Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Yhdistettiin etelän lämmin temperamentti ja avaruustekniikan taitajien kylmä järki - tulos on laatuauto, LADA!" (Mainos 1970-l, Youtube)

Vierailija
28.03.2022 |

Kokeile sinäkin!!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö mihin maihin nuo viittaavat?

Vierailija
2/29 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö mihin maihin nuo viittaavat?

Eikös Lada ole Fiatin piraattikopio joten ainakin Italiaan.

Vierailija
4/29 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

LADA- tätä autoa Suomi tarvitsee!!

😂

Vierailija
5/29 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samara, siii!

Vierailija
6/29 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon olen niillä aikoinani ajellut. Moni sitä ihmetteli.

Tykkäsin kuitenkin itse tuosta laatikkomuodosta.

En tiedä miltä tuntuisivat nyt, kun on omistanut puoli tusinaa länsiautoja niiden jälkeen.

Kaikkeen tottuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/29 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö mihin maihin nuo viittaavat?

Eikös Lada ole Fiatin piraattikopio joten ainakin Italiaan.

Ei piraatti, hyvässä yhteistyössä Fiatin vanhenevasta 124-mallista alettiin tehdä neuvostoversiota.

Moottori muuttui sylinterinkannen yläpuoliselle nokalle ja lämmityslaitteesta tehtiin tehokas(suuri kenno).

No, nokkamuutoksen myötä venäläiset tekivät jakopään IHAN ITE ja saivat siitä sellaisen, että se vaatii huomiota n. 10 000km välein.

No, ihan toimiva auto se oli aikalaisekseen, hintaluokassaan vieläpä iso.

Vierailija
8/29 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen ajossa ja rekisterissä, lujaa ja varmaa laatua ehdottomasti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/29 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja huijaa, ei 1970 ollut youtubea.

Lada taas on kopio fiatista siinä missä eräs mossen versio on suora kopio bmw:n vanhasta mallista. Toinen mossen malli oli kopio saksalaisesta opelista. Monesta muusta mallista puhumattakaan joista ilmestyi neuvostokopioita eri merkkien nimellä.

Vierailija
10/29 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja huijaa, ei 1970 ollut youtubea.

Lada taas on kopio fiatista siinä missä eräs mossen versio on suora kopio bmw:n vanhasta mallista. Toinen mossen malli oli kopio saksalaisesta opelista. Monesta muusta mallista puhumattakaan joista ilmestyi neuvostokopioita eri merkkien nimellä.

En olisi varma Moskvits-BMW- tarinasta.

Ainakaan auto(Moskvits Elite) ei suora kopio ole, ehtäläisyydet liittyvät moottorin rakenteeseen.

Piikkinokka-Mossen esikuva oli vastaavan mallinen Opel.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/29 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mersut maksoivat 80-luvulla n. 300 000 mk, Lada alle 30 000 mk. Nyt C-sarjan Mersu on n. 50 000€ eli saman hintainen kuin 80-luvulla. Jos uuden Ladan saisi 6000€, niin se olisi varmaan edelleen Suomen myydyin auto.

80-luvulla valtion virastoilla kuten Postilla ja VR:llä oli valtavasti Ladoja.

Vierailija
12/29 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mersut maksoivat 80-luvulla n. 300 000 mk, Lada alle 30 000 mk. Nyt C-sarjan Mersu on n. 50 000€ eli saman hintainen kuin 80-luvulla. Jos uuden Ladan saisi 6000€, niin se olisi varmaan edelleen Suomen myydyin auto.

80-luvulla valtion virastoilla kuten Postilla ja VR:llä oli valtavasti Ladoja.

80 l tosiaan valtio ajoi ladoilla.

Kertoo kyllä yya suomesta aika paljon.. eli oltiin kyykyssä moskovan edessä

Yhä nykyäänkin suomen vasemmisto ihailee ja ylistää neuvostodiktatuurin tekemiä rötöksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/29 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mersut maksoivat 80-luvulla n. 300 000 mk, Lada alle 30 000 mk. Nyt C-sarjan Mersu on n. 50 000€ eli saman hintainen kuin 80-luvulla. Jos uuden Ladan saisi 6000€, niin se olisi varmaan edelleen Suomen myydyin auto.

80-luvulla valtion virastoilla kuten Postilla ja VR:llä oli valtavasti Ladoja.

Tuskin on mielekästä verrata Mersua ja Ladaa, vaan jotain Ford Taunusta tai Kupla-Folkkaria ja Ladaa.

Tässä autowikistä tuo BMW-Mosse-myytin purku:

Moskvitsh 412 tuli myyntiin vuonna 1967. 408:sta sen erotti uusi, 1500-kuutioinen OHC-moottori. Vanhempaa OHV-moottoria korkeampana se täytyi kallistaa 20 astetta oikealle, jotta se mahtui konehuoneeseen. Tämn Ufan moottoritehtaan valmistaman voimanlähteen väitetään olevan kopio BMW:n valmisteesta, mutta todellisuudessa niillä ei ole muuta yhteistä nimittäjää kuin toisiaan muistuttava venttiilikoppa. 

