Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä voi johtua: meidän kahdella lapsella on sama liikuntanumero todistuksessa vaikka

Vierailija
03.04.2022 |

Toinen on hieman kömpelö, ylipainoinen ja mitään harrastamaton, ja toinen harrastaa lajia kilpatasolla ja on muutenkin liikunnallinen. Molempien numero todistuksessa 8. Hieman ihmetellään perheen sisällä tätä linjausta. Eri vuosiluokilla ovat ja eri opettajat, mutta silti.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnassa arviointia ei tehdä toisiin oppilaisiin vaan itseensä. Kömpelömpikin voi saada hyvän numeron jos osoittaa liikunnantunnilla kehittymistä.

Toisaalta liikunnallinen joka yrittää päästä tunneilla helpolla voi saada huononkin numeron.

Vierailija
2/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei 8 ole huono numero, mutta en usko että tuo harrastava yrittää päästä helpolla, koska liikunta on yksi lempiaineistaan. Toisaalta mukava tietysti, että tuota vähän pullukkaakin kannustetaan eikä automaattisesti anneta huonosti numeroa. Kaksipiippuinen juttu. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se vähän outoa. Mutta mielestäni liikunnasta ei tarvitsisi antaa mitään numeroita.

Vierailija
4/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa heillä on eroa asenteessa. Ehkä ylipanoinen yrittää parhaansa ja kannustaa muita, urheilullinen haluaa olla kaikessa paras ja kiusaa niitä jotka eivät osaa yhtä hyvin kuin hän? Esimerkki tuli mieleen omalta peruskouluajalta. 

Vierailija
5/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnassa arviointia ei tehdä toisiin oppilaisiin vaan itseensä. Kömpelömpikin voi saada hyvän numeron jos osoittaa liikunnantunnilla kehittymistä.

Toisaalta liikunnallinen joka yrittää päästä tunneilla helpolla voi saada huononkin numeron.

Ihme jos todella on noin. Kyllä liikunnassa pitäisi olla samat, objektiiviset kriteerit kuin muissakin aineissa.

Vierailija
6/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän maajoukkeurheilija ei ikinä saanut 9 parempaa liikunnasta, varmasti on ollut kasejakin. Juuri tuossa asenteessa syytä, ainakin meidän tapauksessa. Omaa lajiaan olisi vain halunnut tehdä, muut eivät juuri kiinnostaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä outoa kuin lukion musiikin kurssi.

Arvosana tuli nuottien osaamisen ja laulukokeen perusteella, vaikkei kumpaakaan taitoa kurssilla opetettu.

Oletus oli, että kaikki osaavat ne jo.

Vierailija
8/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnan arviointi muuttui joitain vuosia sitten. Kasin saa kun yrittää aina parhaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko39 kirjoitti:

Yhtä outoa kuin lukion musiikin kurssi.

Arvosana tuli nuottien osaamisen ja laulukokeen perusteella, vaikkei kumpaakaan taitoa kurssilla opetettu.

Oletus oli, että kaikki osaavat ne jo.

Nuotinluku opetetaan alakoulussa.

Ostakaa, makkaraa... Jne.

Vierailija
10/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunnassa arviointia ei tehdä toisiin oppilaisiin vaan itseensä. Kömpelömpikin voi saada hyvän numeron jos osoittaa liikunnantunnilla kehittymistä.

Toisaalta liikunnallinen joka yrittää päästä tunneilla helpolla voi saada huononkin numeron.

Ihme jos todella on noin. Kyllä liikunnassa pitäisi olla samat, objektiiviset kriteerit kuin muissakin aineissa.

Arviointi on aina subjektiivista. Miksi ei esim tkk tuomarit päädy samoihin pisteisiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljolti kyse siitä kuinka hyvin tulee juttuun liikkamaikan kanssa ja vielä enempi tekemistä sillä miltä asiat näyttävät - ei siltä miten ne todellisuudessa ovat...

