Maisterin tutkinto on tuntunut koulutuksen "perustasolta"
tähän asti, mutta kun vaihdoin työpaikkaan, jossa suurin osa on AMK-pohjaisia ja pari ei sitäkään, olen alkanut ajatella, että olen tainnut ajatella vähän oudosti. Mikä teistä tuntuu koulutuksen suhteen tavalliselta tasolta, "perustasolta"?
Ja ei, en halua mitenkään brassailla, mielikuvani on vain muodostunut vähän oudoksi.
Kommentit (19)
että tarvittaisiin lahjoja tms. Tähän asti olen vain ajatellut, että kaikki HALUAVAT opiskella vähintään maistereiksi asti. Mutta olen ollut väärässä.
oli 80-prosenttisesti ajanhukkaan. Toki se oli tavallaan viihdyttävää, mutta työelämässä suurin osa opiskelluista asioista on täysin epärelevantteja.
kysymys ei ollutkaan siitä mikä on hyödyllistä tai järkevää. Mun mielestä lukiossakin oli tosi paljon turhaa - ja silti suuri osa ihmisistä käy lukion.
Mikä on mielestäsi tavallisin koulutus aikuisella ihmisellä? Itseni mielestä tähän asti maisterin tutkinto, mutta nyt olen alkanut ajatella, että ehkä ei olekaan.... Tietääkö kukaan tilastojen mukaista faktaa tästä asiasta?
Ap
No minun alallani ei voi opiskella maisteriksi, joten eipä se aina ihan vain siitä ole kiinni mihin asti kukin haluaa opiskella... Eipä näköjään koulutustasosta voi kummempia johtopäätöksiä vetää mitä älynlahjoihin tulee, jos maisteri tosiaan voi kuvitella että kaikki muutkin haluaisivat olla maistereita :D
Ja joo, olit väärässä. Kaikki eivät todellakaan halua maistereiksi, on myös meitä jotka haluamme tehdä töitä.
Kaikki eivät todellakaan halua maistereiksi, on myös meitä jotka haluamme tehdä töitä.
Kysyy nimimerkki "Luulin tekeväni töitä"
ei vastaa työelämän tarpeita joka alalla, tarkoitin myös sitä, että omalla alallani on paljon ihmisiä, jotka eivät ole maistereita, mutta tekevät samoja töitä kuin maisterit täysin samalla teholla, osin jopa paremminkin. Vaikka itse olenkin maisteri, en tajua miksi olisi kannattanut viettää vuosia pidempään yliopiston kirjoilla kun vähempikin koulutus olisi riittänyt.
että kaikkien pitäisi lueka maisteriksi tai pitäisi haluta maisteriksi vaikka on siivoojana, sairaanhoitajana tns sitten töissä?
Kysyy nimimerkki "Luulin tekeväni töitä"
No tiedät näköjään itsekin. Maisterit tosiaan usein luulevat tekevänsä töitä, mutta sitten on sellaisiakin töitä joista on myös muille ihmisille jotain hyötyä :)
mikäli et ole nähnyt elämää omasi ympärillä! Taidat olla jotenkin täydellisen keskittynyt omaan maailmaasi.
Minä ainakin olen jollain kumman tavalla onnistunut sisäistämään jo sangen nuorena, että osa nuorista menee yläasteen jälkeen amikseen ja niistä lukion käyvistä vain osa yliopistoon tai korkeakouluun. Jotkut opiskelevat opistoissa, toiset ammattikorkeassa jne. Jotkut aikuiset työskentelevät tehtaassa, toiset ajavat linja-autoa työkseen ja osa taas ammateissa, joissa vaaditaan ylempää korkeakoulututkintoa.
En ymmärrä aloitustasi minään muuna kuin provona, ja sellainen se taitaa taasen ollakin. Provojen luvattu palsta kun on kyseessä.
No tiedät näköjään itsekin. Maisterit tosiaan usein luulevat tekevänsä töitä, mutta sitten on sellaisiakin töitä joista on myös muille ihmisille jotain hyötyä :)
Ja itse teen sellaista työtä, josta on kyllä sangen konkreettista hyötyä niin ihmisille kuin muillekin mönkiäisille. En ymmärrä tuollaista halveksuvaa asennetta. Samanlaista työtä se on konttorityö kuin lehmien lypsäminenkin, yhtä kaikki sopii vain toivoa, että ihminen itse viihtyy ammatissaan ja työssään. Ja siitä lypsämisestäkin on työkokemusta, ennen kuin viisastelet..
t. 8
Mulle "perustaso" on vähintään maisteri, mutta yhä enenevässä määrin tohtori. Johtunee siitä, että olen töissä yliopistolla ja käytännössä kaikki ystäväni ovat olleet opiskelukavereitani. Kyllä minun tuttavapiirissäni AMK-tutkinto (tai sitä alempi) on poikkeus.
Ap, johtuiskohan toi sun harhakäsitys siitä, että kaikki koulumaailman antamat tavoitteet koulutuksen suhteen tähtää pohjimmiltaan vieläkin siihen, että jokainen haluaa maisteriksi jos vaan älliä riittää. Koulussahan joka ikinen opettaja on akateeminen, eikä siellä näy työelämästä kuin karkea jako akateemisiin opettajiin (kunnon ihmisiin) ja näkymättömiin b-luokan koulutuksen saaneisiin duunareihin kuten siivoojat ja keittiötyöntekijät, jotka eivät oikeasti edes kuulu työyhteisöön ja joita opettajien tai oppilaiden ei tarvitse edes tervehtiä. Vielä minun aikanani lukiossa (90-luku) oli jotenkin selvää, että ne tavoiteltavat ammatit on samoja, mitä koulun opettajat edustivat; pyrkiä siis lukioon opiskelemaan biologiaa, luonnontieteitä, äidinkieltä tai historiaa. Ammattikorkeakoulusysteemi oli minun aikani opettajille täysin epäselvä asia, eivätkä he ohjanneet sille tielle ketään - ammattikoulusta puhumattakaan.
Ehkä sä ap olet vain niin hyvin sisäistänyt noi opettajakunnan ja aiemman sukupolven aatteet korkean koulutuksen itseisarvosta, että et ole huomannut kuinka monimuotoinen tää todellisuus on.
Korjaan kirjoitusvirheen; jokaisen tavoite on siis pyrkiä lukion jälkeen yliopistoon opettajien esimerkin mukaisesti.
Kukas ne sinun lapsesi kouluttaa, jos ei maisterit? Ihan vain esimerkkinä...
Edelliselle; ei vastaa, vaan kandintutkintoa. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto vastaa maisterin tutkintoa.
ovat täysin omasta ahkeruudesta kiinni. Lahjoja siellä ei tarvita pätkääkään.