Vierailija
14/29 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mersut maksoivat 80-luvulla n. 300 000 mk, Lada alle 30 000 mk. Nyt C-sarjan Mersu on n. 50 000€ eli saman hintainen kuin 80-luvulla. Jos uuden Ladan saisi 6000€, niin se olisi varmaan edelleen Suomen myydyin auto.

80-luvulla valtion virastoilla kuten Postilla ja VR:llä oli valtavasti Ladoja.

80 l tosiaan valtio ajoi ladoilla.

Kertoo kyllä yya suomesta aika paljon.. eli oltiin kyykyssä moskovan edessä

Yhä nykyäänkin suomen vasemmisto ihailee ja ylistää neuvostodiktatuurin tekemiä rötöksiä.

Miksi ei oliso hankittu Ladoja, kun niitä bilateraalisella kaupalla edullisesti sai?

Suomi säilytti valtiomuotonsa ja itsenäisyytensä ainoana Neuvostoliiton länsinaapurina, muut olivat sosialistisia satelliittivaltioita tai neuvostotasavaltoja.

Noin aggressiivinen ajan arvostelu on perusteetonta, vaikka suomettuminen meni osin liiallisuuksiinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/29 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mersut maksoivat 80-luvulla n. 300 000 mk, Lada alle 30 000 mk. Nyt C-sarjan Mersu on n. 50 000€ eli saman hintainen kuin 80-luvulla. Jos uuden Ladan saisi 6000€, niin se olisi varmaan edelleen Suomen myydyin auto.

80-luvulla valtion virastoilla kuten Postilla ja VR:llä oli valtavasti Ladoja.

80 l tosiaan valtio ajoi ladoilla.

Kertoo kyllä yya suomesta aika paljon.. eli oltiin kyykyssä moskovan edessä

Yhä nykyäänkin suomen vasemmisto ihailee ja ylistää neuvostodiktatuurin tekemiä rötöksiä.

Miksi ei oliso hankittu Ladoja, kun niitä bilateraalisella kaupalla edullisesti sai?

Suomi säilytti valtiomuotonsa ja itsenäisyytensä ainoana Neuvostoliiton länsinaapurina, muut olivat sosialistisia satelliittivaltioita tai neuvostotasavaltoja.

Noin aggressiivinen ajan arvostelu on perusteetonta, vaikka suomettuminen meni osin liiallisuuksiinkin.

Ja turvattua ja laajamittaista neuvostokauppaa on kiittäminen suomalaisen yhteiskunnan taloudellisesta menestyksestä. Neuvostoliiton resurssit + Suomen aivot + suomettuminen koossapitävänä liimana.

Vierailija
16/29 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan jäätyneet peurat takapenkille kokonaisina

Vierailija
17/29 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsisipä vielä tuonne aikaan ja voisi jäädä sinne 😢 Kaipaan niin

Vierailija
18/29 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mersut maksoivat 80-luvulla n. 300 000 mk, Lada alle 30 000 mk. Nyt C-sarjan Mersu on n. 50 000€ eli saman hintainen kuin 80-luvulla. Jos uuden Ladan saisi 6000€, niin se olisi varmaan edelleen Suomen myydyin auto.

80-luvulla valtion virastoilla kuten Postilla ja VR:llä oli valtavasti Ladoja.

80 l tosiaan valtio ajoi ladoilla.

Kertoo kyllä yya suomesta aika paljon.. eli oltiin kyykyssä moskovan edessä

Yhä nykyäänkin suomen vasemmisto ihailee ja ylistää neuvostodiktatuurin tekemiä rötöksiä.

Miksi ei oliso hankittu Ladoja, kun niitä bilateraalisella kaupalla edullisesti sai?

Suomi säilytti valtiomuotonsa ja itsenäisyytensä ainoana Neuvostoliiton länsinaapurina, muut olivat sosialistisia satelliittivaltioita tai neuvostotasavaltoja.

Noin aggressiivinen ajan arvostelu on perusteetonta, vaikka suomettuminen meni osin liiallisuuksiinkin.

Öh, ei se ole itsenäisyyttä että ensinnäkin oli pakotettu allekirjoittamaan sotilaallinen liittoutumissopimus neuvostoliiton kanssa, ns. yya-sopimus. Toiseksi neuvostoliitto puuttui surutta jokseenkin kaikkeen suomalaiseen päätöksentekoon sen minkä kerkisi ja osa suomalaispoliitikoista suorastaan kilpaili keskenään kuka pääsee maan todellisen johdon suosioon esim. vuotamalla salaisuuksia tai muuten tekemällä neuvostomielisiä päätöksiä.

