kolme tuntia ja auton saa haettua vasta illalla kun joku viitsii tekstiviestin lähettämään.
Riippuu autosta mutta ei mikään tekemätön paikka jos tekniikka on muuten hallussa, tilat ja työkalut. Satula pitää irrottaa kuitenkin paloja vaihtaessa. Satulan vaihdon jälkeen jarrut on vielä ilmattava.
Vierailija kirjoitti:
Autoissa puhutaan penkeistä, ei satuloista. Hevoselle laitetaan satula.
🤣🤣🤣🤣
Taattua av-laatua
Vierailija kirjoitti:
Riippuu autosta mutta ei mikään tekemätön paikka jos tekniikka on muuten hallussa, tilat ja työkalut. Satula pitää irrottaa kuitenkin paloja vaihtaessa. Satulan vaihdon jälkeen jarrut on vielä ilmattava.
Käytännössä hankalin saada siirrettyä sylinteri takaisin uusia paloja varten.
Jos tuota pitää kysyä niin ei kannata ruveta itekseen räpimään. Yksinkertanen homma sinäänsä, mut siinäkin pitää tietää mitä tekee, muuten ei tuu ku sanomista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu autosta mutta ei mikään tekemätön paikka jos tekniikka on muuten hallussa, tilat ja työkalut. Satula pitää irrottaa kuitenkin paloja vaihtaessa. Satulan vaihdon jälkeen jarrut on vielä ilmattava.
Käytännössä hankalin saada siirrettyä sylinteri takaisin uusia paloja varten.
Monesti tarvitsee jonkun työkalun, jolla kiertää mäntää tai painaa sisään. Ja tunkin varassahan ei ole turvallista työskennellä. Mikäli tuota asiaa tarvitsee kysyä, kuten ap, niin silloin on korjaamon hommia palojen ja satulan vaihto.
Vierailija kirjoitti:
Autoissa puhutaan penkeistä, ei satuloista. Hevoselle laitetaan satula.
Vaihdoin Ford Puntoon jarrupenkit.
Itsekatsoin youtubesta videon ja tein samalla ekaa kertaa.. Onnistui. Tosin ilmaukseen tarvii kaverin..Mutta riippuu niin autosta.
Täysin aloittelijalle tuo on liian vaativa operaatio. Vaatii monia eri työkaluja ja satulan ja palojen irrotus voi olla työlästä. Voi olla myös paikat aika ruosteessa.
Siellä on myös johtoja jotka on helppo rikkoa, koska satula painaa niin paljon.
Vapaamaalari kirjoitti:
Jos tuota pitää kysyä niin ei kannata ruveta itekseen räpimään. Yksinkertanen homma sinäänsä, mut siinäkin pitää tietää mitä tekee, muuten ei tuu ku sanomista...
Kokeneempi kaveriksi.
Ei mitään rskettitiedettä, mutta omat niksinsä siinä on.
Uudemmissa autoissa voi myös olla antureita, jotka estävät tai vaikeuttavat kotiasentajan työtä.
Ei tosiaan ole vaikeata. Kato youtubesta kyseisen automallin jarruremonttivideo, niin saat paremman käsityksen vaikeusasteesta. Näissä usein kerrotaan myös tarvittavat työkalut.
Osaavalle helppo homma, mutta eihän sitä ikinä opi jos ei edes sitä ensimmäistä kertaa tee.
Tässä lista ongelmista joita voi tulla pelkkien jarrupalojen vaihdon yhteydessä:
-jarrumäntä jumissa jotta tarvii jonkun puristimen saadakseen sisään
-satulan pultit ruostuneet kiinni (satulaahan ei tarvi irrottaa kokonaan, siirtää ylös vain)
-satulan pultteihin pääsee käsiksi vain pitkällä jatkovarrella tukivarren läpi auto ilmassa (tällainen tullut vastaan)
-palojen liukulevyt ruostuneet pilalle eli tarvii uuden asennussarjan
-jarrupalat ei mene paikalleen koska kertynyt likaa/ruostetta siihen asennuskohtaan, vaatii viilausta tai jonkun pienen hiomakoneen
Ennen ajoon lähtöä paineltava jarruja useita kertoja, 1. kerralla todennäköisesti poljin painuu lattiaan saakka eikä jarrut ota yhtään kun palat ovat vielä kaukana jarrulevystä ja jarrumäntä kaukana jarrupaloista.
Kun polkimessa alkaa tuntua vastetta, vielä ennen liikenteeseen lähtöä muutama jarrutesti, että jarrut varmasti toimivat normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Tässä lista ongelmista joita voi tulla pelkkien jarrupalojen vaihdon yhteydessä:
-jarrumäntä jumissa jotta tarvii jonkun puristimen saadakseen sisään
-satulan pultit ruostuneet kiinni (satulaahan ei tarvi irrottaa kokonaan, siirtää ylös vain)
-satulan pultteihin pääsee käsiksi vain pitkällä jatkovarrella tukivarren läpi auto ilmassa (tällainen tullut vastaan)
-palojen liukulevyt ruostuneet pilalle eli tarvii uuden asennussarjan
-jarrupalat ei mene paikalleen koska kertynyt likaa/ruostetta siihen asennuskohtaan, vaatii viilausta tai jonkun pienen hiomakoneen
Tuttuja ongelmia, erityisesti tuo viimeinen on paha koska satulan lisäksi pitää irrottaa se kehikko viilausta varten mihin palat tulee ja viimeistään sen pultit yleensä erittäin pahasti ruostuneita, kaasupillin vaatii.
Korjaamolla niin halpaa ettei enää tulisi mieleen tapella noiden kanssa varsinkaan vanhemmassa autossa.
Riippuu autosta. Joihinkin on ja joihinkin ei.