Millaisia teidän 3,5-vuotiaat on taidoiltaan?
Tai vähän alle neljävuotiaat? Mitä osaavat piirtää vai eivätkö vielä oikein osaa? Osaavatko jo numeroita tai kirjaimia? Kirjoittaa nimensä? Entä mitä pelejä osaavat? Osaavatko laskea 1+1? Osaavatko kellon?
Kyselen, kun omassa tuttavapiirissä ei ole sen ikäisiä ja saan hoitopaikasta (ei päiväkoti) vähän hämmentävää palautetta välillä.
Kommentit (10)
Lapsia on monenlaisia, mutta suurin piirtein lähes 4v iässä mun lapset ovat esim. osaneet käydä itse vessassa, syödä itse, puhua lauseita, osasivat ainakin joitain kirjaimia, osasivat laskea ainakin kymmeneen, kuoria porkkanaa, ajaa apupyörällistä polkupyörää, potkulautailla, kiivetä kiipeilytelineessä, osasivat ohjeistettuna käyttää esim. pesukonetta, piirtää kuvioita, ihmishahmoja. Nämä nyt äkkiseltään tuli mieleen.
Pukee itse. Syö sujuvasti itse. Puhuu monipuolisesti. Ilmaisee tahtoa sanallisesti, on uhmakss. Osaa laskea yhdestä kuuteen. Piirtää autoja ja kaloja jotka tunnistettavia. Osaa värittää rajojen sisäpuolelle. Ei osaa kirjaimia eikä kirjoittaa omaa nimeään. Osaa sanoa koko nimensä etunimineen, mutta vähän epätarkasti. Muistipelissä ei aina tajua kääntää kortteja takaisin nurin päin. Osaa tehdä hyvin palapelejä. Ei todellakaan osaa kelloa.
Mun bonuslapsi ei osannut 6 vuotiaana kelloa, kirjaimia, numeroita saati kirjoittaa omaa nimeä. Kouluun mentyä alkoi näiden opettelu. Pelasi pelejä omilla säännöillä ja halusi aina voittaa. Tiedän, että kysyit 3-vuotiaasta, mutta ei varmaan osannut noita silloinkaan. 😅 Ihan normaali lapsi on muuten. Vähän vilkas ja kädentaidoissa parempi.
Oon töissä lastenneuvolassa ja siellä 4- vuotiaan Lene-tehtäviin kuuluu:
Vähintään kolmeen laskeminen ja päävärien nimeäminen. Sillan rakentaminen kolmesta palikasta. 6 mallikuvion piirtäminen kynällä. Suoran viivan leikkaaminen paperista. Ymmärtää kuvasta esitetyt kysymykset ja osaa vastata näihin. Esim. "Miksi kuvan kissa on surullinen?" Lapsen tulisi osata vastata kysymykseen sopivasti.
Kuullun hahmottamisen tehtäviä on 8.
Jotkut osaavat kirjoittaa nimensä, mutta sitä ei neuvolassa "vaadita". Sitten katsotaan myös joitakin karkeamotoriikan tehtäviä. Kelloa ei tarvitse osata.
Kaikkia näitä asioita ei tietenkään tarvitse osata täydellisesti, mutta jos joissain tehtävissä paljon vaikeuksia mietitään jatkotoimia/ tukea asian harjoitteluun. 😊
Puheen tulee olla selkeää, muutama äännevirhe ek vielä tässä kohtaa haittaa ja lapsen tulisi pystyä keskittymään tehtävien ajan ja olemaan hetken aikaa erossa vanhemmasta tehtävien ajan.
Meidän lapsesta näki heti 3,5v että erittäin viisas ja kaunis yksilö. Tullut vanhempiinsa. Naapurien kakaroista näki myös että tulevat vanhempiinsa eli ällöttävän ruma ja tyhmä.
-osaa laskea kymmeneen
-tietää millä kirjaimella oma nimi alkaa, mutta ei osaa nimensä muita kirjaimia, eikä osaa kirjoittaa sitä
-osaa piirtää palloja ja niihin viivoja eli ilmapalloja, ei muuta mistä saisi selvää
-osaa käydä itsenäisesti pissalla
-tietää automerkit (kaikki)
-osaa hyvin paljon eri eläimiä/hyönteisiä/lintuja
-puhuu selkeästi ja ymmärrettävästi
-syö ja pukee itse (lahkeissa yms tarvitsee apua)
-ei osaa kelloa yhtään
-ei osaa viikonpäiviä, eikä ymmärrä eilen/tänään/ylihuomenna käsitteitä (eli päiväunien jälkeen voi olla jo huominen).
-ei pidä palapeleistä, joten tuskin niitä osaa yhtään
Ikä aika tarkkaan 3,5v
osaa ajaa pyörällä
harjoittelee mielllään hiihtoa ja luistelua
laskee kymmeneen, joskus osaa kertoa myös mikä numero tulee esim. seiskan jälkeen
osaa pukea, mutta oikuttelee siinä kyllä kovasti ja usein
ei pidä piirtämisestä, maalaamisesta, jne
osaa kirjoittaa oman nimen
tuntee värit
osaa ärrän
Osaa kaikki äänteet ja puhuu jo hyvin, kertoo menneestä ja tulevasta selkeästi.
Osaa laskea kolmeentoista ja osaa jo pieniä yhteen ja vähennyslaskuja
Osaa jo vähän kirjaimia, kyselee niistä paljon
Osaa piirtää monenlaista, mitä haluaa (autoja ja niille tapahtuvia sattumuksia enimäkseen)
Osaa riidellä raivokkaasti isosisaruksen kanssa
Osaa leikkiä vastavuoroisesti muiden kanssa ja pysyy hyvin roolissaan
Tuntuu, että on ikäisiään edellä, ainakin päiväkodista on tullut hyvää palautetta.
Osaa hiihtää ja potkupyöräillä, ei luistele yhtään eikä suostu pyörällä ilman apupyöriä.
Liikunnallisesti ei oo mikään erikoinen, liikaa telkkua luulen...
Oikein taitava on, mutta näin kai kaikki ajattelevat lapsistaan?
Omani toimii ohjeiden mukaan, suoriutuu arjen toiminnoista hyvin. Puhe on selvää ja molempien vanhempien kielet on oppinut hyvin. Aloittanut juuri viulun soiton ja haluaa itse harjoitella, mutta tarvitsee siinä toki aikuisen ohjausta. Toive soittaa on tullut lapsen aloitteesta (koko perhe on musikaalinen) ja lapsi sai valita soittimen.
Lahjakkaita ovat mutta keskittymiskyky koulutyössä on vielä huono.