Sekä täysi itsenäisyys että varsinkin puhuminen neutraaliudesta ja liittoutumattomuudesta oli tuohon aikaan vahvaa vääristelyä koska suomi ei ollut kumpaakaan.

Toki suomella meni paremmin kuin muutamalla muulla neuvostovallan alle jyrätyllä itäblokin maalla mutta siitä oli vielä matkaa täyteen itsenäisyyteen.

Vierailija
19/29 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mersut maksoivat 80-luvulla n. 300 000 mk, Lada alle 30 000 mk. Nyt C-sarjan Mersu on n. 50 000€ eli saman hintainen kuin 80-luvulla. Jos uuden Ladan saisi 6000€, niin se olisi varmaan edelleen Suomen myydyin auto.

80-luvulla valtion virastoilla kuten Postilla ja VR:llä oli valtavasti Ladoja.

Tuskin on mielekästä verrata Mersua ja Ladaa, vaan jotain Ford Taunusta tai Kupla-Folkkaria ja Ladaa.

Tässä autowikistä tuo BMW-Mosse-myytin purku:

Moskvitsh 412 tuli myyntiin vuonna 1967. 408:sta sen erotti uusi, 1500-kuutioinen OHC-moottori. Vanhempaa OHV-moottoria korkeampana se täytyi kallistaa 20 astetta oikealle, jotta se mahtui konehuoneeseen. Tämn Ufan moottoritehtaan valmistaman voimanlähteen väitetään olevan kopio BMW:n valmisteesta, mutta todellisuudessa niillä ei ole muuta yhteistä nimittäjää kuin toisiaan muistuttava venttiilikoppa. 

Ja olisiko neuvostoliitto itsenäisesti kehittänyt moisen moottoriratkaisun vai kopsannut sen bemarilta kuten nuo noihin aikoihin tuppasi kopsaamaan kaiken muunkin länsimaista mihin käsiksi pääsivät.

Ladahan ei esim. hirveästi kehittynyt toisin kuin fiatin eri mallit. 

Vierailija
20/29 |
29.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mersut maksoivat 80-luvulla n. 300 000 mk, Lada alle 30 000 mk. Nyt C-sarjan Mersu on n. 50 000€ eli saman hintainen kuin 80-luvulla. Jos uuden Ladan saisi 6000€, niin se olisi varmaan edelleen Suomen myydyin auto.

80-luvulla valtion virastoilla kuten Postilla ja VR:llä oli valtavasti Ladoja.

80 l tosiaan valtio ajoi ladoilla.

Kertoo kyllä yya suomesta aika paljon.. eli oltiin kyykyssä moskovan edessä

Yhä nykyäänkin suomen vasemmisto ihailee ja ylistää neuvostodiktatuurin tekemiä rötöksiä.

Miksi ei oliso hankittu Ladoja, kun niitä bilateraalisella kaupalla edullisesti sai?

Suomi säilytti valtiomuotonsa ja itsenäisyytensä ainoana Neuvostoliiton länsinaapurina, muut olivat sosialistisia satelliittivaltioita tai neuvostotasavaltoja.

Noin aggressiivinen ajan arvostelu on perusteetonta, vaikka suomettuminen meni osin liiallisuuksiinkin.

Öh, ei se ole itsenäisyyttä että ensinnäkin oli pakotettu allekirjoittamaan sotilaallinen liittoutumissopimus neuvostoliiton kanssa, ns. yya-sopimus. Toiseksi neuvostoliitto puuttui surutta jokseenkin kaikkeen suomalaiseen päätöksentekoon sen minkä kerkisi ja osa suomalaispoliitikoista suorastaan kilpaili keskenään kuka pääsee maan todellisen johdon suosioon esim. vuotamalla salaisuuksia tai muuten tekemällä neuvostomielisiä päätöksiä.

Sekä täysi itsenäisyys että varsinkin puhuminen neutraaliudesta ja liittoutumattomuudesta oli tuohon aikaan vahvaa vääristelyä koska suomi ei ollut kumpaakaan.

Toki suomella meni paremmin kuin muutamalla muulla neuvostovallan alle jyrätyllä itäblokin maalla mutta siitä oli vielä matkaa täyteen itsenäisyyteen.

Tuossa mielessä Suomi on ollut "itsenäinen" vain lyhyen ajan 1990 luvulla N, ja silloinkin lama iski, kun NLn kauppa romahti ja valuutta laitettiin kellumaan.

Sitten tulikin EU. EU-vostoliitto puuttui surutta jokseenkin kaikkeen suomalaiseen päätöksentekoon sen, minkä kerkisi ja osa suomalaispoliitikoista suorastaan kilpaili keskenään, kuka pääsee Brysselin todelliseen suosioon.

Kaikesta suomettumisesta huolimatta 1980-luku oli Suomen parasta aikaa. Onneksi sain elää sen.