Vierailija
12/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja ei välttämättä tunne nimeltä kaikkia oppilaita. Voi olla myös epähuomiossa annettu numero. Jotkut ryhmät ovat parempia kuin muut ryhmät, joten hyvää numeroa voi olla vaikeampi saada, erityisesti jos opettaja on kokematon. Mikset kysy opelta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkkaa liikunnan päättöarvioinnin kriteerejä. Ne paljastavat sinulle syyn heti. Varsinaiset kyvyt tuottavat liikunnan numeroon hyvin pienen osan.

Vierailija
14/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa heillä on eroa asenteessa. Ehkä ylipanoinen yrittää parhaansa ja kannustaa muita, urheilullinen haluaa olla kaikessa paras ja kiusaa niitä jotka eivät osaa yhtä hyvin kuin hän? Esimerkki tuli mieleen omalta peruskouluajalta. 

Tämä on muuten totta. Aktiiviurheilijat on usein ylimielisiä huonompia kohtaan. Eivät syötä palloa, kannusta jne. Liikunnan numerosta osa tulee asenteesta muita kohtaan. "Reilu joukkuehenki"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5.

Liian vähättelevä tapa, jolla vanhempi puhuu toisesta lapsestaan.  "Mitään harrastamaton", "ylipainoinen", "tuota vähän pullukkaakin kannustetaan". 

Lue opetussuunnitelmasta liikunnan hyvän arvosanan kriteerit. Ei siellä keskeistä ole vatsarutistusten määrät.

Vierailija
16/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulun ja yläkoulun liikunnan numeroissa oli eroa. Yläkoulussa liikunnanopettajaksi tuli aineopettaja ja suorituksia mitattiin ihan jatkuvasti, liikunnanilo katosi.

Vierailija
17/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa heillä on eroa asenteessa. Ehkä ylipanoinen yrittää parhaansa ja kannustaa muita, urheilullinen haluaa olla kaikessa paras ja kiusaa niitä jotka eivät osaa yhtä hyvin kuin hän? Esimerkki tuli mieleen omalta peruskouluajalta. 

En valitettavasti usko tähänkään. Harrastavan lapsen luokalla melkein kaikki harrastavat jotain, eikä hän suinkaan ole mitenkään ylivertainen. Eikä kyllä ole luonteeltaan yhtään kiusaajatyyppiä eikä ole tällaista tullut esiin. Mutta ehkä luokalla vain on niin kova taso niin siksi ei kaikille voi antaa hyviä numeroita. (Mikä kyllä tarkottaisi sitä, että vertaillaan sittenkin muihin).

Vierailija
18/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko39 kirjoitti:

Yhtä outoa kuin lukion musiikin kurssi.

Arvosana tuli nuottien osaamisen ja laulukokeen perusteella, vaikkei kumpaakaan taitoa kurssilla opetettu.

Oletus oli, että kaikki osaavat ne jo.

Nuotinluku opetetaan alakoulussa.

Ostakaa, makkaraa... Jne.

Ei meillä.

Tosin meidän aikaan se oli ala-aste, eikä alakoulu.

Vierailija
19/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö... Mikset kysy liikunnanopettajilta perusteluja arvosanoihin? Miksi vastaus löytyisi av-palstalta?

Vierailija
20/45 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5.

Liian vähättelevä tapa, jolla vanhempi puhuu toisesta lapsestaan.  "Mitään harrastamaton", "ylipainoinen", "tuota vähän pullukkaakin kannustetaan". 

Lue opetussuunnitelmasta liikunnan hyvän arvosanan kriteerit. Ei siellä keskeistä ole vatsarutistusten määrät.

No en minä sille lapselle sentään noin puhu. Ja kannustan tietenkin molempia yhtä lailla. Mutta kyllähän sitä näkee selvästi erot mielessään lapsissaan, niin tuli mieleen tällaistakin asiaa ihmetellä, kun itsekin ihmettelevät.