Tekeekö osa opettajista samalla palkalla enemmän?
Seuratkaapa joskus esim. päiväkodin pihan toimintaa tai puistoon tullutta päiväkotiryhmää. Osa opettajista tekee lasten eteen paljon enemmän kuin osa: esim. leikkii aktiivisesti lasten kanssa ja kiertelee pihalla/puistossa lasten seassa nähden herkemmin riitoja ja nopeita vaaratilanteita jne., kun taas osa seisoskelee passiivisesti ja juttelee työkaverin kanssa.
Palkat on huonot joo, mutta tekeekö sitä samaa työtä paremmalla palkalla oikeasti paremmin? Onko se 3000 euroa se raja, jolla sinne lasten sekaan mennään mukaan, ja pitäisikö niiden , jotka jo nyt menevät, saada 3500e?
Kommentit (7)
Kaikilla työpaikoilla on osa työntekijöitä, jotka tekevät enemmän. Itsekin olin. Oli mm. yksi työkaveri joka piti täyden kahvitunnin ja sen perään heti meni talon toiselle seinustalle pitämään vielä tupakkatauon ,vaikka olisi pitänyt sillä kahvituolla ehtiä tupakalle. Lisäksi läksi töistä vartin aiemmin, sanoi että bussi tulee, olisi sieltä tullut vähän myöhemminkin uusi bussi. Ei ollut valvontaa
Näissä keskusteluissa yksilönvastuu on tabu. Sitä ei saisi peräänkuuluttaa ollenkaan, ellei halua suurta haukkulaumaa kontolleen.
Ei yksilöä pidä järjestelmän nappulaksi laittaa, eikä antaa oljenkorreksi järjestelmälle. Silti jokaisen pitäisi kyllä miettiä, mitkä ovat omien oikeuksien lisäksi omat vastuut ja velvollisuudet.
Jos leikkii parin lapsen kanssa, on vaikea havainnoida muita lapsia eli kaikkia niitä joista on vastuussa. Siksi seisoskelu on parempi tapa. Näin opetettu ihan yliopistossa.
T. Vakaope
Havainnointia pitääkin opettaa ihan yliopistossa. Sitä voi tehdä myös yhteisen leikin aikana ja erityisesti silloin kun kiertelee lasten seassa havainnoimassa. Jos ulkopuolinen havaitsee seisoskelemalla paljon kauempana puistossa, että nyt muuten tuolla yksi mätkii toista kepillä ja toisaalla toinen kaataa kuraämpärin toisen päälle ilman, että seisoskeleva työntekijä ei mene puuttumaan, on jokin opittu väärin.
Se, että keskittyy juttelemaan työtoverin kanssa, vie kuitenkin tarkkaavuuden täysin pois siitä, mitä siellä yliopistossa opetettiin...
Vierailija kirjoitti:
Havainnointia pitääkin opettaa ihan yliopistossa. Sitä voi tehdä myös yhteisen leikin aikana ja erityisesti silloin kun kiertelee lasten seassa havainnoimassa. Jos ulkopuolinen havaitsee seisoskelemalla paljon kauempana puistossa, että nyt muuten tuolla yksi mätkii toista kepillä ja toisaalla toinen kaataa kuraämpärin toisen päälle ilman, että seisoskeleva työntekijä ei mene puuttumaan, on jokin opittu väärin.
Se, että keskittyy juttelemaan työtoverin kanssa, vie kuitenkin tarkkaavuuden täysin pois siitä, mitä siellä yliopistossa opetettiin...
Huono virke. Eli siis esimerkkitilanteisiin ei kukaan puuttunut, koska eivät tuntuneet huomaavan. Onko se sallittua? Hakata toista kepillä ja kaataa kuraämpäri toisen niskaan? Mitä siellä yliopistossa siitä sanottiin?
Vierailija kirjoitti:
Jos leikkii parin lapsen kanssa, on vaikea havainnoida muita lapsia eli kaikkia niitä joista on vastuussa. Siksi seisoskelu on parempi tapa. Näin opetettu ihan yliopistossa.
T. Vakaope
Tai entäpä, jos taapero on kiipeilytelineellä ja meinaa tippua tai haluaa keinuun. Sieltä pihan laidalta seisoskellenko se vaaratilanne estetään tai keinuun nostetaan? Ei mene ihan arkijärjeen nämä yliopisto-opinnot.
joo osa leikkii niiden kielttien lasten kanssa kun muut saa vahtia hakkaavia ja riehujia